Hej

Kan någon berätta hur det är möjligt att störa ut ett trådlöst larm när det enligt uppgift skall hoppa mellan olika frekvenser.

kul om någon svarade!

mvh thord
 
Det är bara att störa ut alla frekvenserna som larmet använder.
 
Finns tyvärr både färdig utrustning att köpa och ritningar över hur man själv bygger dessa att hitta på nätet.
:(
 
Tillfället gör tjuven. Chansen att du har en ovärderlig samling juveler och tavlor och en liga fått nys om det och skaffar störutrustning eftersom de tagit reda på att du har ett trådlöst larm. Hur stor är den?

Vill de in så slår de sig in och skiter fullständigt i vilken typ av larm du har. Är det ex. knarkpåverkade tjuvar som vill ha lite snabba pengar så är chansen inte heller stor att de skaffat utrustning som stör ut just din typ av larm.
I mitt eget fall skulle jag gärna skaffa trådlöst larm och HOPPAS att det avskräcker även om jag personligen inte tror det. Sen skulle väl telefonuppringning vara den funktion jag skulle ha nytta av. Då kanske nån granne hinner dit och se vad som händer. Eller medborgargardet....

 
Jag har ingen aning om hur de larm som finns på marknaden idag fungerar, men hade JAG byggt ett larm så hade jag ju sett till att larmet går om kommunikationen med någon/några av sattelitenheterna bryts under en viss period. Jag skulle ärligt talat bli förvånad om inte de system som finns på marknaden idag fungerar på detta sätt. Och det är i princip omöjligt att själv generera data över radiolänken som centralenheten skulle ta för OK om larmet är någorlunda genomtänkt m a p den information som går över radio.
 
Det finns säkert en massa inbyggda försvarsmekanismer mot tappade länkar till enheter. Det som jag personligen tycker är viktigt är redundans... många trådlösa larm ringer/skickar SMS via GSM och det är detta som är lätt att störa ut så att det inte går iväg något samtal mm.

Se till att larmenheten kan använda sig av både GSM (ifall teleledningen klipps) och fasta nätet (ifall någon kommer med en störsändare).

Håller också med föregående talare om att vill någon in så kommer de in, och personligen tycker jag inte ägodelarna är särskilt viktiga eftersom de går att ersätta... det jag däremot inte vill göra är att vakna av att någon okänd står vid sängen o vinkar åt en, därför är det en siren med batteribackup gömd inne på vinden som gäller för mig. ;)

 
De flesta trådlösa larm kommunicerar med sina perifiera enheter för att säkerställa att de finns kvar/fungerar. Men eftersom det är batteribaserade prylar med begränsad strömtillgång kan tiden mellan kommunikationerna vara upp till 12 timmar mellan varje kontrollsändning, så det går ganska lätt att störa ut prylarna om man vill...
 
Macke202 skrev:
det jag däremot inte vill göra är att vakna av att någon okänd står vid sängen o vinkar åt en, därför är det en siren med batteribackup gömd inne på vinden som gäller för mig. ;)
Hur är det med att ha lås på innerdörrar, om man sover i ett sovrum på andra våningen och har en skaplig innerdörr så borde ett hyffsat lås kunna skydda en stund iaf ?

Det man vill ha i det läget är möjlighet att från sovrummet kunna starta något i resten av huset som för oväsen, och inte verkar orimligt att det startar, så att tjuven inte hör att man ringer polisen, det är bättre att de inte uppfattar att det är någon i det låsta rummet, så koncenterar de sig förhoppningsvis på resten av huset en stund...
 
Alla lösningar är bra, det är dock viktigt för mig att inte känna mig för paranoid heller, så att låsa sovrumsdörren med är ännu så länge inget för mig. :)

Det beror lite på hur man bor med, vi bor i ett mindre samhälle, flera villor på samma gata med grannsamverkan. Går någons larm så vet de att det kommer minst ett par stycken springade inom någon minut och bara det är en enorm trygghet i sig.
 
Har just fått installerat ett proffesionellt trådbundet larm mellan alla våra små hus. (Garage, friggebod, jordkällare, hus osv) Överföring via både vanlig tele och GSM ocm backup och dessutom en extra sabotageslinga utlagd på telefontråden om någon klipper av den. Kompletterat med branddetektorer också.

Larmfirman lade in en överfallsknapp redan i offerten. Den valde vi att sätta dolt i sovrummet. När man hör att någon kanske håller på att bryta sig in eller på ett eller annat sätt redan kommit in i huset trycker man på den då startar alla sirener och larmet går direkt till larmcentralen och väktare. Sen kan man själv krypa under sängen och vänta en stund så har tjyven förhoppningsvis dragit fort som faan utan att man själv behöver konfrontera honom.

