Ska bygga helt nytt hus.

Bygger på generalentreprenad, dvs ett kontrakt med hustillverkaren och ett kontrakt med lokala snickaren som gör allt jobb.

En färdigställandeförsäkring via Garbo är tecknad.
Nybyggnadsförsäkring/byggfelsförsäkring som inte längre är lagstadgat valde vi bort.

Men det verkar som att man även ska teckna någon form av hem och eller villaförsäkring under byggtiden.
Hur ska den se ut, tittat tex på if, LF, villaägarnas m.m. men inte hittar något som känns klockrent.

Min teori är att det finns hemförsäkringar, villaförsäkringar och kombinationer av båda.
Jag kanske bara behöver villaförsäkringen under byggtiden för att sen omvandla till villahemförsäkring (dvs kombo) vid inflytt.
Är jag ute och cyklar här?


Sedan så funderar jag lite på...vad händer ifall det blir inbrott under byggtiden och vi blir av med byggmaterial såsom handdukstork, golv, kakel m.m.?
Saken är den att mkt av de som finns i huset är förstås husleverantörens och snickarens (deras ansvar förstås) men en del är även levererat av oss själva.
 
K
Det finns villaförsäkring för villa under uppförande!
 
Hittar inget som heter villaförsäkring under uppförande eller liknande.
Vart hittar man det då?

Andra som har tips och råd?
 
Vi hade en försäkring från Trygg Hansa under byggtiden. En villaförsäkring utan hemförsäkringsdelen om jag minns rätt. Ring runt till bolagen om hör vad de säger.
 
Många hustillverkare tillhandahåller en villaförsäkring under byggperioden, via ett etablerat försäkringsbolag. Kolla om en sådan ingår.
Annars är det som sagt flera bolag som håller med liknande försäkringar som täcker brand, skadegörelse mm under byggtiden.
 
Vi pratade med folksam å vi har tecknat en byggförsäkring. Å den gäller under tiden vi bygger å när vi sen är klara med huset så gör vi om den till en villaförsäkring. Vi satte ett start datum den skulle börja gälla å tills. Så vi betalar runt 400-500 för den försäkringen i månaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.