Vi tittar på 2-planshus men fastnar ofta i att nedre plan känns litet och övre plan för stort. Vi tittar på möjligheterna att flytta upp tvättrummet på övre plan. Är det någon här som har erfarenhet av att bo med tvättrummet på övre plan? Hur fungerar det för er? Fördelar/ nackdelar? Är det problem med ljud och vibrationer när tvätt eller torktumlare är igång?
 
Hej,
Du svarar i stort på dina egna frågor.
Vibration och ljud får ju tas med i beräkningarna, men löser ni det kring jobb och erat övriga livsmönster så är det ju att köra. Ni behöver ju inte tvätta/torka på kväll och natt utan ha en maskin klar när ni är hemma från jobb och slänga in en till då.

Jag tycker det är kanon. Både att frigöra yta och av lathet; kläder förvaras på övervåningen, men många tvättar i källarplan eller markplan. Skönt att ha allt samlat på en våning.
 
Vi bor i ett enplanshus så det är inte mycket att välja på :)

Däremot har vi sovrummen i ena änden av huset, och tvättstugan i den andra.
Sätter ofta tvättmaskinen att starta vid sex- sjutiden nästa morgon,
och stänger dörren mellan tvättstuga och kök/resten av bostaden.

Och när vi vaknar (ja vi sover länge och gott) är tvätten klar att hängas :)
Har inte hört ett ljud därifrån då!
 
Den stora funderingen jag vill ge er är hur nui tänker hantera tvätten.
Tänker ni torka tvätt utomhus på sommaren så finns det en klar risk för att ni blir bra less på att springa i trappen med blöt tvätt
 
  • Gilla
Bemby
  • Laddar…
Åh nej. En trappa för att hänga tvätt ute, lathetspolisen ringde....
 
Nä, Men med blöt tvätt och och en överfull tvätt korg så är det tex lätt att det blir blött i trappen med mera.
 
Svar till "lathetspolisen":
Pröva att gå från köket fram till trappan, uppför trappan, fram till tvättstugan, tillbaka till trappan, till ytterdörren och runt till torklinorna. (har man ingen tvättstuga på BV har man ingen tvättstugedörr på baksidan, och man hänger väl inte gärna tvätten alldeles vid ytterdörren?)
Gör detta två, tre gånger för att tömma en maskin.

Jämför med att ta ett steg från köket till tvättstugan, och sedan ett steg från tvättstugan och ut där torkställningen står.

Varför göra det jobbigt när man kan göra det enkelt?
Gissar att om man inte har tvättstugan på bottenplanet blir inte mycket tvätt hängt ute.
 
matsa79
Hej
Vi har tvättstugan på övervåningen. Vår arkitekt tyckte först att det var konstigt, när han lyssnade på våra argument tyckte han det var en bra ide. Vi har bott i huset snart fem år och vi har aldrig ångrat oss. Det enda som hörs på nedre våningen är tvättmaskinen centrifugerar. Vi har alla sovrum på ovanvåningen så vi slipper släpa tvätt i trappan. Dotterns sovrum ligger vägg i vägg med tvättstugan och hon har aldrig blivit störd.
 
De flesta hänger väl tvätten i tvättstugan på linor eller i torkskåp? Själv hänger vi ute på sommaren, måste gå hela vägen från tvättstugan, genom liten hall och gästrum innan jag kommer ut genom ytterdörr. Det är säkert ca 20 m till tvättvindan men tur som man har är kondisen fortfarande rätt hygglig så jag brukar inte stupa av utmattning på vägen tillbaka... Lathetspolisen över and ut.
 
Absolut nej!

Jag har ingen erfarenhet av att ha tvättrumet på vinden men sunda förnuftet säger nej.

Dels blir det lång och obekväm väg att bära ut och hänga tvätt och dels vet jag genom andra familjemedlemmar hur lätt hänt det är att bli sjuk och hamna i rullstol för ett halvår.
Alla har inte heller förmånen att springa omkring i skogen och plocka bär då man har passerat 90 och om huset är vettigt planerat kan man bo kvar fastän benen blir sämre.
Därför skall alla nödvändiga funktioner vara samlade i nedre våningen.
 
Jag funderar också på att bygga tvättstugan på plan 2. Tänker att det är skönt att slippa släpa smutsig/ren tvätt upp och ner hela tiden men nackdelen kan ju va att man är mest på nedervåningen och då måste springa i trappen ändå för att byta maskin och dyl.

Läste i trivselhus inspirationsmagasin Houses att Laila Bagge valt att bygga tvättstugan på plan 2 och var väldigt nöjd med det.
 
En annan fundering... läste att det enligt tillgänglighetskraven måste gå att tvätta kläder på entréplan. Är det samma sak som att man måste ha tvättstuga på entréplan eller går det komma runt på nått sätt. Nån som vet?
 
Columbi ägg: Bygg enplanshus :)
 
Heineken skrev:
En annan fundering... läste att det enligt tillgänglighetskraven måste gå att tvätta kläder på entréplan. Är det samma sak som att man måste ha tvättstuga på entréplan eller går det komma runt på nått sätt. Nån som vet?
Vet ej, men kan ju vara en enkel sak att sätta in en tvättmaskin i ett badrum på entréplanet.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Jag tycker det verkar vara en bra ide. Jag har konventionellt tvättstugan nere och det är ju praktiskt att ha koll på maskinerna när man är i köket. Men nog ligger där oftast färdigvikt tvätt i trappan "på väg upp" eftersom garderober och linneskåp finns i övervåningen.

Hänger också ut tvätten om sommaren men med den effektiva centrifugeringen blir väl inte lakanen så vansinngt tunga och en maskin rymmer ju inte så väldigt mycket tvätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.