Hej,

har hittat ett tyg, stor och fint med jättesnyggt motiv, som jag skulle vilja ha som fondtapet. Det är 145*250 cm.

Kan man klistra upp det på väggen så som man klistrar upp strukturtapet? Hur påverkar tapetklister bomullstyg? Nån som kan mycket om lim och sånt som har några teorier? :-?

Mvh
Karate
 
Jag har fått för mig att man inte ska klistra det på väggen utan fästa det med någon sorts spik. Kan dock ha fått det hela om bakfoten. Har sett i något av alla dessa inredningsprogram där de fäste tyg på en hel vägg med spik i kanten.
 
vet inte om det fungerar att limma. Skulle kunna tänka mig att limmet går igenom tyget och gör att det får en glanskig hård yta som kanske förstör intrycket. Istället kan du använda håftpistol. Börja mitt på väggen upe vid taket och fäst ut mot sidorna. Vik tyget dubbelt så det blir en snygg kant uppåt. Gå ut mot sidorna varannan gång fäster du till höger och varannan till vänster. Se till att det är slätt och rakt. När du fäst klart uppe fäster du likadant där nere. Ha gärna hjälp av någon som kan hålla så det blir riktikgt rakt. När en våd är uppe sätter du nästa bredvid. Har du mönsterpassning var noga med den och sätt ett litet överlapp. När du häftat klart syr du ihop våderna med dolda stygn...bli ju förmodligen inte så många skarvar eftersom tyg brukar vara 1,50 brett och det bara är en vägg. Man kan naturligtvis oxå sy ihop det på förhand med passning men då är det nog ännu viktigare att vara mer än en så det blir jämt när du fäster upp det.

För att sen dölja klammrarna som blir vid taket och golvet kan du sätta dekorband. Ett enfärgat band som tar upp någon av färgerna i tyget eller väggarna intill. Gärna mörkt så ramar det in fondväggen och det blir hur snyggt som helst. Snyggast är att sätta även i hörnen...alltså från golv till tak på sidorna så det verkligen ramar in hela väggen. Fäst med limpistol. Lycka Till!!! :D
 
"Skulle kunna tänka mig att limmet går igenom tyget och gör att det får en glanskig hård yta som kanske förstör intrycket"

Hmm, jo det var just det jag misstänkte. Min sambo är dock optimist och tänker att det skulle gå, men jag tror nog som du, att det inte blir så snyggt. Kan tänka mig att det kanske även ger en gulaktig nyans på de ganska stora delar av tyget som är vitt. Nån som vet nåt om det, vilken färg tapetklister blir? Och om man kanske kan använda nåt ANNAT lim?!

Det där med att häfta/spika lät ju som en bra idé, om det inte vore för att vi har betongvägg. Kanske om man sätter trälister på väeen först och sen häftar...? :-/ ::) Vad tror ni?

Jag funderar även på att bara hänga upp det, dvs sy in träskenor hela vägen uppe och nere så att det hänger rakt. Alt. spänna upp det på en stor träram så att det blir som en stor tavla.

Om det är nån annan som har idees så är de hjärtligt välkomna! :-*

Så här ser tyget ut, är det inte superfint?
 
  • Kaiku_lores2.jpg
jag tror att tapetklister gulnar. det är ju ofta stärkelse i dem. Men jag vet inte säkert. Kan inte så mycket om andra limsorter heller.

Synd på betongväggen... :) men att fästa det först på en trälist är en toppenidé. Se till att vika tyget runt listen och häfta eller limma med limpistol eller superlim på baksidan så det inte syns sedan. Sen kan du ju fästa med ett par skruv och plugg. Syns ju inte mycket. Funkar alldeles säkert att låta tyget hänga då oxå. Sy in en tyngd...trälist eller metallstång längst ner bara.
 
Hej!

Jag skulle definitivt inte klistra upp det. Jag har hållit på jättemycket med tyg och har aldrig hittat något lim som limmar bomullstyg snyggt utan att det går igenom och blir fläckigt.

Med det där tyget skulle jag måla vägen vit och sedan sy i lister liknande dem i rullgardiner i över och nederkant på tyget. Sedan skulle jag fästa upp den övre på något snyggt sätt på väggen. Är det en plats som man ofta går förbi så att det är risk att tyget fladdrar skulle jag även fästa nederkanten i väggen.

/pinebar
 
Hej igen,


Jag tror som ni, att det inte blir bra om man tapetserar tyget. Det får bli nån variant av att sy in lister eller spänna upp tyget på nån ram.

Tack alla för era tips och idéer! :-*

K.
 
Jättefint tyg!

Var har du hittat det? Får man härma??

/Elin
 
Är det ett Marimekko tyg?! I och med att bredden (145 cm) knappast täcker en hel vägg (eller?!) så skulle jag istället ha sytt in kanterna på det och sedan hängt upp det på väggen alternativt satt fast det på en "ram" som jag lutade mot väggen. Jag tror inte på att limma fast det på väggen...
 
Hej!

Jag kanske måste revidera mitt förra uttalande lite.  :surprised:

Såg på "Äntligen Hemma" igår hur de på ett lyckat sätt lackade fast ett spetstyg på ett bord. Det kanske går att göra så på väggen också.

:D pinebar
 
Jag såg oxå det på Äntligen hemma men jag tror inte det fungerar på ett vanligt tyg. Spetsen är ju så tunn och släpper igenom lacken. tror att det blir svårt att få det bra på en hel vägg.

Ram eller lister tycker jag verkar bäst i detta fallet.
 
Hur stor är väggen? Alternativt fäster du upp det på masonitskivor, typ tre stycken som nästan går från golv till tak och hänger upp det på väggen som tres tora tavlor eller så använder du dig av Ikeas:s skenor och hänger de i taket som löpande "panelgardiner"..det finns lika många sätt som människor :)
 
Jag ville tapetsera mina panelgardiner. De är av polyester. Jag strök trälim på tapeten, satte dit den på tyget. Om tyget läcker lim till baksidan sätter man dit tapet där också. Sträck ut allt på golvet, och på med en bordsskiva eller liknade. När det torkat blir det platt och fint, men aningen hårt. Perfekta rumsavdelare!
 
K Karate skrev:
Hej,

har hittat ett tyg, stor och fint med jättesnyggt motiv, som jag skulle vilja ha som fondtapet. Det är 145*250 cm.

Kan man klistra upp det på väggen så som man klistrar upp strukturtapet? Hur påverkar tapetklister bomullstyg? Nån som kan mycket om lim och sånt som har några teorier? :-?

Mvh
Karate
Har sett att man kan använda stärkelse och fästa upp tyget med. Typ samma princip som med tapetklister. Det ska gå att ta bort det när man vill sen och återanvända.
Kolla t.ex: em_henderson på instagram.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.