TF83
Tjena!

Vi skall göra en utbyggnad för att kunna bland annat få en till toa, och där skulle vi jätte gärna vilja klämma in en liten bastu med el aggregat. Toan blir ca 2,80x2,90 och bastun skulle då kunna stå i ena hörnet mot två ytterväggar. Och ytan vi skulle kunna avvara är drygt 1,5x1,5m, förhoppningsvis tillräckligt stort för 2 vuxna. Någon som kan tipsa hur man bygger mot 2 ytterväggar? luftspalt mellan vägg och tak? Vi skulle gärna vilja att den vart "ihop byggd" med resten av badrummet, dvs samma våtrumsmatta i bastun som i resten av rummet, och på utsidan av bastun kläs med samma våtrumstapet som resten av toan.. hur gör man det lättast om det lär vara luftspalt?

Eller bör man bygga bastun separat när toan är klar som ett "rum i rummet"? Och vad är lättast att regla upp med? 45x45? Tar jätte gärna lite idéer hur ni skulle placera bänkar och aggregat, samt ventilation. Bör man ha någon typ av folie i väggarna? Kanske en hörnbastu är bättre en en 4 kantig? kanske med måtten 170x130? Ja så mycket tips de bara kan gå att få är guld innan vi börjar bygget :)

Ritning av badrumsplanering med bastu, toalett, dubbelt handfat och dusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag tror det räcker med 120x150 (dvs sidan mellan element och vägg förblir 150 som i din skiss). Då får du mer plats mot duschen. Om du dessutom "skär av" hörnet och sätter dörren 45 grader mot väggarna upplevs det nog som mindre kompakt. Om varje bänk är 40 cm blir det en remsa på 30-40 cm utmed väggen mot duschen där man kan gå på golvet, och då blir det nog bra med kaminen längst in.
 
Du kan även bygga duschen inne i bastun om du förstorar bastun. 2x1,5 är en riktigt bra storlek på bastun i mitt tycke.
Mina föräldrar har haft sin dusch i bastun sedan 77 när huset byggdes och det har fungerat riktigt bra.
 
vanhaniemi skrev:
Mina föräldrar har haft sin dusch i bastun sedan 77 när huset byggdes och det har fungerat riktigt bra.
Intressant idé. Jag antar att de har kaklat i själva duschhörnan då? För precis allt är väl inte trä?
 
Det var trä första 30 åren. Sen hade dom en vattenskada i något hörn på plastmattan som inte var relaterat till att ha dusch i bastun. Nu när det är omgjort så är det våtrumsmatta bakom duschen.
Bastun är 2 meter djup. Dörr i mitten på kortsidan och dusch till vänster. Aggregat till höger och 2 lavar som är 150 breda på motsvarande kortsida från dörren. Kan skissa upp om du inte förstår min förklaring.
 
Maxitupla skrev:
Ett alternativ är att montera in en s.k. badrumsbastu i det färdiga badrummet.
En tillverkare är t.ex. Harvia.
[länk]

Men en sån är inte riktigt gratis precis.
Jag tänkte samma sak.
Jag monterade en bastubyggsats när hantverkarna var klara med badrummet. Den är ca 120x150 cm och det räcker bra eftersom jag oftast bastar ensam, men någon gång har vi varit fyra pers. Framsidan är helt i glas så att det inte känns instängt. Byggsatsen kom på en lastpall och var rimligt enkel att skruva ihop. Allt fanns med inklusive aggregat, lampa och hink med skopa. Det var ganska skönt att själv slippa fundera och räkna på ventilation och storlek på aggregat. Väggarna var färdiga element med panel av asp, isolering och dragna kabelrör. Det jag köpt till är en termometer, en massa små vita handdukar från IKEA att sitta på och en extra lampa under sitsen.

Den som jag köpte var relativt billig och kostade 30' kr. Sedan finns det hur dyrt som helst nästan. Tylö och Harvia ligger ganska högt i pris men är eleganta och lätta att montera. De från Östeuropa är billigare.

Den här varianten har jag, men det finns som sagt billigare:
http://www.bastubutiken.se/product/basturum-classic-glas-120x150-i-asp/868
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.