Hej,

Ursäkta begreppet men jag vet inte vad det formellt heter. Till saken är att jag i min gamla tvättstuga har en kran som tvättmaskinen får sitt vatten ifrån. Den är en sån gammal härlig kran som sticker ut som satan och gör det svårt att få rum med allting. Jag skulle alltså föredra något mer diskret som inte bygger ut så mycket från väggen, vad kan man ha istället och finns det något som säger att man inte får byta den eller liknande?

Sen har jag i princip inte en ballofix i huset, men huvudvattnet är väl, om jag inte tolkar det fel då den lilla kranen som är på bild 2 som sitter ihop med vattenmätaren? Kanske inte är så lätt att svara på men det har blivit min slutsats i alla fall.

Stor gammal kran som sticker ut från väggen i en tvättstuga, ansluten till en tvättmaskins slang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal utstickande vattenkran med rost och isolering i en tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Du kan med fördel ha en diskbänksblandare med diskmaskingsavstängning i en vask bredvid tvättmaskinen och ha vattenanslutningen via den. Enkelt att stänga av vattnet då.
 
Jamen det vore ju jävligt smutt, har jag inte ens tänkt på. Tack för det, vore skönt att bli av med den där gamla kranen.
 
Sätt dit ett rörfäste på det vita röret och montera en vinklad ballofix högst upp på röret istället. Då kan både rör och slang ligga parallellt med väggen.
 
Hej,

Ja det vore ju kanske ännu enklare iofs. Med ingen kunskap alls om VVS, är det en sån här vi tänker oss då, i rätt dimension förstås?

VVS-kulventil i metall för rörsystem, med reglerbart svart handtag och gängade anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För att vara övertydlig, vad skulle jag behöva för att byta kranen, vilka delar alltså utifrån bilden. Klämring, stödhylsa, ballofix och någon övergång för att få rätt dimension??

Läste också på gelias sida att det ska finnas en backventil om man har kommunalt vatten. Så jag blir helt enkelt inte klok på det, någon med kunskaper som vägleda mig om vad jag faktiskt behöver skulle uppskattas.
 
Grå rörklammer av plast avsedd för fastsättning av rörledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En sån här rörklammer också.

Jag tror det räcker att skruva fast ballofixen i den gängade kopplingen som idag fäster röret mot rörvinkeln som sitter i väggen. Sedan tvättmaskinens slang direkt på ballofixen.
 
Åsa Lund
Det måste vara enkelt att komma åt och använda kranen eftersom försäkringsbolag helst ser att vattnet är stängt mellan gångerna som tvättmaskinen används
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.