Hej! Vi bor i en 1.5 plans villa byggd på 70 talet. Första plan består av "räfflad" tegel, övre plan är i trä. Vi ska putsa huset till våren men har inga tidigare erfarenheter med ämnet. Någon som kan rekommendera ett bra sätt att putsa? Tacksam för svar
 
Hej,
Putsjobb hade jag lejt bort, utan att tveka. Underlaget ska avjämnas, det ska putsas i olika lager och beroende på slutliga skiktet ska det kastas på och se likadant ut överallt. Ställningar ska hyras och flyttas runt. Ni ska sprutmåla och göra "listverk" kring fönster och dörrar. Och så ska det hålla i längden inte släppa och med så bra produkter som möjligt.

Jag hade lejt bort det, den firman vi tog gjorde det motvilligt men vår trygghet är att de restaurerar fastigheter i Stockholm och har gjort under många många år. Det ger trygghet.
Spara ner på annat eller spara ihop för det. Vi betalade 125 000 efter ROT (på den tiden med 50K/person/år), för ett hus som är 8*7 meter från 1927.
 
Jag var otydlig! Kommer inte att göra arbetet själv. Däremot ska jag hyra in en utländsk firma som gjort arbete på villan tidigare. Materialet ska handlas från Sverige och jag undrar om olika arbetssätt med fasadputsning, för att kunna räkna fram materialpriset. Den firman du har anlitat verkar proffesionell men dyr. Tack för ditt svar!
 
Aha, då är jag med.

Då slår jag ett slag för Webers produkter.
Ni bestämmer hur ni vill ha det och firman bestämmer väl arbetssätt utifrån det?
Googla runt på putsade fasader för att få en känsla hur ni vill ha det och detaljer kring tak, fönster och dörrar och hör efter ifall de kan göra som ni vill.
En öst-europeisk firma skulle offerera och deras sätt var att regla över den gamla stuckaturen, isolera och på med det nya. Då hade alla vackra detaljer varit all gone, och det var detaljerna som vi ville bevara och lyfta fram.
 
Utländska firmor kan göra bra jobb om:
- Du själv eller deras arbetsledning håller reda på svenska byggnormer och arbetsmetodik. Weber har också som michfris säger färdiga "system" för olika typer av putsjobb.
- Du lyckas förklara hur du vill ha det med detaljer som behåller svensk arkitektur, annars blir anslutningar runt fönster, dörrar skärmtak mm på utländskt utseende.
 
Ska in på Weber och se vad det finns.
Jag kommer agera byggherre under arbetstiden och är faktiskt inte speciellt orolig för utseende. Viktigast är att branchreglerna följs.
Någon har sagt till mig att det går att putsa direkt på tegel på grund av att jag redan har en luftspalt och inte behöver isolera på något vis. Jag känner själv att det inte hade varit en bra lösning, men kanske har jag fel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.