Sen så är det väl rätt olämpligt att förlägga i gul 50mm slang då det borde vara grön.
 
SueCia skrev:
Verkligen inte lamt, det är precis så de flesta fibernät byggs runtom i Sverige.
Ville inte göra någon ledsen nu, men bara för att alla gör en sak behöver det väl inte betyda att det är bra? :)
 
Sant men det är en väl beprövad metod som fungerar, ser ingen vinning alls i att lägga ducten i en slang
 
S
Oscar Mattsson skrev:
Ville inte göra någon ledsen nu, men bara för att alla gör en sak behöver det väl inte betyda att det är bra? :)
Det är ju inte dåligt, det bästa vore ju om man kunde först förlägga ett 150 betongrör, med ett 110 avloppsrör innuti, och sen ett 50 kabelrör följt av 15 fiberrör med ett 7mm fiberrör innerst som man därefter blåser fibern i.

Att folk INTE gör så idag betyder ju inte att det här inte är det bästa sättet.
 
  • Gilla
Raskus
  • Laddar…
Att ducten normalt förläggs utan skyddsslang är en väl avvägd risk mot kostnadseffektivitet i förläggningen. På utsatta sträckor läggs den i extra skyddsslang.

Beräknad livslängd på förläggningen är 50 år både med och utan skyddsslang.
 
Sen så förläggs ju själva 7mm ducten sällan själv längs kabelstråk utan då läggs såkallade ductpaket med allt från 2 till 12 ducter ihop
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
JeppeKa skrev:
Sant men det är en väl beprövad metod som fungerar, ser ingen vinning alls i att lägga ducten i en slang
Har du läst tråden?
Tror du att ts hade behövt gräva upp sin fiberduct om den låg i en slang?
Möjligtvis är det i de flesta fall onödig kostnad och extra jobb, men att slangen inte gör någon som helst nytta har jag svårt att köpa.
 
Precis, det är i princip bara på tomtmark som den förläggs ensam. Vid nybyggnation läggs den dessutom normalt i samma schakt som VA och el. Ductpaketen har också ett hårt plastskal som håller samman ducterna.
 
Jag har läst tråden men förstår inte vad ytterligare en slang skulle fyllt för funktion i det fallet, då det gällde en dåligt ihopsatt skarv. Ett ytterligare skydd ger ju bättre skydd mot yttre åverkan men undermålig förläggning hjälper den inte mot :)

Sen finns det andra nackdelar med blåsfiber men det är ett annat kapitel
 
Chaly
Jag petade in ducten i en pem-slang när jag grävde för fibern på tomten. Krävdes inte men kändes bättre och var inte dyrt.
 
J
SueCia skrev:
Det är ju inte dåligt, det bästa vore ju om man kunde först förlägga ett 150 betongrör, med ett 110 avloppsrör innuti, och sen ett 50 kabelrör följt av 15 fiberrör med ett 7mm fiberrör innerst som man därefter blåser fibern i.

Att folk INTE gör så idag betyder ju inte att det här inte är det bästa sättet.
Jag gjorde så. Sedan gjöt jag in allt i ett stycke betong, med ett lager kevlar ovanpå. Kände mig ändå osäker, så jag drog en helt oskyddad tom duct ovanpå som lockbete. Ännu smartare är eventuellt att lura slumpen ändå, och köra 5 g rakt av i stället, men utan att berätta för någon, men det blir ju fel tråd :)
 
  • Gilla
scheriffen och 1 till
  • Laddar…
JeppeKa skrev:
Jag har läst tråden men förstår inte vad ytterligare en slang skulle fyllt för funktion i det fallet, då det gällde en dåligt ihopsatt skarv. Ett ytterligare skydd ger ju bättre skydd mot yttre åverkan men undermålig förläggning hjälper den inte mot :)

Sen finns det andra nackdelar med blåsfiber men det är ett annat kapitel
Den fyller funktionen att man slipper gräva upp den.
 
Någonstans måste man ju ändå gräva upp den för att komma åt den?
 
JeppeKa skrev:
Någonstans måste man ju ändå gräva upp den för att komma åt den?
Enklare att gå till en ände av röret och dra ut kabeln, det är därför man lägger slang/rör.
 
Jo men i många fall är det 250m+ till villor från närmsta skarvpunkt/fos jag skulle vilja se den som hand-drar 7mm duct den sträckan i 50mm korrugerad slang
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.