Finns det någon som har arbetat eller arbetar med Finjas ergotherm block?

Om kan man få lite feedback på hur det är samt vad ni ser som fördelar och nackdelar med detta block.

Skulle gärna vara intresserad av ett referens objekt i skåne om detta finns?? Och då menar jag inte ett som Finja själv andvänder som referns.

 
Ingen som arbetat med detta block???
 
Hej
Vi bygger 1 ½ plans hus med finjas ergotermblock.
Fördel eller nackdel?
Finjas är billigare än lecas.
Lecas är lättare att hantera då dessa är "limmade" med poyuretanskum. finjas är frigolit. Man får använda klammer för att hålla ihop ytterskalen.
Men när det väl sitter där så är det inga problem.
Men det går ganska lätt att kapa med tigersåg.
Det tog murarna 8 dagar att mura upp väggarna (2,6m) samt 3 gavlar.

Vi bygger i Tomelilla. Du är välkommen att tilla

Anders
 
Hur ser mellanbjälklaget ut om man bygger med Ergotherm, om man har ytterväggar som är högre än en våning?

Hur många murare hade ni dom 8 dagarna?
 
Jag vill inte påstå att jag är opartisk då jag jobbat med maxits leca block men ger mig ändå in i debatten!
Fördelarna är i första hand mycket riktigt som "hammar" skriver att lecas block "hänger ihop" det ger mindre spill!
Vad ni också bör fråga om, om det är dessa alternativ ni tittar på, är isolervärdena som leverntörerna anger, be att få dem verifierade med ett provningsutlåtande!
Om ni skall göra jobbet själva så kolla också de anvisningar som leverantörerna har på sina hemsidor, både för murnings och putsningsarbetet.
I vilket fall som helst, så välj en rivputs som struktur!
Och föresten kolla också in maxits DSM block... stort lego!!!
Lycke till!
 
M
Var då i Tomelilla?
Mvh
Carina
 
Vi hade 4 st . 2 hantlangare och ställningsbyggare samt 2 murare. Mellanbjälklaget läggs på u-block (som isoleras armeras samt gjuts).Därefter kan man fortsätta att mura uppåt som vanligt.
Man murar helt enkelt in mellanbjälklaget. Vi har en bärande balk i gaveln som är gjord på detta vis.

Vi bygger i Ullstorp. (mot Bollerup).

Hammar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.