Jag funderar på att byta ut min Nexa Bridge till en Telldus Znet Live v2.
Bland annat för att jag ser en större möjlighet att programmera egna grejer men framförallt en större tillförlitlighet i Znet Live v2 än i Nexa Bridge.

Det jag är osäker på är vad jag "förlorar" om jag väljer att inte köpa Telldus Live Pro, jämte vad jag har i Bridgen.
Vet någon vad det är man inte kan göra utan att ha Pro, eller vet en bra sida jag kan läsa mig till det?
Det enda jag vet är att det inte verkar gå att styra motorvärmare eller att skicka notiser med sms. Går det att skicka notiser med e-post utan att ha Live Pro?

Finns set några andra fördelar och/eller nackdelar i prestanda eller funktion Znet Lite v2 jämte Nexan?
 
Redigerat:
Om jag tolkar den där bloggen rätt, så är det som skiljer Pro från gratisvarianten att man kan få notiser via SMS eller mail, samt att man kan använda "OCH" vid händelser.
De push-meddelandena som fungerar utan Pro, fungerar de både när man är inom samma nätverk och när man är ute på "stan" ?

Såg att det inlägget är lite gammalt, så kanske har det hänt grejer sedan dess?

Det man då kan göra med gratisvarianten förutom att tända och släcka enheter med telefonen, är att bygga scenarier och scheman?

Ingen som har haft både Teldus Pro och Bridge som har input om de båda?
 
Push-meddelande fungera så länge du har kontakt med internet.

Ja, schemaläggning och händelsestyrning är grundfunktioner.

Rätta mig om jag har fel, men stödet för sensorer och mottagare är väl betydligt större i Telldus system jämfört med Nexas?
Vidare finns det fler tredjepartsprogram som integrerar med Tellstick, där både styrningsfunktioner och loggfunktioner finns att tillgå.


Text från Telldus Live-tjänst:

Som en Telldus Live! Pro-användare får du tillgång till dessa funktionerna:

Skicka SMS-meddelanden

Skicka epost-meddelanden

Motorvärmare
Gör så att motorn är varm precis när du behöver din bil. Med denna funktionen startar motorvärmaren automatiskt vid rätt tid beroende på utomhustemperaturen.

URL-händelser
Kalla på URL:er från dina händelser

Använd OCH i händelsevillkor

Sensorvärden uppdaterade oftare
Sensorvärden uppdateras oftare i databasen. Icke-Pro-konton begränsas till uppdatering var 10:e minut medan

Pro-konton uppdateras var 5:e minut. Alla värden pushas fortfarande till Telldus Live! och till tredjepartsapplikationer.

Tidig tillgång
Få tidig tillgång till nya funktioner
 
Behovet av att använda OCH i händelsevillkor kommer man ganska snabbt fram till. För mig det viktigaste i abonnemanget.
 
Så man måste betala en löpande avgift för att kunna använda OCH? Kanske fortsätter att avvakta och ser vilka produkter som kommer framöver. Alla verkar ha någon större brist idag.
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
erik5678 skrev:
Så man måste betala en löpande avgift för att kunna använda OCH? Kanske fortsätter att avvakta och ser vilka produkter som kommer framöver. Alla verkar ha någon större brist idag.
Precis detta har jag insett och bygger helt eget för då kan jag:
- Uppdatera sensordata hur ofta jag vill
- Utforma precis vilken logik jag vill, inte begränsat till OCH/ELLER enligt någon slags receptmall
- Skicka SMS, push, mail etc. precis när jag vill
- Visa informationen precis som jag vill via webb, textfil på Dropbox, info på Apple Watch, paneler i bostaden etc.
- Kommendera systemet precis som jag vill via SMS, kodlås, baserat på avstånd från hemmet, webb, mail, mobil/klocka, Siri etc.
- Har inte haft behov av att styra motorvärmare men det skulle ju inte vara svårt att snickra ihop

Inser att detta inte passar alla men dessutom slipper jag:
- Beroendet av diverse tjänster
- Beroendet av abonnemang
- Beroendet av att tjänsten inte är uppe dygnet runt, är buggig etc.
- Beroendet av att tjänsten kan upphöra, speciell hårdvara inte finns kvar längre etc.

Åker givetvis på mina egna konstruktionsmissar men sådant har jag ju full makt över ifall något behöver fixas.
 
@ hanpa
Ja, det ger nog störst valfrihet och minst beroende att utveckla helt själv. Hade jag nog också valt att göra, om jag kunde motivera den tidsåtgången. Ingen tvekan om att det ger en massa mer saker, man lär sig på resans gång och har större möjligheter, men det är också ett större språng att ta, vilket för egen del inte känns aktuellt i dagsläget.

