Hej!

Är i bastubyggartagen och sneglar åt Tylös nya bastuaggregat Tylö Air. (www.tylo.se/tylo-air-10.html)

Är det någon av er som har ett sånt aggregat och kan lämna omdöme och kanske någon bild?

Blir manteln så het att man bör ha ett skyddsräcke?

Det är ju rätt mycket sten i den, så jag funderar på hur mycket längre tid den tar på sig för att värma upp bastun jämfört med Tylös vanliga aggregat (text Sense pure som enligt Tylö ska ta 25 minuter för att nå 80 grader)

Tack och bock!


/JOHAN

air_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tror du ska ta 25 min med en nypa salt, det är ju helt beroende på rummets storlek och ytmaterial tillsammans med glassareal.
Men det är helt klart at när sense pure har 20 kg sten och denna har 100kg så tar ju stenmagasinet i sig själv något längre tid att värma för rummet börjar värmas upp. Sense pure har också friare luftflöde genom aggregatet, detta gör att värmen sprids lite fortare.
Jag TROR du ska räkna med ca 40-50min til badtemperatur. Dock är ju inte detta ngt problem, sällan man har så dålig tid at man MÅSTE bada efter 25min. Det finns ju timer etc för att få bastun varm i rätt tid om man ska ut några timmar t.ex. och vill ha bastun varm när man kommer.

Det jag VET är att du kommer inte att ångra om du välger Tylö air. stenmängden gör att bastubadet blir mycket mera behagligt. De små aggregaten är ju som att ha vanlig elvärme-element på full pinne. stenen gör att badet kommer från värmelagret (sten) och inte rödglödande värmeslingor, detta märker man speciellt vid badkastning.

MVH
Sakke
 
  • Gilla
10802
  • Laddar…
Hur blev det Johan köpte du en TYLÖ air?
Går själv i köp-tankar och blev nyfiken om du är nöjd.

Eller om det är någon annan som har erfarenheter av just detta aggregat.
 
Har just beställt :) Återkommer när bastun är invigd.
 
1 10802 skrev:
Har just beställt :) Återkommer när bastun är invigd.
Gammal tråd, vad är betyget efter ett tags användning?

/L
 
  • Gilla
10802
  • Laddar…
L Lini skrev:
Gammal tråd, vad är betyget efter ett tags användning?
/L
Tack för puffen!

Jag är mycket nöjd med aggregatet! Men som DrSakke skrev ovan så tar det bra tag att nå badtemperatur - ca 50 minuter. Men i gengäld håller stenmagasinet rummet varmt väldigt länge. Kan vara 35 grader morgonen efter...

*Skön, jämn värme
*Snyggt aggregat
*Prisvärt
 
Inredning av ett basturum med träbänkar, väggpaneler i trä och en bastuaggregat vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av bastu med träbänkar och fönster, upplyst i varmt ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderna bastuaggregat i rostfritt stål med stenar, mot träpanelvägg och mörkt kakelgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En bastu med träväggar och golv samt en bastuugn fylld med stenar i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingång till en bastu med träklädda väggar och en synlig bastuaggregat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
1 10802 skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Tack!

Hur är det med höljet, blir det varmt så man bränner sig?
 
Hej! Sorry för sent svar. Höljet bör man inte ta på. Stenarna ligger an mot plåthöljet, så de lär vara lika varmt som stenarna. Vår bastu är relativt stor, så vi kan hålla avstånd. Men vi har pratat om att sätta aggregatskydd...
 
1 10802 skrev:
Hej! Sorry för sent svar. Höljet bör man inte ta på. Stenarna ligger an mot plåthöljet, så de lär vara lika varmt som stenarna. Vår bastu är relativt stor, så vi kan hålla avstånd. Men vi har pratat om att sätta aggregatskydd...

Ok. bra veta. Inget för oss med barn på 2 och 5 då..
/L
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.