Hur skulle ni välja att inreda detta avlånga och lite besvärliga rum? (Vinkeln är avdelad till arbetsrum genom en vägg.)

Matplatsen ger sig självt men hur ska vi få till en mysig soffmöblering?

/Lena
 
  • allrummetnv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
HeJ!
Jag hade struntat i soffan och haft ett runt bord med fyra mysfåtöljer!
Mvh Opaler
 
Tack för svaren!

Fåtöljer har vi funderat på men tycker det är tråkigt att man inte kan sitta så många på en gång... Och hörnsoffa kan man dessvärre inte ha i vinkel mot fönstret eftersom där är en altandörr (syns nog ej på ritningen) och dessutom går fönsterna långt ner - känns lite synd att ställa en möbel precis där.

JAG BEHÖVER FLER FÖRSLAG!!!! ;)

/Lena

 
2x tvåsits är lättare att placera i den långa rummet, tror jag. Fex en med rygg mot kök...
gaia
 
Hur många sittplatser behöver ni? Har kollat lite på Boconcepts möbleringar  http://www.boconcept.se/, kanske kan ni få lite uppslag därifrån? Tycker personligen att fåtöljer runt ett bord är rätt snyggt men som sagt blir det ett begränsat antal sittplatser.

Marge III

(har uppgraderat mig från Marge II till III nu när vi flyttat in i vårt häftiga [smiley=2vrolijk_08.gif] hus ;.)
 
Har du några möbler som är givna ?? Är dörren till arbetsrummet där den ser ut att vara på skissen ?? Exakt hur brett är utrymmet ??

Jag skulle ställa en hörnsoffa där soffan är markerad på ritningen, med hörnan där den övre fåtöljen står. Det är fortfarande 1 meter passage fram till altandörren och du kan ha blombord och liknande framme vid fönstret. TV:n skulle jag ställa där den närmaste bokhyllesektionen är placerad. Plus en fåtölj nedanför soffan, där den är markerad på skissen.

Personligen tycker jag att det är A och O att soffan inte blir för hög eller för djup.
En del moderna soffor har, i mitt tycke, extremt djupa sittsar.

Jag håller med om att tvåsitssoffor kan vara enklare att placera, men det beror på hur brett rummet är och hur man vill att sofforna ska uppfattas från övriga rummet.

Det är väldigt fin planlösning iövrigt, med genomgående ljus.
 
Har du några möbler som är givna ?? Är dörren till arbetsrummet där den ser ut att vara på skissen ?? Exakt hur brett är utrymmet ??
TACK för svar - här kommer några kompletteringar.

Ja, dörren är där den ska vara. Rummet är dessvärre endast 3,5 meter brett. En möbel är given (förutom matbord och stolar) - en laminofåtölj m fotpall.

Hörnsoffa framför fönstret... Blir det bra? Jag känner mig osäker på detta. Vill helst inte begränsa ljuset i rummet. Vi har funderat på en divan-/schäslongsoffa som i så fall skulle ha sitt "utskott" mitt i rummet (hängde någon med? ;)). Men vi får liksom inte till det. Har också funderat på en soffa ut från väggen och två fåtöljer mitt emot. Är dock rädd att det ska kännas klumpigt.

Vi är också inne på en "nätt" soffa, absolut ingen hög rygg och normalt sittdjup.

Kom gärna med fler idéer. Vi ska fundera på hörnsoffeförslaget...

/Lena
 
Hm, ett VÄLDIGT svårmöblerat vardagsrum måste jag säga. Får inte till det riktigt bra hur jag än försöker. Det bästa för rummet är nog dessvärre så som det är möblerat på skissen. Det är enda sättet att undvika att fönster och altandörr blockeras.

Om ni ändå vill ha en annan sofflösning så skulle jag föreslå en hörnsoffa eller en soffa med schäslong som placeras med ryggen mot matplatsen. Bakom soffan ställer ni ett sidboard eller låga hyllor som har samma bredd och höjd som soffan. Hyllan kan ju bli förvaring för porslin eller dukar eller något annat som är bra att ha nära bordet. Ovanpå hyllan ställer ni nån snygg lampa och kanske ett fruktfat och några fina bildböcker. Tyvärr så kommer soffan hamna framför fönstret men jag tycker ändå att det är bättre än att soffan "täpper till" altandörren.
 
