Har precis gjutit platta för garage. Var lite bökigt att få in den stora betongbilen på gräsmattan, han körde fast en 5-6 gånger innan han kom fram.
Iom att det tog lite tid så han vi inte släta av plattan som planerat innan betongen hade brunnit för mycket. Plattan är nu något vågig och grov.
Någon som har erfarenhet av att släta ytan på en betongplatta?
Vad skall man använda?
 
Du får spackla ut ojämnheterna. Lär inte bli billigt precis :D
 
Synd.. Tyvärr har jag inget svar.

Men jag undrar hur du ska köra in bilen i garaget när du inte har packat upp någon garageuppfart. Om det var uppackat hade väl inte betongbilen kört fast??
 
Hyr en betongslipmaskin hos din lokala maskinuthyrare. Ca 250kr/dygnet, eller lägg en flytspackelsatas på någon cm över plattan....
 
Jag funderar på att slipa eller "spackla" med finbetong.

sgryd: Jorå det är packat och jag har kört flera svängar med bilen. Dock har inte min bil en totalvikt på 29 ton som betongbilen ....
 
Finbetong kan läggas i lager av minst 20mm och max 100mm, och den går att stålslipa. Även stålslipa efter att den brunnit med typ en abs-slip. Lägg ut primer även för finbetong isf (MD16). Ett annat förslag är att du använder en grovavjämningssats (Typ optiroc abs312 som kan läggas upp till 50 mm tjocklek) Det finns också finavjämningssats (typ optiroc abs148 som bygger upp till 30mm. Nu vet jag inte hur plattan ser ut, hur gropig den är mm. Är den under tak? Kommer det att vara ett varmgarage? Dessa spackel går dock Ej att använda utomhus. Finbetong går bra utomhus. Det finns ett annat finavjämningsspackel som går att använda UTOMHUS och det heter DuroLit ABS 430. Det kan läggas i skikt av 10-15mm.
Dessa produkter kommer från ett företag, det finns säkerligen fler med liknande produkter.

/Daniel
 
Slipa den jämn!
Passa samtidigt på att slipa av betonghuden så får du ett slitstarkt lättskött och dessutom snyggt golv.
 
Nej det är inget man bör göra, att lägga ut stora skok med finbetong i tunt lager. Även risk att det blir bom då, om det inte biter i underlaget. Men fylla igen större svackor med det går bra. Rent och damfritt, ingen betonghud kvar.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.