En sak jag funderade på lite ...

När folk renoverar sina tak så lägger oftast på underlagspapp, och tar en rejäl paus innan de lägger på ströläkt, bärläkt och takpannor ... ibland står det flera veckor direkt i sol och regn.

Och ett hus vi kollade på förut hade det såhär på en utbyggnad under flera år innan det blev gjort.

Tål det detta? Jag har gjort lite undersökningar själv utan att hitta något. Oftast gör man ju det i ett svep som jag förstått..

Tacksam för svar för en förvirrad
 
På pappen jag använde till min friggebod stod det att den klarade tre månader innan pannor eller plåt behövde läggas på.
 
K
Pappen vi använde (Mataki 380 - YEP 700) ska också garanterat klara tre månader. Grannen som är "byggare" påstod att det berodde på risken att den blåser sönder med tiden. Vi la de sista takpannorna efter ungefär 4 månader, pappen såg helt oförändrad ut.

Med "riktig" papp typ YAP 2300 så skulle jag inte vara orolig ens efter ett par år... Dold spikning/klammring helst isf :)
 
Tack för svaren. Då förstår jag mer
 
jag la press över takpappen tills tid fanns för plåttaket (2 månader). jag vill inte göra takjobbet igen, så det va inget att fundera över tyckte jag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.