Hej!

Har läst flera bra trådar här på byggahus som var till stor hjälp under min renovering. Nu testar jag att posta ett eget inlägg ihop om er hjälp, tycke och smak :)

Skiss av kökslayout med mått, placering av skåp och vitvaror, samt markerad frågeställning om avslut vid dörrfoder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser skissen ut får vårt kök, vi kommer ha andra luckor och vitvaror men stommarna är från IKEA. Vi kommer att beställa en marmorskiva och dessutom ha 30 cm stänkskydd upp i samma sten från bänkskiva.

Nu till frågan: gulmarkerat på bilden är ca 7 cm ( säg 5 cm efter täcksida på plats) från ett dörrfoder som går ut ca 5 cm från väggen och är ca 10 cm brett. Alternativen som finns då är att antingen:
- avsluta bänkskivan och stänkskydd kant i kant med underskåpet, dvs det blir någon centimeter mellanrum mellan köksinstallationen och dörrfodret
- förlänga underskåpet så att det går kant i kant med fodret och även göra bänkskiva och stänkskydd lite längre så att det går mot dörrfodret.

Första frågan - vilket tror ni blir snyggast?
Andra frågan - hur byggar man ut skåpet 5 cm? Täcksidorna är väl ca 14 mm så då återstår nästan 4cm.. Det hade varit grymt om man kunde göra ett smalt skåp för tex skärbrädor och plåtar men antar att det blir tight.

Finns det färdiga lösningar eller är det platsbygge? I så fall med vilket material?

Tack på förhand! Säg till om jag ska förtydliga något.
 
Vi hade ett liknande läge, men det handlade väl om kanske 11-12 cm så vi tog en 20-stomme och byggde om och fick ett brickskåp som blev 7-8 cm i o m att "väggarna" tar ca 18+18 mm. Jag tror att ditt blir för litet om du inte bygger något special vilket givetvis går.

Jag skulle nog gå på en passbit.
 
Tack för info!

Köper man då en vanlig täcksida och sedan en passbit på kortsidan, dvs det blir den som syns bredvid närmsta lucka? Blir det inte märkligt nere vid sockeln om det är helrakt just på de få cm?
 
BirgitS
Man brukar ha bänkskivan (liksom sockel) ända in till vägg och en passbit framtill mellan vägg och skåp. Ingen täcksida eftersom man inte ser sidan av skåpet.
 
Det är jag med på. I det här fallet är det inte en hel vägg som gränsar utan bara ett foder och sedan dörröppning.

Har dessvärre ingen nyare bild men där burken står och sladdarna hänger ut slutar skåpet ungefär. Och på träramen sitter nu ett fint dörrfoder. Med anledning så ser man alltså sidan av skåpet och det behövs därför något som täcker där.

Renoveringsprojekt som visar ett rum i konstruktion med oslipade väggar, osynlig gipsvägg och synliga elledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade satt täcksida på skåpet.
 
BirgitS
Ja, då skulle jag sätta täcksida och låta bänkskivan sluta där skåpet slutar om du inte vill göra någon egen lösning i det smala utrymmet.
 
Klargör igen då :)

Skåpet ska ha täcksida - frågan är om man ska bygga ut det 4-5 cm som det skiljer sig mot dörrfodret eller låta bänkskiva/stänkskydd sluta med skåpet och lämna ett litet tomrum.

Alternativt hur man bygger ut dessa cm så att det blir snyggt "framifrån".
 
Nu vet jag inte vad du tänkt för skåpsluckor, men du skulle ju kunna ha en rejälare täcksida - kanske med "spegel" om du tänkt dig sådana luckor. Om du sen låter bänkskivan sticka ut två cm så antar jag att du nästan är framme vid fodret.

Ytterligare alternativ är ju att placera ut flera täcksidor - t ex på vardera sida om spisen som du drar ut i nivå med luckor/lådor - då har du snart fyllt ut utrymmet fram till väggsnutten.

Sen kan man ju fundera på om du vill se till att bänkskiva/stänkskydd går ända fram till karmen och att du kapar fodret så att det ansluter mot ovankanten av stänkskyddet.

Man kan hitta på mycket fint, men det sista finliret är svårt att tipsa om om man inte ser det på plats :)
 
  • Gilla
CalleQ
  • Laddar…
Jag skulle släppa ut bänkskivan ett par centimeter över underskåpet och sen en täcksida. Med andra ord några centimeters mellanrum fram till väggen och fodret. Jag tror inte det blir snyggt att bygga skivan mot fodret.
 
