Då var det dags igen. Kylan är på intåg fast det är ganska milt väder just nu. Luftfuktaren står i ena barnets sovrum och jobbar för att hålla 40-45% Rh. Funderar på att köpa två ytterligare luftfuktare, men ser inte fram emot att kånka 3 vattentankar à 6 liter varje eftermiddag, roligare saker kan man spendera tid på.

Nu undrar jag om det finns någon lösning till att komplettera tilluften från FTX med ett luftbefuktningsbatteri på något smidigt sätt? Det finns ju stora industriella applikationer till t.ex. munthersaggreggat för luftfuktning, men till "villaventilation", hur ser marknaden ut? Det hade ju varit kanon om det finns någon enhet liknande ett vattenburet eftervärmarbatteri i 160-200mm dimension som det går att installera och komplettera med RHgivare, kanske rumsgivare och styr för att hålla rumsbörvärde på 45%rh med minbörvärde 25%rh maxbörvärde 55%rh.

Finns den produkten, eller har jag precis öppnat en affärsidé? Jag reggar en firma imorrn och börjar jobba på en lösning :)
 
De flesta befuktningsaggregat förutom de som sköts ordentligt av museum och liknande står oftast still i brist på underhåll. Varm luft och hög luftfuktighet kräver noggrann hygien annars frodas bakterier.
Säkert sätt 30 anläggningar i brf och kontorslokaler. Samtliga har varit avstängda.
Det blir lätt att vatten blir stående i kanaler och det börjar läcka och krångla.

Summasumarium är att det funkar skitbra. Service arbetet för att få det och funka är mycket och dyrt. ( Därav köper museum och liknande svindyra munthers aggregat för att hålla nere servicekostnaden)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.