Jo, jag vet hur det går till då jag har renoverat 4 badrum under de senaste åren. Dock så ville ju trådskaparen inte göra en allt för stor arbetsinsats och hålla ner kostnaden. Det blir många "bara" i ditt svar, jag vill fortfarande påstå att det inte är "bara" för det höjer golvet och förändrar badrummets befintliga utförande och kräver en del eget kunnande. Om du dessutom har golvvärme installerad så ska den värma 20 mm till (hur får du ner det till 10 mm?, blir inte det svårt med fästmassa och klinker?)
 
Men stekv, angående målning av klinkersen. Tror du det finns något bra sätt att se till att fogen inte blir målad? Dvs. bara plattorna.
 
Det är det kluriga, underlaget måste rengöras grundligt så att färgen sitter ordentligt. Har du golvklinker av mindre format så är det ju en utmaning att tejpa. Att täcka fogen allt efter man ska måla med en bred spackelspade kan ju gå med det är tidsödande och pillrigt och färgen kan likafullt rinna ner på fogen. De som målar väljer oftast att bortse från fogproblematiken och kör hela ytan med samma färg. Men då är du ju tbx till det estetiska igen.

Så slutsatsen blir att om man väljer målning så får man nog bestämma sig för att måla allt. Väljer man en höjning så kommer det kosta mer och kräver viss justering av avlopp, karmar mm. Jag är inte lika säker som Jörgen att en höjning med 20 mm inte påverkar din golvvärme. Det beror på hur noggrann man var vid den ursprungliga installationen och vilken effekt som du får ut från värmekabeln. Om du idag har bra värme så kommer det sannolikt gå bra att höja golvet, men om det inte blir riktigt varmt så skulle jag nog inte bygga på.
 
Okej, men skulle det inte vara möjligt att på något sätt skrapa bort en en del av fogen innan man målar, och sen efter målningen lägga på ett tunt lager fog så att fogen sen är återställd igen? Eller finns det inget bra sätt som det går att lösa på?
 
stekv skrev:
Jo, jag vet hur det går till då jag har renoverat 4 badrum under de senaste åren. Dock så ville ju trådskaparen inte göra en allt för stor arbetsinsats och hålla ner kostnaden. Det blir många "bara" i ditt svar, jag vill fortfarande påstå att det inte är "bara" för det höjer golvet och förändrar badrummets befintliga utförande och kräver en del eget kunnande. Om du dessutom har golvvärme installerad så ska den värma 20 mm till (hur får du ner det till 10 mm?, blir inte det svårt med fästmassa och klinker?)
Ok, du har gjort 4st badrum......
Hursom, jag skrev 10 - 20mm höjning, beroende på klinker, finns tunna klinker runt 6-7mm, mosaik ännu tunnare!
Du gör problemet större än det ig är!
TS har aldrig skrivit att hon vill hålla nere kostnaderna vad jag sett.
Det jag vill klargöra är att så svårt är det inte, sen är det ju upp till TS att bedöma om det är värt det.
Sen är jag helt säker på att värmen inte kommer påverkas nämvärt om det blir ett lager klinker till, du kan tom få bättre värmespridning ju tjockare kaka det är.
 
Det går nog om du har tid och rätt verktyg (Dremmel kanske?) så läge du håller dig till att få ner fogen och inte går på plattorna eller för djupt:)
 
stekv skrev:
Det blir många "bara" i ditt svar, )
För en riktig plattsättare som gjort betydligt fler badrum än 4st, så är det faktiskt ett "bara"jobb!
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Det är också dom "riktiga" plattsättarna/hantverkarna som diskuteras i andra trådar. Om du tycker att fyra badrum är lite så är det helt okej för mig :)
 
20 mm höjning låter orealistiskt. Man får givetvis välja relativt små klinkerplattor som är hyfsat tunna. Därmed blir även fixskiktet ganska tunt.

Jag tror det är helt omöjligt att maskera fogarna och måla så det blir snyggt. Att först fräsa ur fogarna, sedan måla och foga om är nog möjligt men det är ett jäkla jobb. Ett problem är att när man väl börjat måla måste det målas om med hyfsat jämna mellanrum (kanske var 5e-7e år) för att hållas fräscht. Då måste man göra om processen.
 
Ska du måla så är det nog bara att måla över fogarna...
Ja det är inget större jobba att lägga in ett nytt golv
 
skierik93 skrev:
Okej, men skulle det inte vara möjligt att på något sätt skrapa bort en en del av fogen innan man målar, och sen efter målningen lägga på ett tunt lager fog så att fogen sen är återställd igen? Eller finns det inget bra sätt som det går att lösa på?
Den tanken har aldrig slagit mig, men den låter alldeles utmärkt. Kan ju bli en del jobb dock att skrapa fog.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.