För några månader sedan fick vi en ny altandörr installerad. Jag vet att snickaren använde befintlig isolering runt hela dörren. Men nu när det blev kallt så har vi märkt att det drar mycket från altandörren. När jag plockat bort en list så är det helt tomt i springan runt dörren. Kan vi bara peta in isolering här? Vilken sort är det som gäller?

Tyvärr har vi haft lite bekymmer med snickaren så vi vill helst inte kontakta denne igen. Men har vi inget val så är det såklart ett alternativ. Men i förstahand vill vi försöka fixa detta själva.

Tacksam för tips!

Bifogar en bild
 
  • Avlägsnad list ovanför en nyinstallerad altandörr visar en tom springa där isolering saknas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tryck in så mkt isolering ni kan sen är det klart, kolla även långsidorna på dörren så det är isolerat där..
 
Köp drevremsa att peta i.
 
  • Gilla
Golvläggaren1990
  • Laddar…
Tack för snabbt svar. Jag har aldrig arbetat med isolering förut. Jag tittade snabbt på en instruktionsfilm från Byggmax och där säger dem att man inte skall trycka på isoleringen för då åker luften inuti ut... Men det kanske är det enda alternativet i detta läge? Kan man ta vilken isolering som helst, eller är det någon särskild typ som tätar bättre?
 
  • Gilla
Fundersam99
  • Laddar…
Tack för tips om drevremsa. Verkar vara exakt det som behövs. Skall det vara plastad drevremsa eller utan plast? Behövs någonting utöver drevremsa innan vi sätter tillbaka listerna?
 
Det finns drevremsor som består av glasfiber i en lång "plastkorv". Den kan du peta in i springan. Testa att söka på "drevremsa".

Jag skulle rekommendera den som kommer med plastfilm runt eftersom den hindrar luftrörelser i isoleringen.

Edit: Såg ditt svar nu. Kör på den med plast som sagt! :)
 
Tackar :)
 
En ytterligare fråga. Vi har noterat mycket kondens på utsidan av altandörrsglaset (ej på insidan eller i mitten, endast på utsidan). Kan detta vara orsaken?
 
Golvläggaren1990 skrev:
Tryck in så mkt isolering ni kan sen är det klart, kolla även långsidorna på dörren så det är isolerat där..
Nej isoleringen ska inte vara hårt packad.
Drevremsa/isolering är rätt men det ska inte packas så hårt.
 
Först drevremsa sedan ett varv till med plastad drevremsa.
 
Tog en tumstock nu och kollade djupet. Det är 11 cm oisolerat tomrum.... Jag stöter emot trä. Kan man dreva hela detta utrymme? Kan det vara så att det saknas drev utifrån? Borde jag då ta plastad revremsa, vanlig drevremsa och sedan plastad igen?

Tack för hjälp
 
Redigerat:
Ja, använd tumstocken att trycka in drevremsan så långt det går utan att packa den. Fyll sedan på med fler drevremsor till du fyllt hela 11cm. Det ska vara fullt med isolering men ej packad isolering.
 
  • Gilla
Golvläggaren1990
  • Laddar…
Tack. Plastad isolering endast på det lager som är närmast insidan alltså? Vanligt på resten?
 
kia2 skrev:
Tack. Plastad isolering endast på det lager som är närmast insidan alltså? Vanligt på resten?
Ja....
 
kia2 skrev:
En ytterligare fråga. Vi har noterat mycket kondens på utsidan av altandörrsglaset (ej på insidan eller i mitten, endast på utsidan). Kan detta vara orsaken?
Kondens på utsidan av fönstret är främst ett tecken på att glaskassetten har mycket lågt U-värde. Alltså att den är bra isolerad. Troligen märker du ingen skillnad på kondensen av att du drevar bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.