Hej!
Jag undrar om någon skulle kunna bistå mig med lite hjälp. Jag har i min källare några småväggar som jag skulle vilja ta bort för att få ett större badrum men har lite huvudbry. Jag har tänkt att höra med en handläggare på kommunen men tänkte att jag slänger upp en tråd här först.

Det är väggar i betong och känns väldigt robusta och taket är så vitt jag kan avgöra nedifrån källaren gjutet valv. Ändå knarrar det ganska friskt i golvet när man står på övervåningen. Om det är gjutet valv får jag för mig att de små väggarna kan vara nödvändiga för att bära upp det. Om det ligger något träbjälklag över så borde väl det gå mot hjärteväggen i mitten? Tankar, förslag och tips mottages gärna! =)

Det är de väggar jag rödmarkerat som jag vill ha bort.

Handritad planritning av en källare med rödmarkerade väggar som användaren överväger att ta bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bilden syns inte.
 
Hej,
låter som en vanlig källare med andra ord. Har du en hjärtvägg så går balkarna på övre plan från yttervägg in mot den. Att det sedan knakar på golvet kan ju bero på trägolven, undergolvet unt so weiter.

Be kommunen om en ritning på det där, aldrig roligt ifall det blir fel.

Min berättelse är att jag började bila i en vägg i källaren som var bärande, stadgade upp den och slängde in en I-balk i alldeles rätt tid. Hade jag varit smartare så hade jag kontaktat byggnadskontoret tidigare för att räkna ut exakt hur jag skulle gå tillväga.

Ny på BH ser jag välkommen till gänget!
 
michfris skrev:
Hej,
låter som en vanlig källare med andra ord. Har du en hjärtvägg så går balkarna på övre plan från yttervägg in mot den. Att det sedan knakar på golvet kan ju bero på trägolven, undergolvet unt so weiter.

Be kommunen om en ritning på det där, aldrig roligt ifall det blir fel.

Min berättelse är att jag började bila i en vägg i källaren som var bärande, stadgade upp den och slängde in en I-balk i alldeles rätt tid. Hade jag varit smartare så hade jag kontaktat byggnadskontoret tidigare för att räkna ut exakt hur jag skulle gå tillväga.

Ny på BH ser jag välkommen till gänget!
Tack så mycket! Jo jag kommer nog att göra det innan jag gör något förhastat. I mitt rent spekulativa huvud så borde det gå att ta bort dem då den enda anledning jag kan se, utöver just att bilda rum, skulle vara att lägga RD-plattor på och det känns inte troligt då huset är från 30-talet =)
 
thomasx skrev:
Bilden syns inte.
Den syns för mig. Går det att göra den nedladdningsbar på något sätt?
 
blomqvisten skrev:
Den syns för mig. Går det att göra den nedladdningsbar på något sätt?
Ser inte bilden...
 
U
blomqvisten skrev:
Den syns för mig. Går det att göra den nedladdningsbar på något sätt?
Prova att lägga upp den igen. Ibland blir det så.
 
I väntan på bilden, Vad är det för hus och hur går väggarna i relation med takåsen?
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
under_construction skrev:
Prova att lägga upp den igen. Ibland blir det så.
Provar igen då!

Det är alltså de rödmarkerade väggarna jag vill ta bort.
Ritning av husplan med rödmarkeringar på väggar som ska tas bort och köksfönster i förhållande till taknock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag rödmarkerade köksfönstet för att ge en bild av hur taknocken förhåller sig till väggarna. Det är ett trähus.
Ritningar av enplanshusets fasader med rödmarkeringar runt väggar och fönster för planerad borttagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Väggen mellan badrum och "urgrävt" är väl bärande för väggen mellan vardagsrum och sovrum står på dem. Men jag anser att väggen bakåt mot texten badrum" ska kunna ta bort utan bekymmer.
Tror att en bygganmälan krävs för att ta bort en vägg, troligen också bygglov. Hör dig för med kommunen.
Trevligt projekt, kommer bli väldigt snyggt.
 
Ja, jag börjar också luta åt att det ska gå bra att ta bort de små mot "mat" och "badrum". Det sitter trots allt dörrar i dem ända upp till taket så det kan inte vara någon balk armerad i dem. Hur tänker en när man gjuter valv på det här sättet? Vart fäster man formen? Vilar valv på samma punkter som ett träbjälklag?
 
Jadu, om jag bara visste hur man byggde... jag är bättre på att riva ner och riva ut. Nu går jag emot vad man ska söga, men jag hade rivt ner väggen, mellan mat och badrum, det hade kliat för mycket i mig för att låta bli. :banghead:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.