Hej,

Är rätt ny på forumet så har jag placerat det fel får admin gärna flytta det.

Jag har nyligen köpt ett hus som är byggt 1971, sutterterräng hus.
Min källare idag vill jag inreda men de stora sällskapsrummen är beklädda med 50mm cellplast på insidan och sen vävtapet.
Min fråga är, ska jag riva ner all cellplast för att sen regla och sätta upp gipsskivor, eller skall/kan jag sätta gipsskivor direkt på? Hade varit ultimat om jag hade kunnat sätta skivorna utan reglar.


Källaren idag är väldigt torr, dock inte dränerat ännu skall göras när allt annat är fixat.

Men jag vill gärna kunna sätta upp saker på väggarna och då förra ägarna har använt större delen av väggarna som darttavla känns det som gips hade gjort sig snyggare och mer praktiskt ur upphängningssynpunkt.

Några råd eller tips?
Tack
 
Du måste ju kunna fästa gipsskivorna i något, och jag gissar att cellplasten är limmad på, eller?

Jag har själv källare och jag hade passat mig för kartonggips där nere. Förmodligen har du en torrare källare än mig, så kanske går det bra, men det där "kanske", räcker för mig.

Jag hade rivit ner cellplasten och putsat väggarna. Sedan kommer ju isoleringen på utsidan den dagen du dränerar.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Hej,

Ja jag antar också att cellplasten är limmad vet dock ej och de gamla ägarna (enda ägarna) kommer ej ihåg.

Min källare är enligt båda besiktningsmännenjag haft där ute väldigt torr.
Men jag är väldigt orolig för fult oavsett.

Jag hade ju helst sluppit riva ner cellplasten då den isolerar också men är det det som måste göras så får jag ju göra det.
Dock verkar konstruktionen varit så sedan de byggde huset alltså inget som är gjort i efterhand då de annars hade behövt flytta element och trappor och annat som har suttit där sedan tidernas begynnelse.
 
Hade du tänkt limma upp gipsskivor på befintlig vägg? Funkar säkert. Men då handlar det ju om vad du tänker hänga på väggarna. Är det tavlor, eller vägghängda hyllor? Tavlor går säkert hur bra som helst.
 
Ja alltså hade det fungerat utan risk för att fukt ska gå i väggarna hade det ju varit den snabbaste lösningen.

Jag vill hänga en tv och lite små saker på väggarna.
 
Sätt inte organiskt material i direkt kontakt med källarvägg. Sätt stålreglar eller träreglar med plastbricka mellan. Se till att väggskivorna inte når golv eller tak, sätt ventilerade (utflyttade) tak- och golvlister. När du reglar golvet så sätt syllpapp under reglarna och ingen isolering för då cirkulerar inte luften. Luften skall kunna cirkulera fritt under golvet och upp bakom väggskivorna.

Blir kallt på vintern så lägg mattor ovanpå eller använd tofflor. Går ju också att lägga Platon om golvet är någorlunda jämnt. Eller gjut med EPS tror jag man använder och vibbra för att få en jämn yta, sedan Platon.
 
Hej,

Jag är med på den biten.
Men kan jag regla upp och så framför frigoliten eller ska jag riva det först?
Min fråga är kanske dåligt formulerad men ska jag riva ner allt och sen bygga på nytt eller bara bygga påV
 
Riv frigoliten så du har fritt med luft mellan reglarna och betongen. Skall du isolera källarväggen så görs det bättre med isodrän på utsidan när du dränerar om i framtiden. Invändig isolering av källarvägg är mindre bra eftersom det sänker väggens temperatur och gör att fukten inte drivs ut lika bra. Källare av din årgång är inte gjorda för att inredas, bara att inse.
 
Jag håller med Anders. Isolera på utsidan och putsa/måla med silikatfärg på insidan rekommenderar jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.