Claes Sörmland
Ny HD-dom idag som gör det svårare för hantverkare att fakturera för otydligt redovisad arbetstid. Ett återkommande diskussionsämne här på forumet.

"Eftersom företagets tidsredovisning inte ger någon klar bild över vilket arbete som utförts har företaget inte kunnat visa att det begärda priset är skäligt, resonerar domstolen i domen som är vägledande vid liknande tvister."

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/villaagare-vann-i-hogsta-domstolen-mot-hantverkare
 
  • Gilla
Marcus_L och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Men nu undrar man ju lite var ribban ligger för en tidsredovisning som ger en klar bild. :)
 
Claes Sörmland
Här brast tidsredovisningens innehåll:

Textdokument med diskussion om tidsredovisning för byggprojekt, highlighting brister i information om arbetsmoment.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


"En redovisning som inte endast innehåller uppgifter om nedlagd tid utan
också information om vilket arbete som har utförts är många gånger ett viktigt
underlag för bedömningen av prisets skälighet."
 
  • Gilla
Henri och 1 till
  • Laddar…
Intressant och som jag ser det en bra dom och det är väl om man tänker efter ganska självklart att bara antalet timmar inte säger så mycket om man inte samtidigt kan redovisa vad man gjort på den redovisade tiden. Utan båda delar är det, som påpekats, väldigt svårt att avgöra om priset är skäligt.
 
Blir väl till att föra dagbok under arbetets gång. Blir ju ytterligare ett pappersarbete som kunden får betala.
 
Mikael_L
lordi skrev:
Blir väl till att föra dagbok under arbetets gång. Blir ju ytterligare ett pappersarbete som kunden får betala.
Gör du inte det redan?

Själv skriver jag några korta rader över jobbet ifråga, eller dagens verksamhet varje dag när jag tidrapporterar. Det tar faktiskt inte ens 5 minuter av hela dagens arbete. Ofta max 1-2 minuter.
Att redovisa använt material tar längre tid för mig.
Men det skiter du kanske i också ...
 
  • Gilla
martin43 och 3 till
  • Laddar…
M
lordi skrev:
Blir väl till att föra dagbok under arbetets gång. Blir ju ytterligare ett pappersarbete som kunden får betala.
Varenda konsultfirma gör ju detta ideligen, tar ca 10sek om man bara har lagt upp en plan.
Ett excel-ark i Google documents och du har det både enkelt och säkert.

Eller gör det till en vana att fakturera timmar för varje dag inkl väldigt kort text.
"Montage av fördelare, cirkpump och shunt samt en bergsprängare från -83." - 6 timmar
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
lordi skrev:
Blir väl till att föra dagbok under arbetets gång. Blir ju ytterligare ett pappersarbete som kunden får betala.
Men är det inte ganska självklart att man måste kunna redovisa vad man levererat på debiterad tid? Jag köper inte alls argumentet att det skulle innebära något större pappersarbete och jag är rätt övertygad att de flesta kunder köper att få betala för de extra minuter det kan handla om.

Vi tar ett enkelt exempel: Målare A jobbar hos en kund. Tillsammans med tidrapporten som rimligen måste göras dagligen så görs också en notering att dag 1 - täckning, spackling rum x och y, dag 2 slipning målning rum x och y osv. Det handlar om minuter att dokumentera vad man gjort så jag skulle snarare säga att det handlar om inställning och rutiner och inte om att det är besvärligt.

Om vi vänder på frågan: Tycker du att det är rimligt att debitera timmar mot en kund utan att kunna redogöra för vad som utförts på den tiden?
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Gör du inte det redan?

Själv skriver jag några korta rader över jobbet ifråga, eller dagens verksamhet varje dag när jag tidrapporterar. Det tar faktiskt inte ens 5 minuter av hela dagens arbete. Ofta max 1-2 minuter.
Att redovisa använt material tar längre tid för mig.
Men det skiter du kanske i också ...
För dagbok under dagen ja, för att kunna hålla reda på tidsåtgång hos varje kund jag besöker. Skriver inte ner exakt arbetsmomentet på varje ställe. Står ju i regel en arbetsbeskrivning i ordern från kontoret.

Övriga "pappersarbeten" som tillkommer är ju; Skriva materialspec, säkervatten-intyg med ev avvikelser som kunden ska signera, ev. tryckprovningsprotokoll, egenkontroller, körjournal. Allt detta tar tid som kunden får betala.
 
Mikael_L
Jag skriver väldigt enkla saker. T.ex:
Kanalisation och dragning av nya matningar till kök.
Bilat till uttag över diskbänk.


eller
Installation av temp och flödesgivare och kablage till dessa.
Inkoppling av frekvensomvandlare och motorer.



Jag anser att det inte är svårare än så. Någon enstaka rad text som speglar vad man gjorde under de där timmarna. Tar max 1% av arbetstiden, för det mesta betydligt mindre.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Eller att fakturera en vara utan att närmare ange vilken vara som avses?
 
mr_bygg skrev:
Om vi vänder på frågan: Tycker du att det är rimligt att debitera timmar mot en kund utan att kunna redogöra för vad som utförts på den tiden?
Självklart inte. Förhoppningsvis ser kunden vad som utförts, och självklart har man förklarat innan vad som skall göras.
Jag motsätter mig inte att man ska föra dagbok, säger bara att det är ytterligare ett moment som går på kundens räkning.
 
lordi skrev:
Självklart inte. Förhoppningsvis ser kunden vad som utförts, och självklart har man förklarat innan vad som skall göras.
Jag motsätter mig inte att man ska föra dagbok, säger bara att det är ytterligare ett moment som går på kundens räkning.
Att redovisa vad man gjort mot en betalande kund på de timmar man lagt ner borde vara självklart och det handlar om minuter per dag så det argumentet köper jag inte. Självklart så är det skillnad om ett litet jobb som tar några timmar där arbetsbeskrivningen står på ordern och inget extra görs, då behövs ingen ytterligare dokumentation. Men handlar det om ett jobb som sträcker sig över en längre tid så är det fullt rimligt och inte konstigt att man kan redovisa vad man gjort.
 
  • Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Jag skriver väldigt enkla saker. T.ex:
Kanalisation och dragning av nya matningar till kök.
Bilat till uttag över diskbänk.


eller
Installation av temp och flödesgivare och kablage till dessa.
Inkoppling av frekvensomvandlare och motorer.



Jag anser att det inte är svårare än så. Någon enstaka rad text som speglar vad man gjorde under de där timmarna. Tar max 1% av arbetstiden, för det mesta betydligt mindre.
Liknande beskrivningar står ju redan i arbetsordern jag får (fast vvs-relaterade då), finns ju ingen anledning att beskriva mer noggrant, steg för steg hur man utfört arbetet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.