Har möjlighet att köpa en tomt på landet inom närmsta året och har börjat kolla lite på olika hustillverkare. Det är en djungel och att få priser och få tag på säljare är ju en ständig jakt och även hålla iordning på olika standarder och vad som ingår i priset osv.

Vi är ute efter ett 1,5 planshus alt 2 plans i klassisk stil. Gärna med någon takkupa, entretak osv så att det blir lite liv. Än så länge är vi väldigt öppna för förslag.

Det är säkert flertalet av er här som har gjort denna jakt på priser för att få så mycket man kan för pengarna, kvm yta, kvalite, bergvärme, design, jaa allt spelar ju in, även såklart ryktet hos hustillverkaren.

Är inte ute efter något rätt och fel utan bara vad ni tycker är det bästa huset på marknaden sett till vad man får betala. Dela gärna med er :D
 
  • Gilla
tacoman1337
  • Laddar…
Budget exkl tomt? Varför inte anlita en arkitekt som kan hjälpa er få bättre/smartare/anpassat för tomten hus än de vanliga hustillverkarna erbjuder?
 
  • Gilla
tacoman1337
  • Laddar…
Eksjöhus eller nyckelfärdigt lösvirke av lokal byggfirma.
I vår stad finns ett par byggfirmor som gör väggelement i en egen fabrik och således minskar dom risken för blött hus vid resning av stommen. Det kanske finns någon lokal byggare som gör likadant i närheten av er?
Eksjöhus prio 4 är nog ett rätt prisvärt 1,5 plans hus. Balans och mellangården rätt prisvärda 2 plans hus.
Vad är er budget?
 
  • Gilla
tacoman1337
  • Laddar…
Vår budget exkl tomt är ca 3 miljoner. Vi är som sagt väldigt tidigt i vårat planeringsstadie så vi kollar många alternativ.

Går det att spara in en bra summa på att köpa hus med oinredd ovanvåning? När jag googlat runt på lite priser verkar det nästan som prisreduceringen man får av tillverkarna knappt ger en råd till att få ihop materialet för att färdigställa allt.

Eksjö's mellangården har vi kollar in, den är väldigt klassisk och fin
 
  • Gilla
tacoman1337
  • Laddar…
Hos Eksjöhus har man 100% kostnadsavdrag. Om priset för en tvättmaskin är 6000kr via Eksjöhus så får du samma summa i avdrag om du väljer bort den.
Jag skulle inte vilja påstå att du sparar speciellt mkt om du inte gör allt själv på övervåningen.
Du kan välja att Eksjöhus/Ue gör klart allt utom ytskikt på övervåningen så kan ni måla. Tapetsera. Sätta innerdörrar och lister etc.
Hos Eksjöhus är den vanligaste entrepenadsformen generalentreprenad. Då får man ganska goda möjligheter att välja vad byggaren ska göra.
 
  • Gilla
tacoman1337
  • Laddar…
Jag tror att de flesta som bygger väljer det alternativet där man själv anser sig fått mest för pengarna, så svaret beror nog helt enkelt på vem man frågar och vad den tyckt varit viktigt.

Vi jämförde ett antal olika husleverantörer och ansåg med de prioriteringar och vad som var viktigt för oss att Fiskarhedenvillan gav mest valuta för pengarna. Köpte nyckelfärdigt med delad entreprenad.

Mitt tips är att ni tar fram de punkter som är viktigast för er. Kan tex vara lågt pris, möjlighet att göra ändringar, material, allmän standard, göra själv paket osv och sen jämför liknande hus från olika tillverkare.
 
  • Gilla
tacoman1337 och 1 till
  • Laddar…
Hakar på denna tråd lite.
Sitter själv i samma sits med den skillnaden att tomten är inköpt och vi får välja vilken tillverkare som helst.
Har snöat in på Funkishus runt 2-250m2 med en separat barnavdelning och stor groventre.
Vill göra mycket av de inre snickararbetena själv men helst inte bygga lösvirke då det känns som ett för stort projekt.
Jag har ju ett vanligt jobb också.

Vill gärna hitta ett företag som kan bygga huset i element efter våra ritningar som vi fått av arkitekt.
Tips och tankar??
 
  • Gilla
tacoman1337
  • Laddar…
gnugnaf skrev:
Hakar på denna tråd lite.
Sitter själv i samma sits med den skillnaden att tomten är inköpt och vi får välja vilken tillverkare som helst.
Har snöat in på Funkishus runt 2-250m2 med en separat barnavdelning och stor groventre.
Vill göra mycket av de inre snickararbetena själv men helst inte bygga lösvirke då det känns som ett för stort projekt.
Jag har ju ett vanligt jobb också.

Vill gärna hitta ett företag som kan bygga huset i element efter våra ritningar som vi fått av arkitekt.
Tips och tankar??
Skickar dig ett PM.
 
Jag köpte en byggsats för några år sedan från Mälarvillan, den byggsatsen var det millimeterpassning på.
De hade då inte alltför stora marginaler.
Iden från Mälarvillan var då att leverera unika hus där ägaren kunde sägas ha designat sitt eget hus.
I mina ögon fick jag ett premiumhus till budget pengar.
Men jag skötte uppsättning av hus på egen hand använde inte deras underleverantörer för uppsättning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.