Vi flyttade in i våran bostadsrättslägenhet i april detta år. För ett par månader sedan upptäckte vi att det finns mögel i ett hörn vid taket i sovrummet. Prövade att torka bort det med vanligt rengöringsmedel men det kom snabbt tillbaks, och i aningen större mängd verkar det som. Tittar man på nära håll upp i hörnet ser man att det är bättringsmålat just där, vilket det ej är i dom andra hörnen vilket får mig att tro att även tidigare ägare hade detta problem.

Varken jag eller min sambo är särskilt kunniga om sånt här. Hur ska vi åtgärda detta?

Fakta om bostaden: Tvåvånings lägenhetshus, byggår 1942. Ytterväggarna är betong och innerväggarna verkar vara i någon form av gips. Sovrummet ligger ej vägg i vägg med våtrummet. Enligt papprena från föreningen ska det finns en central lägenhetsfläkt i varje lägenhet som reglerar ventilationen. Vi har en utventil i badrummet och ett inblås i hallen som det blåser kännbart ur, man känner även att det suger lite i ventilen i badrummet men inte så mycket. I övrigt spaltventiler över alla fönster som vi har i öppet läge.

I köket har vi en motordriven fläkt från IKEA som var monterad när vi köpte lägenheten.

Vi får även kondens på insidan av fönsterrutorna i sovrummet, på morgonen är det små pölar längst ned på rutan. Brukar torka bort det men sen när man kommer hem på eftermiddagen är det en tunn kondensrand längst ned på rutan igen. Vi får lite kondens på rutorna även i vardagsrummet, dock inget i köket eller i badrummet. Hade ej detta problem under sommaren.

Tacksam för svar!

Mögelpåväxt i hörnet av taket i ett rum, synliga svarta prickar mot ljus bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mögelskador i hörnet av ett sovrumstak med tecken på bättringsmålning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mögelpåväxt i hörnet av ett rum där vägg möter tak, med tecken på bättringsmålning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mögel i hörnet vid taket i en bostadsrättslägenhet, synliga svarta fläckar på vit yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kommer det in ordentligt med luft i sovrumsventilen?
 
BirgitS
Är det element under fönstret i sovrummet och är det ordentligt varmt så att det kan värma upp luften som kommer in ventilen ovanför och sänka dess relativa luftfuktighet?
Har ni något framför sovrumsfönstret som förhindrar att luften cirkulerar där?

När gjorde föreningen en OVK (obligatorisk ventilationskontroll)?
 
Det är ju målat både i taket och på väggen.

Vad finns bakom väggarna och ovanför taket? Hur ser det ut där? Är det kallare i den där hörnan än i andra liknande hörnor i lägenheten (det skulle kunna förklara varför det växer just där)?
 
Jonatan79 skrev:
Kommer det in ordentligt med luft i sovrumsventilen?
Det verkar så, man känner att det flödar in luft i alla fall.

BirgitS skrev:
Är det element under fönstret i sovrummet och är det ordentligt varmt så att det kan värma upp luften som kommer in ventilen ovanför och sänka dess relativa luftfuktighet?
Har ni något framför sovrumsfönstret som förhindrar att luften cirkulerar där?

När gjorde föreningen en OVK (obligatorisk ventilationskontroll)?
Det är på max och värkar värma bra, vi har en mörkläggningsgardin för fönstret som täcker för i pincip helt, antar att det hindrar cirkulationen ganska ordentligt, plus att man ligger där hela natten och andas ut fuktig luft. Vet ej när OVK utfördes senast, ska kolla upp det.

MathiasS skrev:
Det är ju målat både i taket och på väggen.

Vad finns bakom väggarna och ovanför taket? Hur ser det ut där? Är det kallare i den där hörnan än i andra liknande hörnor i lägenheten (det skulle kunna förklara varför det växer just där)?
Vet inte exakt vad som finns bakom väggen och ovanför taket. Det låter ihåligt när man knackar så antar att det är en spalt mellan. Ytterväggarna är i betong (hörnet med mögel ligger mot mellan två ytterväggar).

Var och kollade igen nu och såg att det är fuktigt i hörnet! Man både ser det med blotta ögat om man tittar nära (som lite kondens på väggytan) och kan känna det med fingrarna. Väggen känns kallare där än om jag jämför på andra väggar som vätter utåt. Detta måste ju vara något problem med husväggen? Hur ser ansvaret ut där?
 
