M
Det här forumet har rett ut många frågetecken i min jakt på hus, så det känns naturligt att vända mig hit även denna gång.

Jag och min sambo är väldigt intresserade av ett hus, byggt 1961. Vissa ytskikt och vitvaror behöver ( läs: enligt mig i alla fall, haha ) bytas ut, men det är ju lätt ordnat.

Det som får oss att tveka är att besiktningsmannen har hittat fukt både i krypgrunden, men också i matkällaren som är ansluten till markplan och tvättstuga. Matkällaren ligger alltså vägg i vägg med köket.

Vi förstår att vi vid ev köp ska införskaffa en avfuktare till grunden, men också lägga ut plast som täcker mark och väggar för att förhindra överflödig fukt från att tränga upp i grunden i framtiden.
Det som gäckar oss är vad vi ska göra åt fukten som redan finns i grunden?
Inget anmärkningsvärt kanske, vi la märkte till ett mörkt parti som täckte ca 20 x 20 cm på väggen, men luften kändes inte fuktig och vi kunde inte känna någon lukt. Fläcken kändes inte blöt, tvärtom.
Däremot hade mätningarna (som visat på 18 % ) kollats under 0-gradigt väder.

'Blindbotten är träskyddsbehandlad. Rötskador förekommer.'

Fukt kunde också påträffas i matkällaren som ligger vägg i vägg med köket, på vägen ut till varmgaraget.
Fuktvärden uppmättes till över kritisk nivå för mikrobiell tillväxt. Fuktkvoten uppmätt till 21 % i innervägg.'

Jag har aldrig ägt ett hus tidigare, men efter att han pratat med besiktningsmannen och sökt på forumet ( jag har mer eller mindre bott på det här forumet de senaste dagarna... ) känner jag mig relativt trygg.

En fuktmätare installerar vi själva, och det drar ju ner kostnaden ganska mycket.
Vad har ni för erfarenheter av detta, och hur omfattande verkar det här ( utifrån det ni kan tyda av det jag skrivit här ) låter det, och hur stora åtgärder krävs?

Ett panelbyte väntar till sommaren, tillsammans med fix av lite ytskikt i huset.
Grunden och matkällaren är ju självklart att prioritera, men det jag egentligen vill veta är hur omfattande och dyrt detta kan tänkas bli.
Vi vet hur vi ska göra för at förhindra att fukt uppstår i framtiden, men hur gör man åt den fukt som redan uppstått?


Bolla gärna tankar och idéer med mig! :)

Maja
 
Krypgrunden bör kunna lösas med plast på marken och avfuktare.
Behöver inte bli tokdyrt men beror på vilken avfuktare som krävs/ni väljer.
Sen blir det ju en driftkostnad på detta.
Kan ju också vara att dräneringen har gjort sitt och behöver läggas om.

Den fukt som finns i grunden lär avfuktaren plocka (om inte dräneringen är kass). Kommer säkert få köra en del i början dock.

Kanske trött i hjärnkontoret men är matkällaren ett rum i samma plan som kök (d.v.s. inte en källare utan mer ett skafferi)?
Är det ett rum på samma plan får man ju försöka hitta var fukten kommer från.
 
M
Skulle vi genom Anticimex skaffa en avfuktare så skulle detta gå på ca 38 000:-. Vi har ett sikte på att ordna det själv då vi hittat en avfuktare som verkar effektiv för 16 000:-

Besiktningsmannen rådde mig att boka in någon för att göra en utredning. Nu skulle den gå på 10 000:-, men för att hitta fukten i matkällaren ( som egentligen är som ett skafferi i anslutning till tvättstugan, så luften är kallare, men du har alldeles rätt i att det inte är en 'riktig' matkällare :) ) kanske det skulle vara den bästa lösningen.

Plasten och rören till avfuktaren tillkommer ju, men någonting säger mig att det ändå blir bra mycket billigare än att ta avfuktaren genom Anticimex...

Mäklaren menade att en dränering genomfördes 2012, men det stod INGENTING om det i besiktningspapprena. Men det kanske vanligtvis inte är någonting som antecknas därigenom...?

Tack försvar, förresten! :)

Maja
 
Är dräneringen utförd rätt så bör en avfuktare och plast hjälpa.
Vi har en uteluftsventilerad krypgrund och har enbart plast på marken. Mäter lite höga luftfuktighetsvärde under sommaren men har ingen påväxt eller lukt.

Så testa först och främst att täcka marken i krypgrunden med plast avsedd för detta.
Montera en luftfuktighetsmätare i grunden redan nu så kan ni se om värdena sjunker över tid med enbart plast.
Är det fortfarande för högt värde så installera en avfuktare också.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.