Hej alla!
Jag har en bostadsrätt med helkaklat badrum med golvvärme. Men känner att jag eventuellt skulle vilja byta ut klinkergolvet till ett annat i en annan färg. Vad kan detta tänkas kosta per kvadratmeter?
(Badrummet är cirka 5-6 kvadratmeter stort). Är alltså intresserad av att veta ungefär vad det skulle kosta att anlita en firma för att göra allt jobb. Dvs. kostnaden exkl. kostnaden för själva golvet (materialet).

Skriv gärna om ni har någon ungefärlig tanke på vad ni tror det kan landa på.

Tack! :)
 
Man byter inte bara golvet, möjligen kan du lägga ett nytt ovanpå det gamla om det finns förutsättningar för det.
 
Det där beror helt på förutsättningarna. I värsta fall, vilket också är det mest sannolika, så går det inte att göra om golvet utan att göra om hela badrummet. En total badrumsrenovering brukar väl hamna på typ 100 - 150 000.

Det man kan undersöka, är om det skulle gå att lägga in nytt klinkersgolv ovanpå det bef. I så fall är det möjligt att vi pratar om 2 - 3 dagars arbete, dvs. 10 - 15 000.

OM det bef. golvet måste eller bör rivas ut, så går det inte utan att skada tätskiktet som ligger bakom plattorna. Och i många fall går det inte att i efterhand skarva ett nytt tätskikt på golvet mot tätskiktet på väggarna, utan även väggarna måste göras om.

Om det bef. golvet är äldre, så kan det vara så att tätskiktet under golvet är så nära sin tekniska livslängd att man bör riva och byta, även om det kanske går att lägga på ny klinkers. Synd om det börjar läcka efter bara något år.

En kunnig plattsättarfirma bör få titta på golvet för att bedömma om det är lämpligt att lägga på nytt på det gamla.
 
Om du bara tänkt byta golvet så blir det svårt, OM det inte skulle vara möjligt att lägga klinker uppanpå det befintliga.
Men att ta bort bef klinker och lägga nytt, är förenat med för stora risker att tätskiktet går sönder.
Tror ingen seriös firma vill ta den risken.
 
Okej, jag har ingen direkt kunskap om sånt här så förklara gärna hur du menar. Går det alltså inte att ta bort den klinkers som ligger och sätta dit ny?
 
Det klinker som ligger kan självfallet tas bort, men när du gör det så skadar du underliggande tätskikt och då måste du åtgärda det. Tätskiktet ska, om det är rätt utfört vikas upp på väggarna och alla hörn ska förstärkas med särskilda remsor, vilket gör att om du river klinkret så måste du sannolikt göra om allt (dvs även uppviket på väggen). Du kan läsa mer här: http://www.bkr.se/fakta/branschregler/
Så mao så åker du sannolikt på en totalrenovering av hela badrummet, i Sthlm landar ett sådant jobb med den uppgivna storleken på ca 150 tkr före ROT.
Ett alternativ som du kanske ska överväga är att måla det befintliga klinkergolvet till den färg du vill ha, det håller ett tag och påverkar inte fuktspärrar och annat.
 
Okej, tack för alla svar! :)
Det känns nu kanske inte så aktuellt att byta ut golvet ifall helrenovering då krävs. Men stekv nämnde att måla golvet. Hur länge är ett tag? Håller det bara några månader eller kan det hålla ett eller ett par år?

Och vad sker med det befintliga klinkret? Går det att få bort färgen och återställa klinkret i det ursprungliga skicket ifall färgen krånglar och man blir less på att måla hela tiden? Eller "förstörs" klinkret av att man målar det?
 
Måla klinker är ett omtvistat område, vissa hävdar att det funkar andra inte. Här har du en länk till en som det funkat för: http://blogg.skonahem.com/dromhus/2014/10/01/mala-pa-klinkers/

Som med allt målningsarbete så är det oftast grundjobbet som är det viktigaste, om det är gjort på ett bra sätt så håller som regel färgen under en lång tid. I ett badrum så far man ju (normalt sett i alla fall...) inte fram med allt för vassa skor eller för den delen dubbade däck. Det borde innebära att färgen sitter. En färg som sitter blir ju då givetvis en utmaning om du av någon anledning vill återgå till ursprunget. Själva klinkerplattan får du nog "ren" men fogen mellan plattorna lär nog för evigt bli i den färg som du målat....
 
