Jag undrar om det är möjligt att på en kommunal tomt söka bygglov för villa 250 kvm och gäststuga på 60 kvm samtidigt för att sen gjuta båda grunder men bygga gäststugan först?

Just för att kunna flytta in själv i gäststugan och fortsätta med baggnationen av det stora huset?
 
Vad säger detaljplanen? Får det finnas två bostadshus?
 
O
Som ovan.... Börja med att kolla om DP godkänner dina planer... Om det nu är godkänt enligt DP med dina planer så borde det inte vara några problem att bygga gästhuset först.
 
Enligt DP en 1.5 plan enfam. villa och annex om max 60 kvm.
 
Annex? Mer text om den byggnaden ? Eller bifoga detaljplanen .
 
Det står annex. Ska leta upp den imorgon.
 
Tycker det låter som ett onödigt dyrt sätt.
Till slut sitter ni där med 310 kvadratmeter bostadsyta att amortera och underhålla och städa och värma upp. Det är väldigt mycket.

Eller är "gäststugan" tänkt som en sytningsstuga när nästa generation tar över stora huset?

Ett billigare sätt skulle vara att planera huset så att kök och badrum och 1-2 rum går att balka av och färdigställa och flytta in i. Sedan kan ni färdigställa resten av huset som har tillfällig ingång till exempel genom ett fönster under byggtiden.
 
Tanken är att bygga kontant. Och hyra ut annex sen.
 
Hur stort får bostadshuset vara enligt detaljplan? Observera att "byggnadsyta" som brukar anges i DP och "boyta" (vilket jag antar att du menar med 250 kvm) inte är samma sak.
 
Upp till 450kvm får byggas i byggyta.
 
Bifoga detaljplanen eller utdrag så att vi vet vad det står i den, då blir det mycket lättare att kommentera.
 
Har frågat kommunen. Allt måste bli klart före inflytt :(
 
A
A Atom skrev:
Har frågat kommunen. Allt måste bli klart före inflytt :(
Lät skumt. Det som krävs är väl att annexet blir slutbesiktat och nyttjandeintyg utfärdat? Resten är ju en separat byggnad?
 
T
Stenhuggare65 skrev:
Lät skumt. Det som krävs är väl att annexet blir slutbesiktat och nyttjandeintyg utfärdat? Resten är ju en separat byggnad?
Om jag förstod TS rätt så menade han ett bygglov och två byggnader. Du får inte ta byggnaden i bruk innan det är slutbesiktigat och eftersom det är ett bygglov så krävs det att båda husen är klara. Jag antar att han löste det med att söka två bygglov.
 
Eller en kontrollplan med ett upplägg som tillåter en slutbesiktning av ditt ”anex” för ett interimistiskt slutbesked

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/byggprocessen/slutbesked/

Slutbesked vid projekt i flera etapper
Om en byggåtgärd ska genomföras i flera etapper kan det vara lämpligt att separata interimistiska slutbesked eller slutgiltiga slutbesked upprättas för varje enskild etapp. Då bör det även finnas en kontrollplan för varje etapp. Alternativt kan det finnas en enda kontrollplan för alla etapperna men då måste den vara uppbyggd så att det framgår vilka kontroller som ska ingå i varje etapp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.