Hej!
Vi håller på och färdigställer vårt fristående garage. Det är ca 60kvm och ska användas för meka bil, putsa bil, och en och annan pingismatch.

Vi har precis låtit elektrikern dragit el samt haft snickare som isolerat och satt ett innertak (fasad gips). Nu tänkte vi klä väggarna själva med OSB. Frågan är, ska man dra på gips utanpå OSB också? Eller är det bara onödigt jobb? Vad tycker ni? Blir det bra om man målar vitt direkt på OSB?
 
Målad OSB ser ju inte så kul ut, men det beror ju på vilken finish ni vill ha. Gips ger ju brandskydd och viss ljuddämpning, dock ömtåligt.

Själva har vi kört med bara råspont. Blir gediget och lagom fint för vår del.
 
Ì ett garage tycker jag det blir snyggt med målad OSB.

Tänk på att inte dra ner väggbeklädnaden hela vägen till golvet, så att OSB och ev gips inte riskerar att stå i fukt från ev smältande snö och sådant.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Givet med gips på väggarna. Ordning och reda ska det vara!
 
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
Osb på väggen ser ut som om man ska sätta gips senare, eventuellt att att arge snickra ska komma.
Med gips så blir det så mycket enklare att måla.

Protte
 
Osb + måla är enklare än gips + spackel + slipa + måla.
 
  • Gilla
stice och 2 till
  • Laddar…
OSB + gips + måla går också bra.
Spackel är inte nödvändigt.

Protte
 
Snailman
Jag kör råspont och sen gips. Spackel och remsa och sen färg.
 
Eller så lägger man ett billigt klickgolv på väggen, nästan bara fördelar, lite udda man väldigt hållbart.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
K
prototypen skrev:
OSB + gips + måla går också bra.
Spackel är inte nödvändigt...
Så gjorde mina föräldrar, jag tyckte inte det såg bra ut. Själv funderar jag på att köpa plywood istället för OSB att ha på väggarna.... ev målat vitt
 
E
Skulle hellre ha målad osb än målad, ospacklad gips
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Ska man använda vinkelslip och/eller svetsa så känns gips tämligen nödvändigt pga brandfaran. Ännu bättre är väl fibercementskivor, men de är ju dyrare.

Vad gör väl det om en gipsskiva i ett garage får en del smällar?
 
  • Gilla
KnockOnWood och 2 till
  • Laddar…
Om nu garaget ska vara just ett garage borde det ju gå lika bra med plåt. Måhända lite bökigt att kapa till men å andra sidan är det ju färdigmålat och tål stryk och vattenstänk bra.
 
Gips + färg på OSB:n. Blir mycket snyggare. Råkar man dra in fälgkorset i väggen så spacklar man igen hålet och bättrar på med ny färg.

Avsluta gipset någon halv cm ovan golvet och lägg en fog där så att det inte rinner in vatten under gipset.
 
Min erfarenhet är att det inte är speciellt stort slitage på ett privat garage. Men det beror naturligtvis på hur vårdslös man är, sprut från vinkelslip och svets är väl det värsta, och det tål inte ens klinkersplattor utan att få märken.

Gör ytan snygg och lättstädad för smutsigt blir det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.