Men innan du ger upp helt, så undersök om det går att lägga in klinker ovanpå den bef.

Hur gammalt är badrummet?
 
Okej, jag förstår. Att lägga klinker ovanpå känns inte som något alternativ då det är golvvärme som jag antar förlorar mycket eller all sin effekt om den ska gå genom dubbla lager klinker. Badrummet är väldigt nytt.

Men stekv, ang. målningen; Går det att skydda fogarna vid målningen på nå sätt? Så att de inte målas alltså. Typ tejpa över fogarna på något sätt. Eller typ "skrapa" bort det översta av fogarna innan man målar och sen foga igen efter målningen. Eller skulle det inte vara möjligt/realistiskt?
 
Inte för att det är jag som ska lägga in klinker på det gamla klinkret....men hur tänker du (hempularen) runt det? Jag ser flera direkta problem, om jag sorterar dessa så är de största som följer. Först och främst så blir det ju en total golvhöjning som kan ställa till det för golvbrunn och andra avloppsanslutningar. Om man dessutom har en golvklinkerrand uppsatt på väggen (vilket en del väljer att ha) så ska den ersättas med det nya klinkret. Dörr och dörrkarm och därtill hörande dörrsockel måste "hanteras" och i värsta fall (om det är gjort för en tid) sedan också rör genom golvet.

Som jag ser det så är det väldigt svårt att få detta bra, visst du har kvar det ursprungliga våtrumsskyddet men det kan bli flera estetiska utmaningar som i vissa fall är svårlösta.
 
Man får ju kompromissa med det estetiska oftast.
 
skierik93 skrev:
Okej, jag förstår. Att lägga klinker ovanpå känns inte som något alternativ då det är golvvärme som jag antar förlorar mycket eller all sin effekt om den ska gå genom dubbla lager klinker. Badrummet är väldigt nytt.
Nejdå, det behöver du inte vara orolig för! Du förlorar inget, det ända som kan hända att det tar några minuter extra att värma upp om det varit avstängt.
 
Ah, okej. Men då kanske det vore ett alternativ ändå. Jag får ta och kolla upp det.
 
stekv skrev:
Inte för att det är jag som ska lägga in klinker på det gamla klinkret....men hur tänker du (hempularen) runt det? Jag ser flera direkta problem, om jag sorterar dessa så är de största som följer. Först och främst så blir det ju en total golvhöjning som kan ställa till det för golvbrunn och andra avloppsanslutningar. Om man dessutom har en golvklinkerrand uppsatt på väggen (vilket en del väljer att ha) så ska den ersättas med det nya klinkret. Dörr och dörrkarm och därtill hörande dörrsockel måste "hanteras" och i värsta fall (om det är gjort för en tid) sedan också rör genom golvet

Som jag ser det så är det väldigt svårt att få detta bra, visst du har kvar det ursprungliga våtrumsskyddet men det kan bli flera estetiska utmaningar som i vissa fall är svårlösta.
En höjning blir det såklart, men kanske 10 - 20mm beroende på klinker.
Brunnen lägger du bara på en ny slukrist (brunn) ovanpå den gamla.
På tröskeln lägger du bara en förhöjning, inga problem
Dörren till ett badrum går sällan innåt i badrummet, så den är också ett ickeproblem.
Ev rör genom golv är heller inget problem, om det inte sitter en koppling längst ner.
Och ev sockel är väl heller inget problem (om det finns), bara att sätta en ny utanpå den bef.
Detta är ju det TS som får ta ställning.

Gjorde ett helt hotell med 75 rum för några år sen med just denna metod, dom hade fått fel sten först, och sen när den rätta stenen kom så la vi den nya på den bef, gick alldeles utmärkt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.