JohanLun skrev:
När man började med gips, plastfolie, gullfiber, tak utan råspont, ingjutna tryckimpregnerade reglar, plastmattor, asbest här och var så känns det som det KAN vara rejäla problem - samtidigt verkar ju många 70-tals hus kunna fungera hur bra som helst. Men de som HAR problem ska man nog undvika?
Exakt.
Idag är riskkonstruktionerna för 70-tals hus välkända så det är inte är ett problem när man köper hus om man bara ser till att uppfylla sin undersökningsplikt. En bra besiktningsfirma vet vad de ska leta efter och att man tex. ska ta prover från syllen. Antingen är huset friskt och då är det inget problem eller också finns det problem och då får man värdera dem.

Med det sagt är det värt att tillägga att man ska göra sin egen besiktning och och inte lita på säljarens och att undvika Anticimex om man vill ha en besiktning värd namnet.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Nu är det många bollar i luften. Att reda ut olika trender vad gäller byggnadsteknik och byggnadskvalitet sedan efterkrigstiden är ingen enkel uppgift. Det kräver både erfarenhet och beläsenhet. Några förhållanden tycker jag man ändå kan utgå ifrån. Hus byggda före 1960 hade virke med mycket högre kvalitet, t.ex. var inte kärnfur ovanligt i en regelstomme. Detta kan ha bidragit till att skador pga olämplig konstruktion ändå inte uppstod. Mellan 1950 och 1975 gällde samma isoleringsstandard, dvs ca 10 cm i väggar och 15 cm i bjälklag. Slöseri med energi, javisst, men energiläckaget höll vissa byggnadsdelar torra.
När det gäller det aktuella problemet så är en oisolerad platta på mark en riskkonstruktion. Det kan fungera bra om man är medveten om varför det är en riskkonstruktion. Är man i valet och kvalet inför ett husköp tycker jag man skall välja ett 50-talshus istället.
 
  • Gilla
ilafudi och 1 till
  • Laddar…
justusandersson skrev:
Är man i valet och kvalet inför ett husköp tycker jag man skall välja ett 50-talshus istället.
Ja, det är en god tanke. Men utbudet av hus i största delen av landet är ju så liten att det är antagligen få förunnat att kunna "jämföra" på det sättet. Det handlar ju i slutänden om någon form av totalbedömning.

Jag tror dessutom att de allra flesta 70-talshusen med problem idag har upptäckts och åtgärdats, och som jag skrev innan så är riskerna idag väl kända. Men givetvis är det klokt att undvika en risk om man kan det, men ofta framställs 70-talshus som "riskhus" vilket jag tycker är att överdriva. Antagligen beror det på att det har varit mycket problem, men trots att de flesta husen som haft problem idag är åtgärdade så lever ryktet kvar.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tack för alla inlägg.
Har fått veta av andra på samma gata att de inte har haft några problem med fukt. (vad de känner till)
Det är mycket sand i marken, vilket jag antar gör att det dräneras bra.

Ska definitivt ta med en besiktningsman om det blir så att vi vill köpa det, dock känner vi bara till Anticimex. När vi ändå pratar om detta, finns det några andra man skulle kunna vända sig till? Hestra - 7 mil söder om Jkpg.
Ursäkta om man inte får tipsa om andra besiktningsmän, strunta i den frågan isf!

Skulle gärna vilja ha svar på:
Hur lägger man golv på en oisolerad betongplatta på mark? I vilken ordning ska alla lager läggas?
Stämmer fäljande ordning?
1. Oisolerad grund/platta
2. Ångspärr?
3. Platonmatta med vent. upp ovanför golvlist. Hur gör man här, när man har flytspacklat med el-golvvärme?
4. Dämpande matta
?. (Ingen isolering?)
5. Golvspånskiva
6. "Golvpapp"
7. Golv

Sen en viktig fråga! Hur gör jag om syllen INTE är fuktigt MEN ligger direkt mot betongen? Blundar jag för detta eftersom den inte blivit fuktig på 40 år? Eller gör jag något åt det?
 
Som bör ha framgått av tidigare inlägg så är det inte lämpligt att använda sig av organiska material (trä, spånskiva, papp etc) på ett oisolerat betonggolv. Det är möjligt att man kan göra undantag beroende på omständigheterna i särskilda fall, men då måste man känna till dessa för att kunna ge råd. Teoretiskt skulle man kanske kunna gjuta ett isolerat övergolv över betongen men det kan få återverkningar på bl.a. omgivande väggar som man då måste ta i beaktande. Klinker ovanpå värmeslingor fungerar bra, liksom plastmatta direkt på betongen och olika former av vinylgolv. Man bör inte lägga isolering ovanpå golvvärme, då sjunker ju dennas verkningsgrad.

Syll direkt på betongen är inte så bra, men idag kan den kanske torka ut via de tre andra sidorna?
 
Hej!

En trevlig upplysning, det blev köp! :)
Vi anlitade besiktningsmannen Joakim Becker som gjorde ett väldigt noggrant och bra jobb.
Syllen längs ytterväggen har tjärpapp under sig. Inne i huset fanns inte heller någon som helst tendens av konstig lukt.

Vår plan är att renovera hela huset och resultatet kommer visa sig med öppen planlösning, två badrum, Luft/vatten-pump + el-golvvärme där det är klinker på förstavåning. Liggande vit panel och upprensning av trädgården :)
Men första prio är att göra i ordning allt plåtarbete till taket, renovera och rätta till en mindre fuktskada i badrummet på förstavåning. Samt ett sovrum så vi kan bo där :)

Jag tänker starta en ny tråd när vi kommer igång med renoveringen, dels för att jag själv tycker det är roligt att följa andra och se vad de löser för utmaningar. Men också en tråd där jag hoppas kan få hjälp av alla er mer erfarna än mig!

God Jul och Gott Nytt År! :)
 
  • Gilla
seijsing och 2 till
  • Laddar…
Grattis till husköpet, och lycka till.
 
  • Gilla
Bumba
  • Laddar…
Grattis och välkommen till 70-talet! Hoppas ni kommer trivas !

Projekttrådar med mycket bilder uppskattas alltid :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.