Är det inte mäklaren som bjuder in till visning ? Men kan tänka mig att dom inte har nått ansvar för det verkar dom sakna annars också.
 
  • Gilla
FLR
  • Laddar…
Bara ägaren kan bjuda in till ägarens hus.
 
Då kan man skippa mäklaren då har han inget jobb att göra om han inte ens kan bjuda in till visningen.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Givetvis kan man skippa mäklaren om man vill.
 
Är man orolig bör man väl se till att hemförsäkringen täcker stöld av gäster, samt plocka bort lättillgängliga dyra saker.
 
Atom skrev:
Vi sålde några hus och alltid begärde listor med namn på dem som skulle titta. Dessutom krävde vi av mäklarna att visningar var endast för dem som hade lönelöfte.
Inga öppna visningar!

Det har fungerat perfekt. ��
Kollade du upp alla namn på listan innan visningen?
 
Atom skrev:
Dessutom krävde vi av mäklarna att visningar var endast för dem som hade lönelöfte.
Kan inte vara många som kom på visningen! :p
 
Om jag var rädd att saker skulle stjälas i garaget under visning skulle jag plocka bort det av värde. Jag antar att du ändå skall plocka bort allt så småningom i och med att du avser att sälja. Det kan ju bli en bra övning i att packa ner dessa saker inför flytt. Stora tunga maskiner lär ju inte kunna stjälas vid visning. Ett alternativ är att sätta lås på de skåp där du har stöldbegärliga saker.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Enklast är väl att ha en vän/granne som vaktar garaget :)
 
  • Gilla
dajaskazal och 2 till
  • Laddar…
Man kanske får fundera på vilka saker som har affektionsvärde och kanske gömma de.
Saker som "bara" har monetärt värde och är "lätt" att köpa nytt av kanske man inte behöver skydda på samma sätt. Förmodligen så finns det någon försäkring som skulle täcka om det skulle bli större mängd pengar.
 
Du frågar här - men gör det enkla och ta upp det med mäklaren också.

De kanske kan ha en assistent med som låser upp och visar garaget om nån spekulant vill titta där.

När jag har varit på visningar har garagen alltid varit stängda. Alla fattar ju att därinne står hela bohaget ;)
 
  • Gilla
FLR och 1 till
  • Laddar…
13th Marine skrev:
Precis, normalt sett får man inte tillträde till garaget om man inte uttryckligen ber om det.
Jag har aldrig varit på en husvisning där jag inte haft fri tillgång till garaget, vinden, källaren, alla uthus och extra byggnader.

Jag tycker dock att det hör till allmänt hyfs att fråga mäklaren om lov om man öppnar en dörr eller går in i något av de nämnda utrymmena om inte dörren redan står öppen.

Jonatan79 skrev:
Enklast är väl att ha en vän/granne som vaktar garaget :)
Jag tror att en vakt kan avskräcka vissa spekulanter från att köpa.

När man går in i garaget så vill man i använda sig av attraktionslagen och tänka "-Detta är mitt garage :)" om om det står en vakt i rummet när man kommer in där, så blir detta svårare...tror jag.

Om man är orolig för stöld tror jag att man tjänar mer på att ta med sig den där dyra lilla saken när man lämnar huset än att ha en privat "polis" på plats.

Om någon mindre belevad person vill stjäla en gammal skruvmejsel, bordsgaffel eller morakniv så låt hen göra det då....tycker jag.
 
Redigerat:
thomas33 skrev:
Kan inte vara många som kom på visningen! :p
Sant! Men vi lyckades sälja allt till bra priser! Både våra 3 hus senaste 6 åren, min mors lägenhet och sonnens villa. Det kom 2-3 par. Vid olika tillfällen. Nöjda till 100% !
 
Han skojade nog snarare över det lilla stavfelet som blev ett nytt ord - lönelöfte i stället för lånelöfte :)
 
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
Fruktsallad
Jag hade lätt lejt en vän som kollat på garaget i 45 min i sträck om jag var rädd för stölder. Hellre det än att låsa eftersom man vill se en så viktig sak som ett garage. Förra visningen vi var på så luktade garaget mögel och fukt så det var största anledningen till att vi inte gick vidare med det huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.