Redigerat:
BirgitS
Går det att lägga någon sorts distanser på fönsterbrädan så att mörkläggningsgardinen kommer ut en bit så att det kan komma in luft bakom den?
Kommer väl inte ut så mycket ljus genom några springor så här års.
 
D
Har ni pratat något med styrelsen?
Vist kan ju som en del tipsat om vara något hos er och man kanske ska försöka där först.
Men kan ju vara bra höra med styrelsen så inte år något ovan för eller liknande eller om styrelsen vet om liknande problem i andra lägenheter och hur det som bor där har löst det.
 
Men är det vindsutrymme ovanför eller en lägenhet till?

Jag föreslår att du anmäler problemet till styrelsen, om inte annat för att utesluta att det är utifrån inträngande fukt. Att det skulle bli fuktigt bara där av dålig ventilation är väl inte omöjligt, men jag undrar om du inte får lite hjälp utifrån....
 
MathiasS skrev:
Men är det vindsutrymme ovanför eller en lägenhet till?

Jag föreslår att du anmäler problemet till styrelsen, om inte annat för att utesluta att det är utifrån inträngande fukt. Att det skulle bli fuktigt bara där av dålig ventilation är väl inte omöjligt, men jag undrar om du inte får lite hjälp utifrån....
Vi bor högst upp, finns inget vindsförråd eller dylikt ovanför. Ska kontakta styrelsen nästa vecka och se vad dom säger.
 
Du ska kunna stänga av elementen utan att det där uppstår, låter som fukt kommer från annat håll.
 
Rullgardiner sluter i stort sett alltid väldigt tätt mot fönster och brukar ge upphov till kondens på fönster, (iaf alla som inte är superisolerade, och definitivt vanliga äldre tvåglasfönster). Detta oavsett hur bra ventilation huset har.

Dock med utgångspunkt från att det blir kondens på i stort sett alla fönsterrutor så är det klockrent för fuktigt inne, dvs för dålig ventilation.
Att det blir fukt och mögel i ett ytterväggshörn i ett äldre dåligt isolerat hus är ju för att det är ett kallt ställe. Om ventilationen förbättras så att fukhalten inne minskar så försvinner det problemt sannolikt. Annars är det nog extra dåligt isolerat/skyddat utifrån, och då måste det åtgärdas med isolering och vindtätning (på utsidan/uppifrån).
 
erikd88 skrev:
Vi bor högst upp, finns inget vindsförråd eller dylikt ovanför. Ska kontakta styrelsen nästa vecka och se vad dom säger.
Det kanske kommer inte från taket?
 
Andy78 skrev:
Det kanske kommer inte från taket?
Nej, som sagt, har ingen aning vart det kommer ifrån. Men känns konstigt att det är i just det hörnet och ingen annan stans i lägenheten. Om det var så att vi hade något problem med ventilationen, vilket jag iofs inte tror vi har, så borde det väl uppstå på flera ställen?
 
erikd88 skrev:
Nej, som sagt, har ingen aning vart det kommer ifrån. Men känns konstigt att det är i just det hörnet och ingen annan stans i lägenheten. Om det var så att vi hade något problem med ventilationen, vilket jag iofs inte tror vi har, så borde det väl uppstå på flera ställen?
Jag håller med, ni hade sett fukt på fler ställen i lägenheten.
Om du vill prova att torka bort det med klorin det dödar bakerier, vanligt rengöringsmedel funkar inte.
 
Det första du skall göra är att ta det här med föreningen. Den beskrivna symptomen visar ju på att du har för hög luftfuktighet i rummet. Om det sedan beror på dålig ventilation, eller på tillförd fukt från ex. en läcka i taket behöver utredas. Hade det bara varit fukt i hörnet så skulle det kunna vara en ren läcka just där, men i kombination med rejäl kondens på fönster, så borde det vara hög luftfuktighet.

Detta att den är övermålad tyder ju på att detta har varit ett problem som föreningen troligen redan varit inblandad i. Det kan ju vara så att man vidtagit en årgärd, men att det inte hjälpt. men oavsett om det är ventilationen, eller utifrån kommande fukt så är det föreningen som skall åtgärda källan. Att återställa ytskikt ligger dock formellt på dig som bostadsrättsinnehavare, även om grundfelet är föreningens (utom om det är en tappvattenledning som läcker, men det verkar mycket långsökt i det här fallet).

Att det blir fukt just i det hörn där det nu är mögel, kan bero på att det hörnet av någon anledning är lite kallare än andra ytor i rummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.