Enligt "trovärdiga" källor så prioriteras denna typ av överfallslarm väldigt hårt av bevakningsföretagen (Larmcentralen ser att det är just överfallsfunktionen som lösts ut). Dom släpper de vanliga inbrottslarmen och åker blixtsnabbt på just överfallslarmet om dom får in flera larm samtidigt.

På knapps satsen går det också att utlösa överfallslarmet både med och utan sirener om man vill med en enkel dubbelknapptryckning. Man kanske står och distraheras av skumma försäljare medans man upptäcker att deras kumpaner smyger in i garaget eller liknande.
 
skogstomten skrev:
Har just fått installerat ett proffesionellt trådbundet larm mellan alla våra små hus. (Garage, friggebod, jordkällare, hus osv) Överföring via både vanlig tele och GSM ocm backup och dessutom en extra sabotageslinga utlagd på telefontråden om någon klipper av den. Kompletterat med branddetektorer också.

Larmfirman lade in en överfallsknapp redan i offerten. Den valde vi att sätta dolt i sovrummet. När man hör att någon kanske håller på att bryta sig in eller på ett eller annat sätt redan kommit in i huset trycker man på den då startar alla sirener och larmet går direkt till larmcentralen och väktare. Sen kan man själv krypa under sängen och vänta en stund så har tjyven förhoppningsvis dragit fort som faan utan att man själv behöver konfrontera honom.

Enligt "trovärdiga" källor så prioriteras denna typ av överfallslarm väldigt hårt av bevakningsföretagen (Larmcentralen ser att det är just överfallsfunktionen som lösts ut). Dom släpper de vanliga inbrottslarmen och åker blixtsnabbt på just överfallslarmet om dom får in flera larm samtidigt.

På knapps satsen går det också att utlösa överfallslarmet både med och utan sirener om man vill med en enkel dubbelknapptryckning. Man kanske står och distraheras av skumma försäljare medans man upptäcker att deras kumpaner smyger in i garaget eller liknande.
Överfallslarm programmeras som s.k A-larm,vilket betyder att det blir prioriterat,ni skall dock vara försiktig...
Om ett A-larm utlöses så kan man inte stoppa väktarna utan dom måste åka ut och kontrollera objektet....

Om man har Securitas som leverantör,så tar dom säkert ut en extra avgift för denna typ av larm,kolla upp detta!!!

Kan bli dyrt om man har nyfikna barn
 
Överfallslarm programmeras som s.k A-larm,vilket betyder att det blir prioriterat,ni skall dock vara försiktig...
Om ett A-larm utlöses så kan man inte stoppa väktarna utan dom måste åka ut och kontrollera objektet....

Om man har Securitas som leverantör,så tar dom säkert ut en extra avgift för denna typ av larm,kolla upp detta!!!

Kan bli dyrt om man har nyfikna barn
Överfallslarm skickas alltid som just överfallslarm på egen karaktär, skilt från tex A-larm eller annat.
Kostnaden är densamma och larmet kan återkallas som vilket som helst, men man kan ha ett annat lösenord vid återkallandet som även det godtas av larmcentralen, men som även det tolkas som ett överfallslarm/hotlarm.
I instruktioner hos LC brukar som standard stå att polis skall tillkallas vid ÖF-larm.
 
MrMagic skrev:
Överfallslarm skickas alltid som just överfallslarm på egen karaktär, skilt från tex A-larm eller annat.
Kostnaden är densamma och larmet kan återkallas som vilket som helst, men man kan ha ett annat lösenord vid återkallandet som även det godtas av larmcentralen, men som även det tolkas som ett överfallslarm/hotlarm.
I instruktioner hos LC brukar som standard stå att polis skall tillkallas vid ÖF-larm.
Okidok,märks att man endast arbetar mot företag..... ;)
 
fredstu skrev:
Överfallslarm programmeras som s.k A-larm,vilket betyder att det blir prioriterat,ni skall dock vara försiktig...
Om ett A-larm utlöses så kan man inte stoppa väktarna utan dom måste åka ut och kontrollera objektet....

Om man har Securitas som leverantör,så tar dom säkert ut en extra avgift för denna typ av larm,kolla upp detta!!!

Kan bli dyrt om man har nyfikna barn

Det kan bli lika dyrt om barnen har klantiga föräldrar som utlöser falsklarm när dem tex kommer hem och glömmer slå av lamet.
 
Ojojoj, som vårt larm piper när man kommer hem skulle det inte gå att glömma. Däremot har jag dragit igång larmet när jag på kvällen ska slå på skal-larmet och glömmer trycka på knappen som kopplar bort rörelsedetektorn... jisses, mina öron!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.