Hej på er!

Jag har börjat planera för hur planlösningen ska se ut efter renoveringen av uthuset på torpet.

Det vore kanon om ni ville ge konstruktiv feedback/kritik på detta. :)

Tanken är att det blir en mindre gäststuga med ett mindre, men funktionellt kök, sällskapsyta och så många bäddar som möjligt (= typ 5-6).


Så här ser planlösningen ut idag:
Ritning av en planlösning för en gäststuga med kök, toalett, dusch och planerade förbättringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det högra rummet (köket) är isolerat med spånskivor troligtvis på insidan. Mittenrummet saknar både isolering, innerväggar och innertak. Toaletten är i princip klar.

Vatten/avlopp finns i köket, det står ett trinettekök där nu.
Det finns även en kamin i ena hörnet i köket, men skorsten som går ut genom väggen (jag glömde rita in den på bilden ovanför). Dock läcker det in där, så den måste åtgärdas hursomhelst. Frågan där är väl bara om den ska stå kvar, flyttas eller tas bort helt.


Jag har tänkt nåt åt det här hållet:
Skiss över uthusets planlösning som gäststuga med kök, bäddsoffa, dubbelsäng med överslaf och toalett/dusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


- Jag stänger igen dörren i mitten och öppnar istället upp en dörr mellan kök och sovrum.
- Köksinredning längs mellanväggen (diskbänk, ), med ett barbord mittemot som funkar som både arbetsyta och matbord.
- Bäddsoffa som sällskapsyta i köket.
Nåt sånt här:
3D-rendering av en planlösning för en renoveringsidé med kök, matplats och sittgrupp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


- I sovrummet tänker jag mig en dubbelsäng med överslaf, som är upp/nedfällbar.
- I hörnet ovanför toalett förvaring och ev vvb. (Den sitter ovanpå toalettaket nu.)

- Kaminen kan vara trevlig att ha nånstans, men annars funderar jag på en luftvärmepump.


Kreativa idéer och förslag mottages tacksamt! :D
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Min vanliga negativa kommentar:
Jag tycker köksdelen verkar överdimensionerad för en så liten stuga.

Likaså hygienutrymmet, men det är svårt att bedöma utan måttsättning.

Några praktiska tips:
1. Ersätt den stora kyl/frysen med en kyl under bänkhöjd närmast väggen.
2. Flytta kaminen till där kyl/frysen nu är utritad, med skorsten upp över tak.
3. Ersätt spisen mm med något smäckrare, kanske en liten trinett.
 
  • Gilla
dja och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaret.

Ja, jag missade dimensionerna. Invändigt är hela huset ca 3,5 x 8 m. Wc är förmodligen väl stor, det är sant.

Avloppet går ut genom golvet (betongplattan) närmast väggen. Men det kanske inte är jättejobbigt att fräsa upp ett spår i plattan för en 50mm avloppsledning.. Det vore nog bättre så - med en avlastningsyta där med, för att undvika vatten precis brevid väggen.

Jag gillar ideen med kaminen mitt i huset.

Mindre spis är absolut ett alternativ.
 
BirgitS
Är det inte besvärligt med småbarn och ha en hög köksö som matplats?
Men det kanske inte är aktuellt i detta fall.
 
BirgitS skrev:
Är det inte besvärligt med småbarn och ha en hög köksö som matplats?
Men det kanske inte är aktuellt i detta fall.
Det kan det nog vara. Det kändes som att ett vanlig bord skulle ta för mkt plats. Tanken med detta var mest att spara plats genom att kunna utnyttja det till flera saker.
 
BirgitS
Ett vanligt matbord behöver ju inte vara större än en köksö och jag har sett köksbord med en låg låda direkt under skivan, t ex för förvaring av bestick etc. Efter att ha haft ett litet kök i många år vet jag att det gick att sitta och skära grönsaker vid köksbordet också.
 
  • Gilla
dja
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.