BirgitS
sekelskifts skrev:
Klargör igen då :)

Skåpet ska ha täcksida - frågan är om man ska bygga ut det 4-5 cm som det skiljer sig mot dörrfodret eller låta bänkskiva/stänkskydd sluta med skåpet och lämna ett litet tomrum.

Alternativt hur man bygger ut dessa cm så att det blir snyggt "framifrån".
Som jag ser det är enda nackdelen med ett 4-5 cm mellanrum att det blir en liten damm- och skräpsamlande vrå som kan vara lite besvärlig att dammsuga.
 
Tack för alla tips! Här är tre bilder på hur det ser ut just nu. "Ursäkta röran, vi bygger om" passar rätt bra...

Ombyggnadsfas i kök med ett ofullständigt monterat vitt köksskåp och synliga kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök under renovering, visar ihopsatta stommar utan skåpluckor, med väggkontakt och spotlights.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av pågående köksrenovering med osammanfogat vit skåp och oavslutad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Nu vet jag inte vad du tänkt för skåpsluckor, men du skulle ju kunna ha en rejälare täcksida - kanske med "spegel" om du tänkt dig sådana luckor. Om du sen låter bänkskivan sticka ut två cm så antar jag att du nästan är framme vid fodret.

Ytterligare alternativ är ju att placera ut flera täcksidor - t ex på vardera sida om spisen som du drar ut i nivå med luckor/lådor - då har du snart fyllt ut utrymmet fram till väggsnutten.
Tack för tips! Det är just det sista som är så svårt för oss som inte gjort detta tidigare, svårt att föreställa sig vilket som blir bäst :) Mindre grejer kan man anpassa eftersom men lite svårare att kapa en marmorskiva i efterhand.. haha. Allt kommer vara inbyggt, dvs ej fristående ugn som på första bilden.


Jag tror inte det blir snyggt att bygga skivan mot fodret.
Jag delar din åsikt! Där mot tycker min sambo att det skulle se konstigt ut om inte stänkskyddet går kant i kant...

Som jag ser det är enda nackdelen med ett 4-5 cm mellanrum att det blir en liten damm- och skräpsamlande vrå som kan vara lite besvärlig att dammsuga.
Enig, det är väl den praktiska nackdelen.
 
Utifrån vad jag ser och baserat på att det inte går att dra skåpsraden närmare "fodret" skulle jag nog göra så här:

- Tag bort fodret
- Sätt en passbit vinkelrät mot stommens sidasom livar med karmen. Denna målas in i karmens färg.
Sätt täcksida på stommen.
- Dra ut bänkskivan ända till karmen. Den kommer att sticka ut 5-7 cm men personligen ser jag inget problem med det. Om bänkskivan mäts på plats kanske dom kan göra ett snyggt rundat hörn (radie kanske 4-5 cm) så att det inte blir ett vasst hörn man går emot
- Gör stänkskydd som går ända in mot karmen
- Gör en liten bit stänkskydd som ni sätter mot karmen
- Kapa och återmontera fodret så att det avslutas mot stänkskyddet

Jag vet inte om detta var begripligt - återkom om det är något ni inte hänger med på :)
 
  • Gilla
kaugus och 1 till
  • Laddar…
krillek skrev:
Utifrån vad jag ser och baserat på att det inte går att dra skåpsraden närmare "fodret" skulle jag nog göra så här:

- Tag bort fodret
- Sätt en passbit vinkelrät mot stommens sidasom livar med karmen. Denna målas in i karmens färg.
Sätt täcksida på stommen.
- Dra ut bänkskivan ända till karmen. Den kommer att sticka ut 5-7 cm men personligen ser jag inget problem med det. Om bänkskivan mäts på plats kanske dom kan göra ett snyggt rundat hörn (radie kanske 4-5 cm) så att det inte blir ett vasst hörn man går emot
- Gör stänkskydd som går ända in mot karmen
- Gör en liten bit stänkskydd som ni sätter mot karmen
- Kapa och återmontera fodret så att det avslutas mot stänkskyddet

Jag vet inte om detta var begripligt - återkom om det är något ni inte hänger med på :)

Jag har försökt att rita upp framför mig hur du menar men är lite osäker. Jättetack för tipset, har du möjlighet att försöka rita ut det på bilden eller ett papper? :)
 
Jag är ingen stjärna på att rita, men gjorde ett försök :surprised:

Handritad skiss av en köksskåpsinstallation med anteckningar om mått och detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: kom på en sak. Beroende på hur du tänkt med sockel under skåpen kanske passbitersättning behöver vara utformad som ett L så att du får ett instick under skåpet så att du inte får en glipa mot sockeln. Detta såklart om inte täcksidan går ända ner till golvet!
 
Redigerat:
  • Gilla
sekelskifts och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.