Jag tror jag behövde försänka typ 10 spikskallar på rummet jag håller på med nu, så de måste varit väldigt lata när de spikade upp tretexen hos dig då ;)

När det gäller tåligheten förstår jag inte alls, tretexen är ju mjuk och "fjädrar" om man stöter in i den. Ingen av våra tretexväggar har då några synliga skador efter 60 (?) år.
 
man får komma ihåg att det alltid är de främsta motståndarna till nånting som har mest åsikter om hur uruselt just detta är..........:)
 
Jag har nog provat det mesta vad gäller tretexväggar då det var sådan överallt i mitt 20-talshus.

Bäst resultat har jag fått där jag endera gjort så lite som möjligt och bara tapetserat direkt på den gamla tapeten på tretexen respektive där jag rivit ner tretexen och satt upp ny 13mm gips istället.

Renoveringsgips satte jag i något rum, men det blev inte bra. Renoveringsgipsen är ganska så böjbar och tretexen mjuk, så det är lätt att hela väggen blir vågig, lite som när de förr satte masonit på tretex.

Normalgips på tretexen blir förvisso plant, men många skruvar går igenom eftersom det inte alls är lika mycket glasfiber och lika hög densitet på gipset i normalgips som i renoveringsgips. Så det blir mycket jobb att spackla.

För att bli av med alla kvarsittande spikar om du river tretex (eller för den delen masonit), dra en bred spackelspade över väggen så känner du direkt om du missat någon spik.

Av brandskyddsskäl borde all tretex bort. Det brinner läskigt bra. Inte för inte som det används som bränsle i räddningstjänsternas övningsanläggningar...
 
  • Gilla
lellejr
  • Laddar…
alla pratar brandskyddsskäl när tretex kommer på tal men det måste ju bara vara mumbojumbo taget helt ur sitt sammanhang. Tretex brinner väldigt bra ja, inget snack om det men trähus brinner väldigt bra i sig själva och jag skulle vilja se nån hitta nån statistisk som säger att det och det huset hade kunnat räddats om det varit gips på alla väggar istället för tretex....Även moderna villor med enbart gips brinner ner de också............så näe jag köper inte riktigt det där med att tretex skivor ska ut just för att de brinner bra.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Nej, jag tänkte likadant, men troligen så tar det lite längre tid innan det är kört om både väggar och tak är klädda i gips. Men fungerande och gott om brandvarnare är betydligt viktigare än att sätta gips.

Spänt papptak är väl däremot något som man bör få bort, men det var det ju inte fråga om här.
 
mexitegel skrev:
Spänt papptak är väl däremot något som man bör få bort, men det var det ju inte fråga om här.
Av brandskyddsskäl? Om inte så ser jag inte alls anledningen, har papptak i stort sett hela kåken och skulle aldrig komma på tanken att byta ut. Har f.ö. tretex-tak i vardagsrummet ;)
 
Gips hindrar absolut brandspridning till skillnad från Tretex som bidrar till spridning snarare med sina brandgaser. När vi övar brandsläckning används Tretex och spånskivor just för att det blir så mycket brandgaser att jobba emot.
 
Plast. Jag ser nu att jag skrev helt fel, menade inte papp, utan spända innertak av plast.
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
Stefan N skrev:
Gips hindrar absolut brandspridning till skillnad från Tretex som bidrar till spridning snarare med sina brandgaser. När vi övar brandsläckning används Tretex och spånskivor just för att det blir så mycket brandgaser att jobba emot.
Ingen säger nog emot att tretex brinner betydligt bättre än gips, men att slänga ut tretex för att stärka brandskyddet känns som att sila mygg och svälja kameler.
 
Visst går Tretex att riva, att vissa får loss större bitar än andra beror ju helt och hållet på hur idogt den tidigare ägaren har satt spik. I mitt fall så kan jag konstatera att Tretexen får sitta kvar och jag har till och med köpt nya skivor för att lappa och laga på de ställen som jag har velat komma åt timmerstommen. Dessa ställen har dock enbart en bråkdel av spik i sig...
Tretex är ju ett tillåtet material i hus så det kan väl då innebära att brandskyddsfrågan kan läggas till handlingarna. Om det inte hade varit tillåtet så hade det i vårt detaljreglerada land troligen inneburit ett säljförbud och särskild hanterandekrav.
Kvarstår gör frågan om det är snyggt och funktionellt att hålla kvar Tretexen eller om det är ett uselt material för att bygga vidare på. Det är en smaksak, gips - renoveringsduk - spackla osv är ju en fråga för betraktaren. Vissa saker kräver mer underarbete och när tiden begränsar så har det i mitt fall inneburit att renoveringsgips har använts. Visst böljar det en del, men det gör ju gamla hus, eller?
 
  • Gilla
scim och 1 till
  • Laddar…
Men böljandet beror alltså på att man drar i skruvarna olika hårt så att man på vissa ställen pressar ihop tretexen? Eller är det för att underlaget i sig är lite vågigt? Har hört om att limma på renoveringsgips, kan detta vara en lösning?
 
Renoveringsgips kan vara riktigt svårt att sätta över tretex då gipset är väldigt hårt och tretexen mjuk så får du en väldigt kort gräns där skruven försänks istället för att gå rakt igenom skivan. Det är enklare att sätta vanlig gips över men då får du istället svårt med att det bygger så mycket vid alla lister
 
Tompsa skrev:
Men böljandet beror alltså på att man drar i skruvarna olika hårt så att man på vissa ställen pressar ihop tretexen? Eller är det för att underlaget i sig är lite vågigt? Har hört om att limma på renoveringsgips, kan detta vara en lösning?
Slår man in spiken för hårt så blir det ju en grop som är lätt att spackla över. Om skivorna är vågiga så måste det ju antingen bero på att man använd för lite spik så plattorna buktat ut från väggen eller att underlaget inte är jämnt. Jag har råspont bakom det mesta av tretexen och mina skivor är väldigt jämna.
 
  • Gilla
Perperperper
  • Laddar…
Tjaa, en bra fråga:)
I ett gammalt timmerhus är ju inte insidan från början speciellt rak, när Tretexen läggs på så följer den ganska naturligt den tidigare timmerväggen. När sedan gipset läggs på tretexen så skruvas ju gipset igenom Tretex-skivan och fast i timringen. Därav böljar ett gammalt timmerhus.
Om du har "rakare" väggar från början så blir resultatet ungefär som innan. Limmar du så följer ju gipset med i samma väggstruktur som du hade, du slipper ju spackla en massa skruvskallar, men du måste likafullt använda fiberremsor för skarvarna så jag tror inte du vinner särdeles mycket på att limma gips. Jag tror att det är mer vanligt att limma om du har dåligt med fäste för skruvning av gips.
 
  • Gilla
Tompsa
  • Laddar…
Tompsa skrev:
Men böljandet beror alltså på att man drar i skruvarna olika hårt så att man på vissa ställen pressar ihop tretexen? Eller är det för att underlaget i sig är lite vågigt? Har hört om att limma på renoveringsgips, kan detta vara en lösning?
nä böljandet beror ju på att tretexen oftast används i timmerhus. Ett sånt underlag är inte helt rakt av given anledning och tretexen är ju då mycket enklare att arbeta med. Att skruva upp gips direkt på timmer slutar bara med att gipsen knäcks och skruvar åker igenom och det blir bara elände. Oftast reglar man då upp och sätter skivor som vanligt.
Har man tretex som underlag är det enklare att gipsa direkt på men det är inte så att man väljer tretex som underlag om det inte finns anledning till det.
 
  • Gilla
Tompsa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.