Hej

Jag renoverar ett hus på ca 120m2, det kommer att få ny värmekälla, vattenburen golvvärme samt mekanisk ventilation.

Jag hade initially tänkt sätta in ett FTX aggregat och en luft-vatten värmepump men när jag gör en enkel kalkyl så får jag inte ihop ekonomin(vilket en avinstallatörerna av värmepumpar påpekade).


Så här räknade jag:

Pris FTX, 25-35 tkr utöver enbart frånluft.
Besparing 2500-3000kwh enl Energimyndigheten (huset står på Styrsö utanför Göteborg).
Pris per kWh 1kr
Intjäningstid ca 10år

Lägg till luftvärmepump med årsvärmefsktor på 2,5-3 så blir intjäningstiden mycket lång, 25-30år.

Tänker jag rätt eller fel?!

Mvh Kristoffer

http://www.energimyndigheten.se/tester/jamforelsesida/?productTypeVersionId=69
 
Oavsett om det lönar sig eller inte är den stora fördelen med FTX att du får en mycket bättre inomhusmiljö. Men du måste då även installera tilluftsventiler med rör etc.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Huset du bor i idag har säkert radiatorer?
Dessa mildrar kallraset från friskluftsventilerna vilket inte golvvärmen gör alls på samma sätt.
Sedan är ju inte FTX att se som en uppvärmingsenhet utan den ser till att ventilationen är korrekt och samtidigt tar tillvara en stor del av värmen i frånluften.
 
Det är inte den typ av tilluft jag menar. Har du ett FTX behöver du inte göra hål i ytterväggen för att få tilluft.
Du måste dra rör för tilluft från FTX till alla sovrum, vardagsrum och eventuellt hall. Frånluft sker från kök, bad, wc och tvätt.
Det är alltså ett ganska omfattande jobb att dra tilluftsrör från FTX till rummen i ett gammalt hus.
 
Det är svårt att räkna hem FTX ekonomiskt.
Man får värdera fördelarna på något sätt.
Helt täta fönster, ingen ventil till utsidan gör att det blir tystare inomhus.
Förvärmd tilluft, behagligare
Större luftombyte
Filtrering av uteluften, jag använder F7 filter som tar bort pollen.

Men ekonomiskt så är det bättre att ha fönsterventiler och ett minimum av frånluft.
 
  • Gilla
Shiraz och 2 till
  • Laddar…
Glöm inte att räkna in filterbyte till ftx-aggregatet och rensning av tilluftskanaler.
Jag skulle förespråka tilluft genom ventiler i vägg. Då går friskluften så kort väg som möjligt. I ett ftx-system finns risk att friskluften efter många år blir "förorenad" av damm i ventilationskanaler (om dessa inte rensas korrekt och filterbyte inte sköts).
 
  • Gilla
Shiraz
  • Laddar…
Med frånluftsaggregat måste du göra hål i ytterväggen och ta in kall luft.
Tror inte man ska överdriva smuts i rören. Gjorde rent våra efter 30 år och det var inte mycket.
 
Olotor.. har ni varit duktiga med filterbyten?
 
I vårt gamla system, en Rexovent, tvättade vi filtren vår och höst. Bytte lite då och då.
Nu har vi en Heru och har satt förfilter som tvättas två ggr per år. Byter vartannat år. Detta
 
I vårt gamla system, en Rexovent, tvättade vi filtren vår och höst. Bytte lite då och då.
Nu har vi en Heru och har satt förfilter som tvättas två ggr per år. Byter vartannat år. Detta efter rekommendation av den som investerade Herun.
 
Olotor... det lät överkomligt. Hur mycket kostar dessa filter ni byter vart annat år?
 
Krypstocken: Du blandar ihop uppvärmningen (luftvärmepump) med ventilationen (FTX)!
FTX har du enbart för att få en styrd ventilation, där det hela tiden växlas luft enligt FTX-aggregatets inställning. Hur du sen värmer upp huset är en helt annan sak.

Med FTX har man inga ventiler i väggar eller fönsterkarm. All inkommande luft går genom FTX-aggregatet.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Jag köpte ett paket med 4 eller om det var 6 st för 7-800 kr från Soliduct för några år sedan.
 
Om det lönar sig eller inte beror ju på hur man ser det.
Det lönar sig inte att ha 20-22 grader inne på vintern heller, men det är ganska komfortabelt och de flesta verkar anse att det är värt det.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.