Hej, tänkte lägga in en personskyddsautomat för kylen, undrar lite då hur jag bör lägga in den, jag har för övrigt en jfb på hela anläggningen och vill att denna ska ligga utanför. Kan jag parralellkoppla 1,5mm kabel från utgående plint på huvudbrytaren för att gå igenom personskyddsautomaten och sedan parralellkoppla inkommande nolla från jfb till personskyddsautomaten för att sen mata vidare till nollplint ? Har äver en gaffelskena som ligger under säkringarna men den bör väl klippas bort eller kan psb läggas in på gaffelskenan ? Ursäkta om jag förklarar dåligt
 
Kanske ett rätt så dåligt hempularjobb som kan gå snett om man inte har full koll på vad man gör. Frånsett det så ska PSA och JFB kopplas parallellt och man bör inte gå ner i dimension på ledningarna innan PSA. Hur du gör med gaffelskenan beror lite på vilken skena du har, hur det ser ut och vilken PSA. Jag skulle troligen kapa skenan och ansluta PSA med MK/RK 6mm2 om det är en vanlig 25 A service.
 
  • Gilla
Karljan
  • Laddar…
Okej,tack men utgående plint på PSA ska ju fasen gå till uttag vid kylskåp men utgående nolla från PSA ska den till uttag eller nollskena ?
 
Förlåt OT, men jag måste fråga varför man vill göra en sådan åtgärd?
 
Låter lite förvirrat. Och det kan bli farligt om du kopplar fel.

Om du med nollskena menar den skena som finns efter den bef. jordfelsbrytaren, så får den bara användas för nollor som hör ihop med faser som också gått igenom jordfelsbrytaren. Börjar du blanda där så kommer jordfelsbrytaren att lösa ut.

Och bortsett från att det alltid är tråkigt med ett mörklagt hus, så är det ett klassiskt upplägg för elbrand. Dvs. om du har grupper som matas utanför jordfelsbrytaren, men som har en nolla som bryts av jordeflesbrytaren, då får du en s.k "flytande nolla", vilket i sin tur ger att du får slumpartat 0 - 400V i vissa vägguttag i huset. Sdåant har orsakat bränder.

Det du håller på med är inte ett lämpligt hempulsprojekt. Jag har hempulat en hel del, men att koppla om något utanför jordfelsbrytaren i centralen ger jag mig inte in på, för jag anser inte att jag vet allt som jag inte kan.
 
  • Gilla
Karljan och 1 till
  • Laddar…
Nollor från utgången på olika jordfelsbrytare skall aldrig kopplas ihop. Utgående Nolla från befintlig jordfelsbrytare antar jag går till nollskenan. Utgående nolla från personskyddsautomat skall alltså gå till uttaget och inte nollskenan.
 
  • Gilla
Karljan
  • Laddar…
Eftersom du har en normcentral så skulle jag personligen dela upp centralen på två JFBer för all inomhusel och en JFB för all utomhusel.

Efter JFB/PSA så ska aldrig fas/nolla kopplas ihop med någon annan "matning"!
Om det kopplas fel så kan det bli farliga situationer som bla "flytande nolla" som kan förstöra elektronik mm.
 
Jag undrar vad en personskyddsautomat är för nått och varför ska den sitta på en kyl?

Förresten kanske det kan vara bra att anlita en elektriker om man inte vet hur nått sånt ska konstrueras!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
bryggstun skrev:
Jag undrar vad en personskyddsautomat är för nått och varför ska den sitta på en kyl?
En personskyddsautomat är en tvåpolig dvärgbrytare och jordfelsbrytare i ett. Om man vill ha en grupp med en egen jordfelsbrytare är det praktiskt.

Om man är orolig för att maten i kylskåpet skall bli förstörd om jordfelsbrytaren löser ut när man inte är hemma kan man ha det på kylskåpet. Eller om man tror att kylskåpet skall lösa ut jordfelsbrytaren och inte vill att hela huset skall bli mörkt då. En bra lösning på ett näst intill obefintligt problem med andra ord.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
En annan sak som kan göra det olämpligt som hempularprojekt förutom vad som skrivits tidigare är att dessa i princip alltid består av enpolig dvärgbrytare i kombinationen. Alltså viktigt att nollan kopplas på avsedd plats annars ligger fasen säkrad bara via överliggande skydd. JFB-delen och testknappen funkar lika bra vid felkoppling så man kan lätt tro att allt är ok.
 
  • Gilla
tommib och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.