Prydligt! Är lödningarna gjorda med tenn- eller kopparlod? De såg mycket renare ut än mina.
 
Prydliga lödjobb! Sitter värmeslingan i taket eller varför går slangen uppåt?
Vore intressant att höra hur Silvanslangen funkar. Wirsbo har en ytbeläggning som gör slangen diffusionstät mot syre. Har Silvans dito detta?
Om inte, får man lufta oftare?
 
sveno skrev:
Prydligt! Är lödningarna gjorda med tenn- eller kopparlod? De såg mycket renare ut än mina.
Lödningarna är gjorda med bestnr 3976 på Rinkaby, mjuklod (3% silver, resten tenn).
 
Benno skrev:
Prydliga lödjobb! Sitter värmeslingan i taket eller varför går slangen uppåt?
Vore intressant att höra hur Silvanslangen funkar. Wirsbo har en ytbeläggning som gör slangen diffusionstät mot syre. Har Silvans dito detta?
Om inte, får man lufta oftare?
Tillfälligt är kökets slinga inkopplad på källarens fördelare. Denna skall sedan flyttas till en fördelare på samma våningsplan som köket...

Jag har inte jobbat med Wirsboslang (annat än fingrat på någon överbliven meter) men jag tror inte det är någon större skillnad. Kanske är den lite böjligare.

Alla golvvärme rör SKALL ha diffusionsspärr, annars får dom inte kallas golvvärmerör. Silvans rör uppfyller samma standard som Wirsbos.

Att köra med icke-täta rör är inte ett alternativ, men det handlar inte om att behöva lufta - problemet är att element och annan utrustning då kommer att ROSTA sönder. Med andra ord absolut jättefel.
 
Med kopparlod blir det inte lika snyggt men skarven tål mekanisk åverkan mycket bättre.
 
Ja, jo, det stämmer ju, men för kopparlod behövs en gassvets om man ska klara 35-rör (och kanske 28). Jag har lött 15, 22 och 28 med kopparlod och en vanlig blåslampa, men bara på spillrör från säkerhetsventiler där det inte är så kisande rankigt om det blir 100% tätt. Det såg bra ut dock. Inga kallödningar eller så.
 
Jag har bara synliga skarvar, varför krångla till det?Gasol och mjuklod kan ju alla använda!
 
Är inte vissa av kopplingarna av "press" typ,dvs med o ring och pressade med en specialmaskin?
:)
 
Plumber skrev:
Är inte vissa av kopplingarna av "press" typ,dvs med o ring och pressade med en specialmaskin?
:)
Ahaa....ett falköga :surprised:

Joseru så är det. Som nämts tidigare är det inte jag som är pappa till rören mellan VP/ack/elvb. Detta är gjort av Eco Energi. Jag visste inte bättre än att köra helentrepenad för ett år sedan.... :) Golvvärmen, som är lödd, är hemmasnickrad. Tänk om man fick backa tiden ett år. Då hade jag haft pengar över till en hemmabio. Eller bara mindre skulder. Och inga presskopplingar... ;D
 
Det är väl egentligen inget fel på kopparpress? Vad jag vet så är det fullt lika bra som att löda. Fast det blir ju inte lika enhetligt om en del är lött och en del pressat ;-)
 
sveno skrev:
Det är väl egentligen inget fel på kopparpress? Vad jag vet så är det fullt lika bra som att löda. Fast det blir ju inte lika enhetligt om en del är lött och en del pressat ;-)
Det e jäkligt smidigt att använda,om man kommer åt..men jag ställer mig lite tveksam till hur dom Oringarna beteer sig om ca 20 år.Fanns ett liknande system på 70 talet (Mockfjärdshus) som använde gängade tunnväggiga rör med mutter och oring som klämdes ihop och tätade på så sätt,men dom vågar man knappt peta på idag,får då kan det snabbt bli ett litet sprinklersystem av det...Lödning e bäst,mjuk eller hårdlödning spelar ingen roll bara så länge det e lött 8)
 
Plumber, svets och gäng+lin då? Då kan man ju dra riktigt grova och tuffa blåa rör i värmesystemet. Lite drygt att jobba med kanske, men det blir ju stadigt och snyggt. ;)
 
sveno skrev:
Plumber, svets och gäng+lin då? Då kan man ju dra riktigt grova och tuffa blåa rör i värmesystemet. Lite drygt att jobba med kanske, men det blir ju stadigt och snyggt. ;)
Japp,Blåarör och så måste man naturligtvis använda Linolja med Linet..Skippar ochså koppar på Kallvattnet,där e det galvat som gäller,det e riktigt "Old school".. 8) ;D
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.