Är det där verkligen sån slang som ska ligga i mark? Den brukar väl vara orange och grövre? Det där ser ut som sån slang mina föräldrar fick för att dra inomhus (skarvades mot den orange precis efter att denna kommit in genom källarväggen).
 
Jodå, det är en vanlig mikrofiberduct, gissningsvis 7 mm. Man brukar köra med färgkodning för att enklare kunna se vilken duct som går till vilken fastighet. (Skanova har tex. färgerna orange, gul, röd, vit, grön, violett, blå, grå, turkos, svart, brun och rosa)

Helt normal förläggning, förutom att skarven inte var korrekt.

Utomhusducten brukar skarvas över till inomhusduct. Har för mig att utomhusduccten avger mindre hälsosamma gaser om det börjar brinna.
 
Redigerat:
  • Gilla
murak
  • Laddar…
T
Vi har ett grönt rör som ser likadant ut som det gula som elservisen kommer i (diameter ca 50 mm) som ligger hela vägen från kopplingsskåpet vid gatan och fram till fasaden. Där övergår den till VP slang som jag har dragit fram till mediaomvandlaren.
Jag grävde från fasad till tomtgräns och förlade gröna röret och VP-slangen inomhus men det gröna röret fick jag hämta på stadsnätets kontor.
I det röret ligger sedan den styva 12mm slangen som fibern har blåsts in i och det röret går genom VP-slangen fram till mediaomvandlaren.

Tror inte att den 12 mm slangen ska ligga direkt i mark, men jag kan ha fel...?

Edit: Såg inte mexitegels inlägg - det verkar som om det kan ligga smal slang i mark :)
 
Ja, min tanke var ju liknande, att sådär klen slang blir väl lätt skadad om den ligger direkt i mark? Men det kanske är grövre gods i den än jag föreställer mig.
 
Har de gjort en sån där skarv så tycker jag att de ska skämmas och eventuellt stämmas om de inte ersätter era kostnader. Som jag kan bedöma är det inte slarv/misstag utan rent fusk som har orsakat er merkostnader.
 
murak
Nu är jag ingen expert, men slangen är rätt styv så om man bara lägger klok kringfyllnad runt så bör den klara sig. Den skall väl dock kanske inte ligga under ett elrör och den bör absolut vara markerad med sånt där grönt plastband.

Bild där man kan se godstjockleken:

3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ah, slangen var grövre än den såg ut på den tidigare bilden. Jag trodde det var en klenare slang.
 
Det har lagts många, många mil med sådan fiberduct på det sättet för FTTH (Fibre To The Home) både i öppna schakt och genom att plöja ner den. Det funkar bra och är kostnadseffektivt jämfört med att rulla ut t.ex 32/40 slang.

Visst kan det hända att det blir problem men fördelarna överväger helt klart nackdelarna.
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Om ni vill kolla mer på hur ducterna ser ut och grävs ned kan ni kolla här:
https://youtu.be/VVKu50uQgzc

GM Plast A/S har en del filmer på just att lägga ned fiberducter, tydligen stora på att tillverka just ducter.

De smala slangarna tål mycket stryk. I vår stad så grävs slangen ned på ca 30cm utan vare sig söktråd eller nät.. bara rätt ner i jorden.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Jag tror vi pratar förbi varandra när det gäller dimensioner. Jag har aldrig haft dimensioner över 15 mm i åtanke, däremot så har jag runtomkring här (Upplands väsby och Sollentuna) bara sett orange duct användas utomhus, den har varit runt 10-15 mm i diameter och en godstjocklek på 1-2 mm.

Hemma hos mina föräldrar skarvades den orange ducten inomhus över till en vit duct med cirka 5 mm ytterdiameter och där var godstjockleken klart under 1 mm (den gick att klippa med en vanlig sax). Det var lite samma känsla på den som McDonalds sugrör.

Det var en sån duct jag trodde det var när jag såg den första bilden, jag fick för mig att den stora slangen som ligger bredvid var 60-70 mm eller nåt sånt (det är den dimensionen vi har på slangen för inkommande el-servis), nu verkar den vara större och då blir det ju en annan bild.
 
Min duct är orange (Novomicord Wavin 35) och i dimensionen 7x1,75, dvs 7mm ytterdiameter med 1,75 godstjocklek. Visst den går att knäcka men att gräva av den med en spade blir tufft
 
Jag jobbar med stadsnät fast på det teoretiska planet och vet att det är rätt marigt att skarva duct, lätt att fibern fastnar om inte skarven blir bra, vilket ni också märkte. Sen är frysdisken mycket större jämfört med 16 mm pem slang. Räcker med några droppar vatten så är det kört. Man brukar testa tina genom att hälla i rödsprit vanligen, ibland går det.
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
murak
Uppdatering: Entreprenören gick med på att betala fakturan i sin helhet. All heder.
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
murak skrev:
Uppdatering: Entreprenören gick med på att betala fakturan i sin helhet. All heder.
Men ändå; rätt lamt att lägga den löst i mark! Här på Åland förläggs fiberröret i orange 50mm markrör, hela vägen till plattan, där byts den ut mot gul 50mm slang som kommer upp ur plattan vid fiberskåpet.
 
S
Oscar Mattsson skrev:
Men ändå; rätt lamt att lägga den löst i mark! Här på Åland förläggs fiberröret i orange 50mm markrör, hela vägen till plattan, där byts den ut mot gul 50mm slang som kommer upp ur plattan vid fiberskåpet.
Verkligen inte lamt, det är precis så de flesta fibernät byggs runtom i Sverige.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.