Bygger nytt timmerhus i fjällen. Hur fäster man timmerpanelen utvändigt snyggast? Inga synliga spikhuvud väl?
Även inomhus ska vi ha timmerpanel. Likadant där?
 
vad är det för panel Du talar om? Nästan all panel spikas så att spiken blir synliga, det är en förutsättning för att panelen skall ligga dikt an mot regel bakom. Ibland har man sett att det spikas med dyckert, men det håller inte panelen på plats alltid. Men spika för den skull inte med vanliga 3:surprised:r eller 4:surprised:r, utan använd kamspik= ganska liten skalle.
 
Hej, jo det gäller fasad timmerpanel utvändigt 22x230, och likadan inomhus, 22x175.
Nån säger att det räcker med spik snett neråt uppe i nåten, och nån enstaka dyckert längat ner på brädan.
Då syns inte den översta spiken, endast dyckerten.
Men du menar att det inte räcker för att hålla den på plats?

Och nån hävdar att det finns byggnadsnormer som säger att man MÅSTE spika direkt i brädan, längs med regelarna, neråt.

Ja, man undrar bara vilket som gäller?

Tittar man på fjällhus så kan man inte se att dom är spikade, utvändigt i allafall, så då kanske det första alternativet duger i alla fall?

 
Jo det kan kanske gå som du menar, men det är en jättebräda, så det finns en del kraft i den när den vill röra på sig, och det gör den om den inte spikats ordentligt= max 600mm mellan reglarna under. Dykert funkar inte till dessa bredder, utan det skall vara kamspik. Kamspiken har liten skalle, som du dessutom kan dorna in något.
För det kan se lika illa ut med hammarslag på panelen som synliga spihuvuden. Spiket i nedankant får inte gå in i underliggande panel. Panelbrädor skall spikas var för sig.
Använde själv rostfria kamspik (enligt regelboken) till min fjällpanel, och jag störs inte av de små spikskallarna som blivit övermålade. Målade också all panel på baksidan i samband med att den spikades upp.
http://img.photobucket.com/albums/v388/Z-Jensen/garagetx.jpg?t=1164563301
 
Tack för dina kloka ord!
Vad är det egentligen som händer rent praktiskt, när det inte "räcker med spik upptill"
vrider sig brädan utåt, eller hur kan det bli?
Är du i branschen, vet du i så fall om byggnormen jag nämnde?
 
:-/ Du menar väl nedtill? Du tänker väl inte sätta panenlen upp och ned eller stående!

Man skulle kunna tycka att det räcker med ett spik nedtill, där brädan går över underliggande bräda, och att det spiket skulle räcka till att hålla båda brädorna på plats, men det gör det inte, när det gäller breda brädor. De har tendens att med åren böja sig= juh bredare=mer kraft. Jo jag är i branchen, men har inte byggama speciellt för fastsättning av utvändig panel i den dimension du talar om. Men min beskrivning ligger med säkerhet under reglerna för uppsättning av 230mm bred panel. Kolla gärna på gamla kulturbyggnader där denna panel återfinnes. Glöm inte att såga den nedersta/första brädan så den håller 22mm där och med en vinkel på 15-20 grader för att undvika att den suger fukt/vatten, måla den gärna också runt om.
 
Tar upp en gammal informativ tråd... och kompletterar med en fråga.


Jag skall skruva fjällpanel. Fjällpanelen är av lärk och skall inte behandlas. Vill gärna undvika att sätta skruv (eller spik) nertill , dvs synligt.

Vad säger ni? är detta möjligt eller bara ett utslag av mitt feltänk?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.