undine
Hej alla!

Jag tänkte ge mig på att måla om plastmatta i ett badrum. Jag har googlat som en dåre och läst en mängd trådar och guider hur man gör, men fortfarande återstår ett par frågetecken som jag inte lyckas få svar på.

Jag har förstått att man ska göra följande vid målning på plastmatta i badrum:

1. Tvätta med målartvätt
2. Rugga med sandpapper 120
3. T-röda golvet - vänta 1 dygn
4. Häftgrund på, härdas ca 2 dygn
5. Golvfärg på

Min fråga är här vilken typ av golvfärg samt grundning man ska ha? Jag har googlat efter golvfärg och grundning och hittar enbart golvfärg samt grundning för trä- och betonggolv. Alltså inget som fäster på plast. Dock stod det på Nordsjös snickerigrundning t.ex., att den fäster på plastmaterial också.

Jag vill gärna ha lite mer info innan jag går in i en färghandel o frågar. Jag frågade på Hornbach om de har sådana produkter och killen blev i princip sjukt förbannad och sa "nej det har vi verkligen inte" och menade på att "så får man minsann inte göra i ett badrum". Oh well.

Vad säger ni? Vilka produkter ska man använda?

Tack!
 
Jag följde samma arbetsgång som du beskriver och använde den lösningsmedelsbaserade varianten av Nordsjö Häftgrund (Art nr 5140917) och sedan golvfärg. Det fungerade bra.
 
  • Gilla
undine
  • Laddar…
Återkom gärna med hur du gjorde och hur resultatet blev, jag har samma projekt framför mig i ett badrum som ska bli tvättstuga!
 
Jag gjorde samma som LennartN och det fungerade bra.

Man bör dock inte ha vattenpölar "ståendes" på golvet en längre tid, skrapa bort efter dusch om vattnet stannar kvar.
 
  • Gilla
undine
  • Laddar…
undine
LennartN skrev:
Jag följde samma arbetsgång som du beskriver och använde den lösningsmedelsbaserade varianten av Nordsjö Häftgrund (Art nr 5140917) och sedan golvfärg. Det fungerade bra.
Tack för svaret!
Vad för golvfärg? För badrum eller trägolv?
 
undine
maah skrev:
Jag gjorde samma som LennartN och det fungerade bra.

Man bör dock inte ha vattenpölar "ståendes" på golvet en längre tid, skrapa bort efter dusch om vattnet stannar kvar.
Tack för tips och feedback!
 
MagicaDeHex skrev:
Tack för svaret!
Vad för golvfärg? För badrum eller trägolv?
Det minns jag inte men det var en vattenbaserad golvfärg från Nordsjö.
 
Jag målade plastmattan i tvättstugan, men nöjde mig med steg 1 och 5. Använde en färg som inte säljs längre - den var väl för giftig, men fäste bra. Tror det var Beckers.
 
Vi målade med färg för betong golv. Ingen grundfärg. Det höll iallafall de tre år vi bodde i den lägenheten. Dock var det lurigt att få till avslutet mot toalettstolen då det var tätat med silikon.
 
Hänger på tråden här eftersom vi tänkt ge oss på vårt badrum/tvättstugegolv med lite färg i väntan på helrenovering.
Underarbetet har jag koll på.
Jag blir dock inte klok på vilken grundfärg man ska använda?

Ska den vara vattenbaserad eller är det bättre med alkydgrundfärg (alifatnafta/lacknafta)?
Alkydfärg går ju alltid att måla över med vattenlöslig färg, men inte tvärtom. För att slutstrykningsfärgen ska vara av vattenspädbar typ verkar ganska klart (vet inte om det finns andra alternativ ens längre?).
 
Jag pratade med en säljare på färgaffären om detta för en månad sedan. Säljaren var helt säker på att Beckers golvfärg plus skulle fungera utan problem, att det skulle bli klistrigt nekade han bestämt. Enda risken enligt honom var att det skulle bli flammigt om mattan innehöll mycket ftalater, men det skulle fästa och härda. Man skulle dock inte använda någon grundfärg, det hade något med torrhalter i olika material att göra. Jag har inte testat ännu, badrummet är näst-nästa rum i prioriteringen, men jag hoppas att han har rätt.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.