Vi har en duschhörna med två svängbara glasdörrar som sitter fast i aluminiumprofiler som i sin tur sitter i väggen.

Nu skulle jag vilja montera en aluminiumprofil på 80*30mm (fyrkantsrör) mellan väggen och den befintliga aluminiumprofilen.

Syftet är att jag då kommer att kunna öppna duschväggen så att den blir parallell med väggen och elementet, och det kommer göra det möjligt att sätta dit ett badkar.

Problemet är att jag inte hittar något fyrkantsrör i 80*30mm (2 meter långt) på nätet.

Är det någon som har tips på var jag kan få tag på ett sådant fyrkantsrör, eller som kanske har ett förslag på en mycket bättre lösning på att flytta ut duschväggen?

Tack på förhand!



Duschhörna med svängbara glasdörrar, aluminiumprofiler, element och kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för tipset, har skickat en prisförfrågan. Har du handlat därifrån som privatperson? Får känslan av att de nog är inriktade på att sälja tilll företag.
 
Tror nog det blir svårt att köpa därifrån som privatperson.
Testa metallservice på ringön, Göteborg. De säljer till privatpersoner.
 
Hornbach säljer sånt
 
Vad är det för fabrikat på duschväggarna? De flesta tillverkarna har breddningsprofiler
 
Tänkte något liknande, men hittade ingen märkning påverkar dem. Men kan vara värt att kolla igen!
 
S_B_O skrev:
Tänkte något liknande, men hittade ingen märkning påverkar dem. Men kan vara värt att kolla igen!
Hur ser det ut på insidan av dina väggprofiler. Sitter det en skruv uppe och en nere, med en rektangulär täckbricka över?
 
Jag har inte varit hemma på några dagar så jag har inte kunnat kolla, men enligt säljaren är fabrikatet Macro.
 
Profilen som redan sitter där brukar vara justerbara, och det ser ut som din har hela justermånen till godo!
Kolla om det inte går att dra ut den en bit, och se vad det ger, sedan kanske du klarar dig med en 30x30 profil med lite tur ;)
 
Du bör skaffa en eloxerad profil, ren aluminium är inte så kul.

Protte
 
S_B_O skrev:
Jag har inte varit hemma på några dagar så jag har inte kunnat kolla, men enligt säljaren är fabrikatet Macro.
Macro har breddningsprofiler. Som thomasx skrev så har du några cm som du kan justera ut på den profilen du har.
 
Här kommer bilden på hur det ser ut ovanifrån. Ska försöka skriva lite i morgon. Hade varit fint att kunna bredda den befintliga och klara sig med 30*30.


Vy ovanifrån på ett hörn med kakel där två väggar möts, med fokus på en metallfärgad beslagdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du tittar inne i duschen på sidan av väggprofilen, så har du två täcklock med skruvar under. Om du lossar dem kan du dra ut väggen några cm. Tänk på att motsvarande vägg kommer lite "fel" då, så de kommer inte att mötas i 90 graders vinkel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.