harry73
PatrikJo skrev:
Men varför vill man ha solkraft? Som jag sa tidigare, vi har de sämsta förutsättningarna i världen för solkraft. Jämfört med sydeuropa har vi kring 60 % av solinstrålningen.
Jag har svårt att se solel som något annat än ett sätt att plocka politiska poäng. Miljömässigt är det bättre att elda biomassa, eller att smälla upp ett extra vindkraftverk.
Så länge vi inte har ett väldigt effektivt överföringsnät, hjälper det mig inte så mycket att mina solceller kan få 1,5 gånger mer effekt i syd Europa, när jag vill använda elen i Sverige.
 
Intressant att de inte tog bort den helt. Måste kosta mer i administration än vad den ger.
 
Kan det vara så att en skatt är lätt att justera när det så passar. Medans att få till en helt ny skatt är komplicerat och tar lite längre tid?

För jag har ingen tro om att politikerna kommer att gulla med solelen i all oändlighet. Finns det något som kan beskattas så kommer det att beskattas.
 
Träffade en leverantör av batterilagring idag och nu börjar det hända saker!

Ca 10000kr/kWh inkl moms och installation. Kopplat mot nätet och inte via växelriktaren för solceller. Den kan lagra och buffra även från nätet och skulle i teorin kunna funka som el-handlare. Garanti på 1full cykel/d i 10år.

Att den är direkt kopplad mot AC sidan hör att man kan sätta effektvakt på den och kapa effekttoppar och hålla nere effektuttaget från nätet.

Med 60% stöd, ca 10000kr i sparad abb kostnad så behöver ett 4kWh pack bara trafikera ca 600kWh/år för break even på 10år.
 
Ja frågan är varför vi vill ha solkraft och varför vi lägger ut massor med subventioner på anläggningar.

I media "svt" framställs det ofta som vi har ett dåligt el system. Det har vi inte!
Vi har bra baskraft,vattenkraft och kärnkraft.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Andreas_Hansson skrev:
Ja frågan är varför vi vill ha solkraft och varför vi lägger ut massor med subventioner på anläggningar.
Därför att vi är skyldiga våra efterkommande att ersätta miljöstörande teknik med bättre teknik fortast möjligt.

Jag bor vid en sjö, Vättern, där rödingen simmat sen istiden, den är stor och vacker och fullproppad med giftiga dioxiner. Giftet finns där därför att förfäderna blekt papper med klor, eldat sopor och stenkol för el och värme och släppt rök och avloppsvatten orenat ut. Laxen, också full med dioxin, är inplanterad för att ersätta den numera utdöda stammen av jättestora öringar som fanns här innan den utrotades av vattenkraften nedströms i Motala ström. Ålen är borta av samma anledning.

Det här är ju bara några lokala exempel på hur livskvalitén för mig har försämrats på grund av gammal dålig teknik som nu, tack och lov, är ersatt av ny, undantaget vattenkraften som fortsatt utrotar ålen (de är mkt långlivade, kanske är det därför det tagit längre tid att ha ihjäl dem än harren i Motala ström, RIP). Det är ju liknande historier överallt i detta land, gäddan är full av kvicksilver, strömmingen har värsta cocktailen av gifter. Jag tycker att jag har rätt att vara förbannad på förfäderna. De är i viss mån ursäktade för att de kanske inte visste bättre.

Vet du bättre?

El från solen har väsentligt mindre påverkan på miljön i alla led jämfört med de flesta sätt att framställa el. Varje producerad kWh av solel kan potentiellt ersätta skitigare el. Ett enda betydande problem, ett tekniskt nämligen lagring. Det borde inte vara omöjligt.

Vem vill du vara för framtiden? Den som utrotar mammuten, den som står och ser på när mammuten utrotas eller den som ser till att mammuten kan leva vidare så att barn och barnbarn får se dem och kanske steka en mammutbiff till jul?
 
  • Gilla
Flowerpower och 1 till
  • Laddar…
Helt klart ska vi efterlämna en bättre värld till våra efterföljare.

Ett sätt är att som du säger ersätta dålig teknik med bättre.

Så min fråga är då, vart kommer solceller in i bilden?
Det är en mycket smutsig metod att framställa ström på. Tillverkningen är beroende av en rad olika otrevliga ämnen, materialåtgången per producerad kWh är mycket hög och sen vid drift så kräver de renhållning och i vissa fall växtbekämpning.

Nu tycker du kanske att jag raljerar och solcellerna är gjorda av barnskratt och änglatårar.
Så kanske det är men det största problemet är fortsatt att vår effekttopp ligger på en morgon i februari och då tillför inte dessa paneler någonting. Utan som bäst är de då lite finare och dyrare takbeläggning.

För det hjälper inte att spara vatten i dammarna. Vi behöver effekt (W), inte energi (Wh). För att klara vårt effektbehov så behöver vi ha produktionskapacitet som klarar av att leverera när det behövs.
Att slänga bort pengar på produktionskapacitet som inte tillför något utom lite goodwill är i mitt tycke bara slöseri med våra pengar och framtida generationers resurser.


Sverige har en mycket bra elproduktion. På sikt så skulle det vara bäst att trappa ner vattenkraften för att återställa våra vattendrag. Men med 50% av vår elproduktion därifrån så kommer det att ta sin lilla tid.




Elektricitet är enkelt att tillverka, krångligt att transportera och nästan omöjligt att lagra.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
harry73
Vi behöver såklart effekt OCH energi. Och behåller vi mer vatten i våra reservoar, behåller vi också vår max effekt.
Sen är det väldigt enkellt att raljera över en eltyp. För det stämmer att man inte får solel när solen inte lyser, inte vindel när vinden inte blåser och inte vattenel när reservoar står tomma. Därför behöver vi en elmix.
 
  • Gilla
Flowerpower och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
harry73 skrev:
Vi behöver såklart effekt OCH energi. Och behåller vi mer vatten i våra reservoar, behåller vi också vår max effekt.
Sen är det väldigt enkellt att raljera över en eltyp. För det stämmer att man inte får solel när solen inte lyser, inte vindel när vinden inte blåser och inte vattenel när reservoar står tomma. Därför behöver vi en elmix.
och ingen kärnkraft när verken står stilla för underhåll.

Som tur är det väldigt ovanligt att det är vindstilla och helmulet i hela landet samtidigt som det har varit det torraste året i mannaminne och det är problem med många kärnkraftverk.
 
Just vindstilla och att solenergin inte producerar brukar dock sammanfalla med när det är som kallast, så den mixen är ju inte så bra då.
 
BirgitS
När det är vindstilla och kallt på vintern är det normalt soligt och då blir det el från solcellspaneler också, även om det är mindre än på sommaren. Sen är det ju väldigt ovanligt även vintertid att det är vindstilla i hela Sverige.
 
  • Gilla
Flowerpower
  • Laddar…
Ja det är när det ser ut så här som det blir kallt inne om man inte har vedeldning. :surprised:
Energiproduktionsdiagram och cirkeldiagram som visar elproduktion från kärnkraft, värmekraft, ospecificerat, vind- och vattenkraft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen naturlag eller Kim Jong-un tvingar dig att värma huset med el.

En finess med solel är att kraftverket går att stänga av närsomhelst. I princip skulle vi kunna ha hur mycket solel som helst i energimixen. Jag lovar att inte fälla en enda tår över kärnkraftens olönsamhet när vårsolen värmer och vårvinden virvlar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.