Behöver tips på ventilation i en källare på ett gammalt hus med självdrag. Dåligt med värme där nere pga att oljepannan är borta.. trycka in luft med en fläkt eller ska man skicka ut luften? Har 3st ventilationshål i grunden in till källaren.. har även en rörfläkt på 100mm och kan tänka mig å köpa fler eller andra fläktar så länge dom inte är allt för dyra om de skulle vara bättre med t.e.x en som trycker å en som suger ut luften:). Så länge den inte ruttnar sönder så är jag nöjd:)
Jo och en sak till nu under vintern har gubben som bodde här innan satt igen hålen med isolering,bör ja kanske ta bort den?
 
Redigerat:
  • Gilla
Kajsa123
  • Laddar…
Har även en fin bild ritat i mobilen med fingret:) tunnlarna är venthålen i muren så att säga.
Enkel ritning gjord i mobil visar grunden (G) och källaren (K) med venthål markerade i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
Det är nästan alltid bättre att skapa undertryck genom att blåsa ut luft än att skapa övertryck genom att blåsa in luft.

Skapar man övertryck så kommer luften leta sig ut ur huset genom precis allt som tillåter luftgenomsläpp, vilket kan leda till att man trycker ut fuktig luft i väggarna som kommer suga åt sig av fukten.

Om man istället skapar undertryck genom att blåsa ut fuktig luft på ett kontrollerat sätt så kommer den betydligt torrare utomhusluften att leta sig in i huset, t.ex genom de befintliga ventilerna.
 
  • Gilla
michfris och 1 till
  • Laddar…
Hej, Kryssedir,
otroligt att läsa din tråd, jag var just ifärd att posta samma fråga i samma ämne om ventilation.
Jag är frivillig att svara;

De ventilationshål du har i källaren är för tillopp av luft; med oljebrännaren och självdraget du hade så gav det en god ventilation. Jag är inte för att "trycka" in all luft utan istället nyttja självdrag/ mekanisk ventilation för att få ut fukt och öka/förbättra ventilationen. Med oljebrännare borta så tar ju mekanisk ventilation vid, även på sommaren då det är svårare att få till ett bra självdrag.
grundprincipen är tilluft i sov, vardagsrum och frånluft i kök (matos/fukt/ fukt från utandning) och badrum, tvättstuga och WC (fukt/ärtsoppa doft).

Bl a Socialstyrelsen säger; citat..".I bostäder bör det specifika luftflödet (luftomsättningen) inte understiga 0,5 rumsvolymer per timme (rv/h). Uteluftsflödet bör inte understiga 0,35 liter uteluft per sekund per kvadratmeter (l/s per m2) golvarea eller 4 l/s per person.." slut citat.

Bad - Grundflöde 10 l/s för mindre badrum än 5 m2. 10 l/s + 1 l/s för varje m2 över 5 m2. Jag anser att en fläkt med grundflöde på 10/s är bra men forcerar vid förhöjd fuktighet.
WC - 10 l/s
Sovrum - 4 l/s per person.
Kök - Grundflöde 10 l / s + möjlighet till forcering

Så ja, sätt in fläkten för frånluft, ta bort lite isolering år gången till du får ett bra flöde. Prova dig fram.
Jag håller på och ska sätta in en Pax fläkt som frånluft i skorstenskanalen i gamla tvättstugan. Dumt? Tror inte det, den används inte just nu och när den gör det tar jag hål i väggen för frånluft. Idag vill jag bara ha ventilation.
Jag vill helst inte ha fukt i skorstenskanalen men samtidigt är ju spisfläkten inkopplad i en annan skorstenskanal, och den klarar fukt från både långkok och raggmunk.
 
Redigerat:
Dom där uppgivna flödena är väl för mekanisk till från vent med uppvärmd tilluft. Om man drar in kall uteluft med de flödena så blir det mycket kallt på vintern.
 
Man har samma behov av frisk luft oavsett om den är förvärmd eller inte.
 
Så då sätter jag fläkten för frånluft då alltså? Tack för svaren:) dock har jag hört att man gärna ska ha övertryck i källare, om ja drar ut luft blir de inte tvärtom?
 
Oj såg att du svarat på över å undertryck:) haha
 
Bör jag ändå skaffa en avfuktare också?
 
Du ska ha större undertryck i källaren än markplan.
Genom att ha större undertryck i källaren än markplan så minskas risken att "källarlukten" kommer upp till markplan.

Oberoende om man har självdrag (S), fläktstyrd frånluft (med återvinning (frånluftsvärmepump)) (F(X)) eller fläktstyrd från och tilluft (med återvinning (platt-/korsväxlare / roterande växlare / värmepumpväxlare)) FT(X) så ska frånluft tas från "dåliga" rum som tex kök, bad, toa, klädkammare, förråd, matkällare. Sedan har man tilluft till vistelserum som tex sovrum, vardagsrum, gillestuga. Från vistelserum till "dåliga" rum går det "överluft".
 
@Kryssedirr,
Ja jag hade satt i för frånluftsventiation och som Demmpa skriver; se till att ha större undertryck i källaren än markplan.
 
  • Gilla
TEESO
  • Laddar…
Okej ja jag lämnade tillbaka rörfläkten och köpte en rejälare frånluftsfläkt.. så får man se hur de blir då.
 
Demmpa skrev:
Du ska ha större undertryck i källaren än markplan....Sedan har man tilluft till vistelserum som tex sovrum...
Många äldre hus har ingen tilluft alls i markplan (via t ex sovrum) utan det sker från källaren.
 
  • Gilla
anj0 och 2 till
  • Laddar…
Nja, många äldre hus har självdrag med utsug i kök, bad, toa, tvättstuga mha kanaler i murstocken, tilluften sker genom otätheter i väggar tex runt fönster/dörrar.
 
Dock har jag nog rätt tätt runt fönster då dom är utbytta.. ska man sätta fönsterventiler? Har även en luftvärmepump på entreplan så den kanske skjuter på lite också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.