Har hört att det varit en del strul med nya Znet Lite, men funderar på att köpa en sådan när den kommer ändå (då ska strulet vara åtgärdat).
Beror lite på om jag kan skicka tillbaka Nexa Bridgen jag har också.
 
xph skrev:
@ hanpa
Ja, det ger nog störst valfrihet och minst beroende att utveckla helt själv. Hade jag nog också valt att göra, om jag kunde motivera den tidsåtgången. Ingen tvekan om att det ger en massa mer saker, man lär sig på resans gång och har större möjligheter, men det är också ett större språng att ta, vilket för egen del inte känns aktuellt i dagsläget.
Frågan är om det tar så mycket mer tid, om man ska jämföra den strultid som många har med köpta lösningar med buggar i programvaran etc. Jag gör det dock mest för att det är kul och då behöver man inte räkna strultiden som man själv orsakar... :)
 
Jag har som privatperson sålt in och installerat 4 stycken Tellstick Net-system, och en sak är säker, dessa användare hade aldrig hoppat på hemautomatisering om de skulle ha rotat med en Raspberry eller haft någon annan dator igång 24/7.
Så ska tillverkarna nå ut till en massmarknad, via el- och hemelektronikkedjor vill det till att insteget är enkelt och begripligt för användaren.
 
etompau skrev:
Jag har som privatperson sålt in och installerat 4 stycken Tellstick Net-system, och en sak är säker, dessa användare hade aldrig hoppat på hemautomatisering om de skulle ha rotat med en Raspberry eller haft någon annan dator igång 24/7.
Så ska tillverkarna nå ut till en massmarknad, via el- och hemelektronikkedjor vill det till att insteget är enkelt och begripligt för användaren.
Visst är det så. Man kan hoppas på att produkterna blir bättre och mindre strulbenägna. Men när man läser här om flera som tröttnat och lämnar tillbaka produkterna så undrar jag. Man får vad man betalar för och produkter med bra design, dokumentation och utprovning blir svårt att sälja till vanliga konsumenter. Jag vill ha ett system jag kan lita på och ställa in precis som jag själv vill, utan några begränsningar annat än min fantasi. Därför bygger jag eget.
 
hanpa skrev:
Visst är det så. Man kan hoppas på att produkterna blir bättre och mindre strulbenägna. Men när man läser här om flera som tröttnat och lämnar tillbaka produkterna så undrar jag. Man får vad man betalar för och produkter med bra design, dokumentation och utprovning blir svårt att sälja till vanliga konsumenter. Jag vill ha ett system jag kan lita på och ställa in precis som jag själv vill, utan några begränsningar annat än min fantasi. Därför bygger jag eget.
Får man fråga vad det är du använder för något när du bygger själv?
Är det Raspberry eller är det något annat skoj?
 
xph skrev:
Får man fråga vad det är du använder för något när du bygger själv?
Är det Raspberry eller är det något annat skoj?
Min strategi är att göra så mycket det bara går från datorn, i mitt fall en linuxdator. Jag kör det mesta via enkla script som startar regelbundet via cron eller via processer som snurrar runt i loopar och kollar olika saker. Från datorn kan jag skicka pushmeddelanden (Pushover) och mail via internet, eller SMS via ett GSM-modem (USB-pinne och Gammu SMS-server). D-link nätverkskameror som styrs i första hand via motion-server.

På senare tid ESP8266 för sensorer eller styrning via WiFi från linuxservern, har hittills använd Wemos D1 mini och Sonoff. Använder Dropbox för att spara undan kamerabilder och diverse annan information som jag lätt kan se via mobilen. Uppdaterar regelbundet Apple watch med senaste status via API från Pushover. Kan ge kommandon antingen via SMS från mobilen eller klockan, alternativt genom att skapa filer på Dropboxkontot som linuxservern agerar på. Använder Workflow på iPhone/Apple Watch för att enkelt ge kommandon för att styra saker. Har även Philips Hue som jag styrt en del via IFTT men jag ska ändra så att jag styr allt från linuxservern istället, tycker inte att IFTTT är stabilt nog.

Har förresten en gammal Telldus som jag inte orkat koppla in och några Nexa-prylar. Lär aldrig bli inkopplat, allt med kraftstyrning ska jag nog köra via Sonoff i olika varianter. Billigare och enklare att styra, En enkel omprogrammering och jag kan slå av/på strömmen med ett enkelt http-kommando från servern. Kör ingen MQTT eller liknande, ser inte behovet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.