MEA skrev:
Har du några möbler som är givna ?? Är dörren till arbetsrummet där den ser ut att vara på skissen ?? Exakt hur brett är utrymmet ??
TACK för svar - här kommer några kompletteringar.

Ja, dörren är där den ska vara. Rummet är dessvärre endast 3,5 meter brett. En möbel är given (förutom matbord och stolar) - en laminofåtölj m fotpall.

Hörnsoffa framför fönstret... Blir det bra? Jag känner mig osäker på detta. Vill helst inte begränsa ljuset i rummet. Vi har funderat på en divan-/schäslongsoffa som i så fall skulle ha sitt "utskott" mitt i rummet (hängde någon med?  ;)). Men vi får liksom inte till det. Har också funderat på en soffa ut från väggen och två fåtöljer mitt emot. Är dock rädd att det ska kännas klumpigt.

Vi är också inne på en "nätt" soffa, absolut ingen hög rygg och normalt sittdjup.

Kom gärna med fler idéer. Vi ska fundera på hörnsoffeförslaget...

/Lena
Din planlösning påminner en del om min lägenhet. Jag tror att ni kommer att trivas jättebra där.

Jag tror att en låg hörnsoffa kan fungera, bara det känns rymligt att passera fram till altandörren. Hörnsoffa är ju lite 70-tal, så om ni inte redan har en eller vill ha, så skippa det. Det kan bli klumpigt.

Pallar som extra fåtöljer är ett jättebra tips.

Här kommer ytterligare ett förslag:

Matbordet ställs ända ut till väggen i burspråket så det blir naturligt att passera från köksdelen både till höger och vänster om kylskåpen. (Som det ser ut på skissen blockerar matbordet den högre passagen)

En tresittsoffa, eventuellt med utskott, placeras på väggen från arbetsrumsdörren och där de 4 bokhyllesektionerna är placerade.  Ni får fortfarande plats med de två nedre bokhyllorna.

Dörren in till arbetsrummet kommer att hamna mellan soffan och laminofåtöljen som ni ställer i den övre hörnan av rummet. Den kan ni dra fram vid behov.

TV:n ställer ni mellan fönstren, där soffan är ritad på skissen. Ni kan se på TV både från soffan och från laminon.

(Heter det tresitts eller tresits ??)

Halloys förslag var trevligt. Fast jag skulle nöja mig med en tvåsittsare eller en hörnsoffas korthörna som 'rumsavdelare'. Fördelen är att ni kan sitta i soffan och titta ut genom fönstret. Plus att det kanske ger en lite mer ombonad känsla.

Jag tycker att ni ska prova er fram när ni flyttat in. Vänta med att sätta upp saker på väggarna. Prova olika konstellationer i några veckors tid och se vad ni trivs med. Det är inte säkert det som ser bäst ut på ritning eller i teorin också känns bäst.
 
Tusen tack för alla bra förslag - nu har jag fått lite ny inspiration. Det lutar just nu åt att vi beställer en soffa från Ilva, en trea med schäslong (som en halv hörnsoffa kan man säga). Sedan får vi nog provmöblera när vi flyttat in.

Trots svårigheter att möblera måste jag säga att rummet är mycket trevligt (vi har tjuvkikat i ett likadant hus). De stora fönsterna ger massor av ljus men är samtidigt placerade så att insyn från grannhusen blir minimal. Vi får bara hoppas att vi hittar en möblering som fungerar. ;)

/Lena

 
Jag tycker att soffor med chaise-lounge är snyggt och bekvämt och eftersom man kan ha c-loungen pa vilken sida som helst,kan man se vad som är mest bekvämt för en.

Sedan tycker jag att det är snyggt med en avskärmning mellan matplats och soffan,med ett snyggt,avlangt bord som man ställer "rygg mot rygg" med soffan,där du kan ha nagon snygg stor vas,lampa,grönväxt,foton eller tidningar tex.

Eller att man delar in i olika färger,men ända i samma skala.Bara sa att man betonar de olika delarna av rummet.

Lycka till!! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.