Det är väl villaägaren som ska ta risken vid en omslipning. Firman kan ju aldrig veta vad golvet varit utsatt för i form av fukt och värme.
Hela världen skrattar åt det svenska kränkt-samhället.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Saken här är ju att firman inte meddelat risken för skador innan.
De är proffsen i sammanhanget och borde därmed informera kunden om riskerna innan utfört arbete.
 
  • Gilla
Femtum och 4 till
  • Laddar…
O
johanpelle skrev:
Det är väl villaägaren som ska ta risken vid en omslipning. Firman kan ju aldrig veta vad golvet varit utsatt för i form av fukt och värme.
Hela världen skrattar åt det svenska kränkt-samhället.
Självklart är det villaägaren som har ett ansvar för sitt golv. Men det är inte så lätt för en lekman att veta att golvet kan resa sig efter en omslipning. Jag visste det inte. Men betalar man pengar för att proffs ska göra jobbet så är det väl inte för mycket begärt att de ska informera om eventuella risker.

Sedan har jag svårt att se vad det har med kränkt samhälle att göra? Att man vill bli informerad om sådana saker? Är det att fel? Är jag bara gnällig?
 
När svärmor tog hem en golvslipare för att slipa golvet i vardagsrummet informerade golvsliparen tydligt att stavarna i golvet kunde släppa. Med den infon valde hon att lägga ett klickgolv ovanför istäklet för att riskera släppet.
 
Det känns som att det finns en gemensam nämnare i många problem som leder till ARN-anmälningar, konsumentvägledningar och andra "bråk" mellan privatpersoner och företag. Information.
Tidigare har det diskuterats om hur hantverkare undanhåller information om transportkostnader, och denna artikel är ju ett annat exempel i det stora hela.
 
O
Squall Leonhart skrev:
Det känns som att det finns en gemensam nämnare i många problem som leder till ARN-anmälningar, konsumentvägledningar och andra "bråk" mellan privatpersoner och företag. Information.
Tidigare har det diskuterats om hur hantverkare undanhåller information om transportkostnader, och denna artikel är ju ett annat exempel i det stora hela.
Den hantverkaren kommer garanterat informera om riskerna vid golvslipning... Hans avtal lär väl vara proppfull med friskrivningar....
 
Det här är väl ett utmärkt exempel på varför det är fördelaktigt för hantverkaren att skriva avtal där den typen av information finns med.

Jag har haft precis samma situation och hade en golvfirma hemma för att kolla på ett stavparkettgolv som var gammalt och i akut behov av omslipning. Där fick jag mycket tydlig information om riskerna och de till och med tyckte att ett säkrare alternativ var att lägga nytt golv på det gamla. Hade de inte sagt något så skulle jag aldrig varit medveten om risken med stavsläpp och hade garanterat blivit väldigt missnöjd om det inträffat.
 
jag slipade golv i 6-7år och hade aldrig hört talas som eller varit med om stavsläpp innan det hände mig.
Som tur var så var det bara 2 lameller som släppte och det var hos en snickare så han limmade fast dom igen.

Efter det så har informerar jag alltid om det och har även med en lapp som ska skrivas på
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
B
Men kan de inte laga detta? dvs limma fast dem? Golvslipare brukar ju vara rätt bra på att fixa till skador osv...
 
Boan skrev:
Men kan de inte laga detta? dvs limma fast dem? Golvslipare brukar ju vara rätt bra på att fixa till skador osv...
Beror ju helt på hur mycket det är
 
G
Underlaget är helt felaktigt och jag förstår inte hur ARN kommit fram till ett beslut i detta ärende.

Det finns INGEN tillverkare som säljer andrasortering som har dålig limning till kunder. Det är detsamma som att sälja ett golv som från första dagen kan få stavsläpp, när som helst och tillverkaren/säljaren kommer omedelbart få ersätta den som köpt golvet. Faller på sin egen orimlighet och är uteslutet.
Golv som har fel på limningen slängs omedelbart av samtliga tillverkare.

Det finns ingen besiktningsman som med säkerhet kan säga att ett golv är andrasortering, speciellt inte efter att det slipats och behandlats. Ofta säljs även golv som andrasortering fast det är förstasortering.

Jag skulle vilja se besiktningsprotokollet och vem som utfört besiktningen!
De besiktningsmän som anlitas och rekommenderas av GBR skulle nog också vilja se hur besiktningsmannen kom fram till att golvet var andrasortering.

En golvslipare gör en okulär besiktning innan arbetet startar, finns det någon misstanke om stavsläpp eller annat problem kommer golvsliparen med största sannolikhet påtala detta för kunden, annars gräver man sin egen grop. En person som inte ser eller förstår konsekvenserna vid uppenbara problem är ingen golvslipare i dess yrkessakliga betydelse.

Stavsläpp är fruktansvärt tråkigt när det händer, men att beskylla golvsliparen att det händer är nästan alltid helt fel, golvsliparen utför arbete enligt beställning och överenskommelse, mer kan golvsliparen inte göra om det inte finns några tecken på att golvet inte klarar en golvslipning och behandling.

Jag skulle vilja se att detta blev juridisk prövat i en rättegång så att kunder får rätt hjälp när och om det händer.

Jag skulle kunna berätta om allt som kan hända när ni lämnar in bilen på service och som ni inte fått information om innan, eller när ni handlar mjölk i affären och det händer en olycka, varför stod det inte stora informationsskyltar om det utanför butiken, man kan klämma sig, halka, skära sig, något ramlar ner från lagerhyllan och träffar kunden, en annan kund kan köra på dig med sin kundvagn etc. Alla borde således få ta del av ett dokument som beskriver alla risker i en butik för att den butikcansvariga ska få gå fri vid ett tillbud. Annars har du ju inte blivit informerad om riskerna...

Det är i de flesta fall okunskap att skylla stavsläp på en golvslipare!
Dock är det tråkigt när det händer och golvsliparen är antagligen lika bedrövad som golvägaren.
 
Vad är oklart eller felaktigt med ARNs beslut? Om golvfirmans besiktning ör oseriös eller felaktig så talar ju det bara till kundens fördel. Det är väl ingen som skyller stavsläpp på golvsliparen utan golvfirman förlorade eftersom de inte informerade om risken för stavsläpp innan.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.