Måste bara prova att fråga här.....

En "gummifnutt" i diskmaskinen har lossnat - se bild... Inuti en öppen diskmaskin med en lösgjord gummidetalj bakom den övre korgen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Oh waw - syns bilden?

Det är alltså en "gummidetalj" i min diskmaskin som har lossnat. Den sitter "bak om övre korgen" och det är där det skickas ut vatten till "diskarmen" som sköljer/diskar övre korgen.
Jag har puttat tillbaka biten - men skulle behöva limma fast den.

Vad kan jag använda för lim att limma fast gummi-grunkan med?
Förslag??

Ingen aning om vilket material det är frågan om - men någon form för mjukare gummi....

//Sofia
 
Superlim brukar limma gummi bra. De flesta plaster funkar bra med
 
richardtenggren
Loctite 406 är för plast och gummi :)
 
  • Gilla
SofiaKarlson
  • Laddar…
Kolla om den finns som reservdel, har du tur så är det något som gått sönder på gummit och då är det bara att trycka till en ny.

Om du ändå ska limma använd något som är livsmedelsgodkänt lim eller silikon.
 
Redigerat:
E
Plastdetaljer i diskmaskiner är oftast gjorda i polypropen, en termoplast som inte alls funkar BRA att limma, men för att hålla en gummibit på plats duger nog vanligt superlim.

Reservdelar till vitvaror kostar oftast som en begagnad maskin ändå.
 
  • Gilla
SofiaKarlson
  • Laddar…
Jag hade precis samma som gick sönder på min husqvarna, gummit var "ruttet". Jag kollade lite och fler saker var på upphällningen så jag köpte en ny maskin av ett märke som inte ingår i electrolux märkesflora. Det är nog svårt att få biten lika tät utan att byta ut den.
 
  • Gilla
SofiaKarlson
  • Laddar…
Det syns ett hål i plasten upptill. Finns det eller skall det finnas en utstickande plupp på baksidan som skall in detta hål och hålla packningen på plats? Finns den där så se till att peta in den i hålet så skall nog packningen sitta kvar sedan. Om det skall finnas och den lossnat skulle jag försöka få tag på en ny packning. Om du skall limma så tror jag på silikon.
 
  • Gilla
SofiaKarlson
  • Laddar…
Packningarna brukar vara en reservdel och inte så dyra.
Här är ett exempel på en electrolux.

https://www.reservex.se/artiklar.asp?id=14524

Om pluppen inte finns kvar som ska in i hålet så försök främst köpa en ny.
Vad är det för modell på maskinen?


Ser nu att delen ovan är lik den på din maskin, det kanske är rätt om du har en Husqvarna.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 1 till
  • Laddar…
Jo men det är ju precis den biten som lossnat!! Ja det är en husqvarna som jag har - Toppen!

Jag har pillat tillbaka packningen så att den ligger exact där den ska ligga - om den lossnar igen vet jag var jag hittar en ny - för en billig peng!

Tack för alla bra tips och råd!!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.