S
Har en vattentunna på 200 liter som fylls på med vatten för hand med slang vintertid när inget sommarvatten finns.
Blå vattentunna med lock och slang, placerad inomhus bredvid tvättmaskiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Via en pump är den påkopplad på vattenledningarna in i huset.



I tunnan finns en flottörbrytare som stänger av elen till pumpen innan vattnet är helt slut.
Vatten fylls i en blå tunna med slang, flottörbrytare och vita rör synliga inuti tunnan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Det skulle nu vara smidigt om man kunde koppla till någon typ av nivågivare som via en mätare kunde tala om hur mycket vatten det är kvar i tunnan.



Kanske typ något så här:
Två runda nivåmätare märkta med 'FUEL' och 'WATER' samt en vattennivågivare med flytkula och stång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Problemet är att alla givare är så korta, de är väl gjorda för dricksvattentankar i båtar så de jag sett är som mest 50 cm långa och vattentunnan är cirka 90 cm hög.

Är det någon som sitter inne med andra andra lösningar?

Jag vill inte göra något hål i tunnan förutom i locket eller möjligen högst upp och det får inte kosta allt för mycket.

Hittade även denna på nätet, undrar om det skulle funka hos mig.
https://www.elfa.se/sv/nivaindikato...5=Byggsatser&page=1&origPageSize=50&simi=96.5

Kopplingsschema där det ser ut som de fört ner en stång med hål på olika nivåer.
https://www.elfa.se/Web/Downloads/_t/ds/890837_mul_tds.pdf?mime=application/pdf

Tacksam för input
 
Efaprodukten lät ju spännande, låter som ett relativt enkelt sätt att dela in tunnan i 10 nivåer och mäta dessa... posta gärna uppdateringar på projektet :)

/K
 
Kanske någon variant av avståndsmätare med ultraljud monterat i locket kan duga? Mer av nördlösning (japp, är själv nörd) vore att bygga själv med Arduino, ultraljudsgivare och Lcd-display där olika avstånd till vattnet presenteras som litermängd.
 
engs
Finns många lösningar men med prisnivån till en privatperson blir det genast mer begränsat från min synvinkel. Ultraljud skulle jag tro har svårt att mäta när vattennivån är nära toppen.

Skulle googlat lite på dränkbara nivåtryckgivare, (troligen behöver du då köpa en display som tolkar signalen separat, tvåtrådsmatad 4-20 eller så) kanske finns något vettigt i pris / prestanda, återförsäljare som vänder sig till privatpersoner är nog svårare men i princip allt går ju få tag i genom alibaba / ebay.
 
Det finns ultraljudsmätare för båt som du monterar i toppen, är dock rätt dyra. Ett bättre alternativ är nog en äldre givare typ http://www.seasea.se/givare-t-bränslemätare där du kan byta ut själva armen mot en längre om du behöver mäta djupare. Kräver dock att den har plats att vippa upp.
 
S
Är inte så hemma i regleringsdjungeln av givare, så man vet inte vad man har att välja på och vilka lösningar som finns.

Den från Elfa verkar ju enkel, men leder vattnet verkligen strömmen bra, antagligen tillräckligt för att få en led att lysa. Lite pill att få dit alla kablar och en metallplatta i botten dock.
En hand som trycker på en vattenståndsmätare med en genomskinlig behållare i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svantes tips verkar också intressant men den ska väl kompletteras med någon typ av mätare med och en trafo för 12 volt DC, den känns dock lite bräcklig, tunnan ska göras ren lite då och då och risken finns att man skadar armen.

Nu har jag även hittat en trådlös Kinapryl som antagligen inte fungerar och utan pris men vad tror ni om denna?
https://www.alibaba.com/product-detail/FT0021-Wireless-Water-Tank-Level-Indicator_60435735597.html
http://www.uctechnologyltd.com/en/productshow.asp?id=399&sortid=75
 
S
Okej här kommer lite uppdatering som efterfrågades.


Det vart nivågivaren i länken från ELFA, fast jag köpte den från Tyskland och fick den hemlevererad för en billigare penning.
Vattennivåmätare Kemo Electronic M167N med LED-indikatorer för procentuell nivå och batterikontroll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.reichelt.de/Irrigation-...18515&GROUPID=2739&artnr=M+167+N&SEARCH=M167N




Förrådet där vattentunnan står ligger vägg i vägg med köket där givaren ska sitta.
Ett hål borrades rakt genom väggen.
Kabel sticker ut från vägg under klocka bredvid fotografier och spagettipaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade en liten bit 12-par kabel så det räckte igenom väggen till en dosa på andra sidan




Givaren har inget hål i botten så jag borrade ett eget och trädde in kabeln och kopplade in den.
En nivågivare med ansluten flerfärgad kabel och två batterier, bredvid en skala på papper, med verktyg på en arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två kvalitétsbatterier sattes på plats.





Inkopplad och ett färgschema upprättades och fotades av.
Nivågivare med kopplingsschema och flerfärgade kablar monterade, två batterier installerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder






Uppsatt på vägg.
En nivågivare för vatten uppsatt på en vägg med lyckad installation och lysande dioder upp till 70%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det dumma med nivågivaren är att skruvarna som håller fast fronten, skruvas in från baksidan.
Så vill man byta batterier så måste man ha lite kabel på andra sidan väggen så man får ut givaren från väggen... ...annars är det bara att koppla bort allt. :)






Andra sidan väggen i förrådet satte jag upp en dosa.
Inte för korta tampar om jag ska kunna byta batterier...
En öppen dosa på en vägg med många lösa trådar och kablar på en grovt målad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder







Från dosan och ner i vattentunnan är allt bara provisoriskt så ni får ta det med en nypa salt.
Jag stripar en datakabel på lite olika höjder på ett befintligt vattenrör.
I botten av tunnan drog jag ner en tamp till två metallbitar.
Interiör av en vattentunna med provisoriskt installerade sensorer och datakablar, samt en metallplatta i vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tanken är att det ska göras om mer seriöst senare, hmm får se hur det blir med det.
Jag hade t.ex bara lite datakabel hemma och med 4 par så kan inte alla lampor på nivågivaren användas.
Orkade koppla in två kablar just nu.
Så det blir "jordningen i botten och 7 lampor upp till 70%, det duger, vill egentligen bara veta när vattnet börjar ta slut.





Ihopkopplad i dosan innan ubåtar ska sättas på.
Öppen elektrisk dosa med många oskyddade och oanslutna färgglada kablar vid en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder







Fyllde på med vatten och såg hur diod efter diod tändes upp till 70 % när jag tryckte på knappen.
Hand håller en Kemo vattenståndsindikator med lysande dioder monterad på en vägg, visar nivån upp till 70%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

So far so good.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Grymt !

Kul projekt :)

/K
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.