Hej

Vi bygger ett nytt trähus. Och då ingår det målning eller tapeter och jag vet absolut att nya trähus rör sig och att tapeter kan spricka när huset rör sig.

Vår husleverantör gör allt för att få oss att bara måla i alla rum istället för tapeter för dom säger att målaren kommer att vägra ge någon form av garanti på tapetsering då det kommer att spricka och vi gör det på egen risk.

Dom vill att vi målar för att sen efter 5 år tapetsera själva när dom menar att huset inte rör sig så mycket (och är inte deras problem längre)

Vi vill och kommer att beställa tapeter ändå för det blir för tråkigt med bara målat i ett helt hus, undviker dock det stora rummet för det fungerar bäst i målat.

Är det brukligt att all tapetsering inte går på någon form av garanti med hänvisning att det är trähus/levande material?

Förstår även att det blir billigare och enklare att måla allt för hus leverantören

Vet att man kan köra tex fond väg för att minska risken att tapeterna spricker i hörnen. Sen om jag åker på att tapetsera om några våder själv längre fram så tar jag den smällen.

Var mest nyfiken om ni med nya trähus har haft mycket problem med tapeterna ?

Finns det annan kvalité på tapeter som tål rörelser bättre?
 
Brukar inte det tas upp och åtgärdas vid tvåårsbesiktningen om det blivit sprickor.
 
Trodde det med, men dom skrämmer upp oss och sa bara att målaren kommer inte ta någon garanti och vi får lösa det själva om/när det spricker

Vet inte om dom kör en rövare för att slippa åtgärda något längre fram. Skall fråga min KA om han har någon uppfattning, alla andra jobbar ju åt husleverantören.
 
Det är ingen större skillnad i tid att tapetsera eller måla. Men tapeter på trä, kommer att spricka och se väldigt illa ut ganska fort. Jag tror snarast att det handlar om att leverantören inte vill ha något tjafs om garanti efter ett par år. Vill ni ändå ha tapeter så föreslå ett kontrakt där ni tapetserar på eget bevåg, utan garanti.
 
Tror dom att färgen inte spricker ?
 
Målade väggar är ju betydligt billigare att åtgärda när sprickorna kommer. Och det gör dom i regel alltid när huset satt sej.
Oavsett vem som ska stå för kalaset..
Mitt tips är att undvika dom dyrare tapeterna den första tapetseringen iaf.
Alt. Sätta en fondvägg i rummena och måla övriga väggar.
 
  • Gilla
Robban8
  • Laddar…
Det lär väl inte skilja många kronor mellan att spackla om väggen och måla den på nytt eller att spackla om den och sätta en tapet.
 
Oftast är det hörnen som spricker, möjligen skarvarna ovanför dörrar. Med färg är det lätt att bättra. Svårare med tapeter.
Då oftast hela rummet behöver sättas om
 
Eftersom det ingår tapeter så vore det inget smartare att göra det på eget bevåg, jag lär inte göra det bättre.

i mitt 50 år gamla hus har jag tapetserat om alla rum och har bara fått en spricka i största rummet, men är väl värre med helt nytt hus

Blir nog både tapeter och målat sen är väl inte värre att man får fixa några hörn senare. Undviker tapeter i det största rummet som har 4,5 i takhöjd för det lär vara värst
 
AG A skrev:
Det är ingen större skillnad i tid att tapetsera eller måla. Men tapeter på trä, kommer att spricka och se väldigt illa ut ganska fort. Jag tror snarast att det handlar om att leverantören inte vill ha något tjafs om garanti efter ett par år. Vill ni ändå ha tapeter så föreslå ett kontrakt där ni tapetserar på eget bevåg, utan garanti.
Om det ingår målning eller tapeter så får rimligtvis husleverantören stå för en eventuell åtgärd vid en tvåårsbesiktning. Vill man inte det så erbjuder man inte tapeter alls till sina kunder. Att TS skulle börja avsäga sig garanti och tvingas göra tapetseringen själv ser jag inte som något vidare bra alternativ.
 
Jag har lösvirkeshus byggt 2011 med tapeter på hela bottenplan. Inte en enda spricka någonstans.
Kanske annorlunda med prefab? Har en del prefab i området och de är förvisso "bara" målade men det ser ut som skit rent ut sagt!
 
MangePainter skrev:
Oftast är det hörnen som spricker, möjligen skarvarna ovanför dörrar. Med färg är det lätt att bättra. Svårare med tapeter.
Då oftast hela rummet behöver sättas om
Lätt att bättra är det inte om det inte ska synas att det är just bättrat och vem vill ha det i ett 2 år gammalt hus.
 
Nån liten spricka blir det väl alltid men ser man till att teglet ligger på och kåken torkat ur innan man börjar spackla och tapetsera/måla så brukar det klara sig.
Sedan gäller det även att vara noggrann med uppregling och gipssättning och göra momenten i rätt ordning. Gör man tex färdigt inne med tapeter osv och lägger tegel sist så spricker det och då kommer även målade väggar att spricka. Antagligen så vill man snedda lite med saker och ting, acceptera inte detta. Gör man rätt så går det alldeles utmärkt att tapetsera en ny kåk.
 
Tapetsera inte ett nybyggt trähus första åren. Det är ytterhörnen som spricker, om det är målat underlag så lagas detta med latex fog och lite färg, inga konstigheter och blir helt OK.(så länge det inte är starka kulörer) Men för att få till en tapetserad yta är det omtapetsering av hela rummet.
 
Tror att husleverantören har extremt svårt att krypa ur sitt garantiansvar om ni har ett skriftligt avtal där tapeter ingår. Målaren är (väl) en underentreprenör vars eventuella garanti gäller mot husleverantören. Det är så att säga husleverantören som avtalat om tapeter "på egen risk". Låt dom tapetsera och säg att du förväntar att dom tar sitt ansvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.