Vi är i startgroparna för vårt husbygge. Vi kommer bygga 135 kvm fördelat på 1/2 plan. Golvvärme i hela huset.
Vi har två badrum med dusch i båda. I det stora badrummet blir det även badkar.
Nu till min fråga: Vad krävs det för storlek på varmvattenberedaren för att jag ska kunna njuta av ett varmt (riktigt varmt) bad och att min sambo kan ta en dusch en stund efter att jag badat?
Jag har upplevt att flera nybyggda hus har problem med att varmvattnet tar slut snabbt och har även hört flera klaga på detta (och då har dom inte ens badkar)

I vår offert ingår en frånluftsvärmepump (Nibe 750) med en 180 L varmvattenberedare.
Dock har vi inte bestämt än om vi ska köra på det eller bergvärme.

Vill ha alla tips och tankar som finns kring det här ämnet! Tack!
 
Hur stort badkar hade ni tänkt er?
 
180 liter ska räcka till ett normalt badkar och en normal dusch om man inte vill ha väldigt varmt. Vi har ett större badkar och är dessutom tre badare i familjen, så vi har valt en större beredare.
 
Vi har ett nybyggt hus med en Nibe 750, är sex personer i familjen och har inget problem med att få varmvattnet att räcka. Å andra sidan duschar vi på mornarna och badar någon görs det vanligtvis på kvällen. Har aldrig testat att både fylla badkar och ställa familjen på duschkö samtidigt.
 
Vi har tänkt oss ett hyfsat "vanligt" badkar, lite djupare än standard men inte ett hörnbadkar.
Tack för snabb respons från er!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.