Jag ska komplettera med några nya trådlösa deckare (WS8904) och en brytsensor i garaget. Alla mina befintliga sensorer i huset är trådbundna så dessa är de första trådlösa jag har. Manöverpanelen är en RFK5500-868 och sen har jag en PC1616 med utbyggnadskort.

Så här gjorde jag:
Valt en sektion för en trådlös enhet. Här har jag provat lite olika. Första lediga (plats 12) men även den sista möjliga (32).
Aktiverat sektionen för område 1.
Genomfört wireless enrollment, dvs sekvens 804, valt sektionsnummer och därefter knappat in adressen.
Valt en zontyp (t.ex. direktlarmande).
Aktiverat wireless för sektionen under zonegenskaper (sekvens 112 för sektion 12 t.ex.).

Det som händer är att så fort jag lägger in enhetens adress under 804 så börjar manöverpanelen varna för "Sys.sabotage". Alltså, inte sabotage på sektion utan på systemet. Så fort jag nollar ut adressen under 804 så försvinner felet.

Någon som har några idéer vad jag gör för fel? Det finns ingen fysisk trådad sensor för någon av de sektionsnumren jag väljer, kan det ändå kollidera med en tänkt fysisk sensor utifall min PC1616 skulle råka vara felkonfigurerad? Jag förstår inte riktigt vilka fel som ger "Sys.sabotage".
 
K
Du skrev att du har utbyggnadskort. Har du 32 trådade sektioner?
I så fall kolla om du har balansering påslaget för sektionen.
 
Jag har 9st faktiska trådade sektioner + manöverpanelen (om den räknas?). Enligt DSC's sida så tolkar jag det som att PC1616 har stöd för 16 trådade sektioner med utbyggnadskort. Det står Expandable to 16 hardwired zones. Så utbyggnadskortet gissar jag behövdes för att gå från 8 till 16 tillgängliga sektioner.

Hur kollar jag om jag har balansering påslaget för sektionen (och vad betyder det egentligen)?
 
Det visar sig att problemet försvinner om jag aktiverar "Sabotage mot vägg urkopplat" i manöverpanelen.
Dvs: [*][8][installatörskod][804] och därefter 90 samt tända 3 "Sabotage mot vägg urkopplat". Lite oklart varför men det går kanske leva utan "Sabotage mot vägg" i manöverpanelen.
 
K
Då är det nog den brytaren som strular.
 
Jag undrar om det verkligen är brytaren. Jag får ju samma fel om jag registrerar en av mina nyköpta trådlösa deckare. Jag upplever det som att det inte spelar någon roll vilken ny trådlös sensor jag lägger till i systemet. Oavsett så varnar den för "Systemsabotage".

Alltså, ett förtydligande. Det jag aktiverar tolkar jag vara något form av sabotageskydd för manöverpanelen. Det har ingenting med brytaren att göra. Dessutom har jag redan verifierat att brytarens eget sabotageskydd fungerar. Om jag tar bort brytaren från väggen så varnar manöverpanelen för Sektionssabotage (på rätt sektion).
 
Har du byglat mellan TAM och - på utbyggnadskortet?
 
spinout skrev:
Har du byglat mellan TAM och - på utbyggnadskortet?
TAM är byglad med COM. Gissar att COM och - är samma sak i det här fallet?
 
Den ska byglas till BLK (12V minus)

Elektriskt kopplingsschema med anvisningar för byglas till negativ 12V och olika anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.