haavard skrev:
Hjälper inte hur bra det är. I ett hus från 1700 hör det inte hemma.
Liksom el och rinnande vatten inte heller hör hemma där, antar jag.

Att nyttja moderna tekniker och material är ett utmärkt sätt att bevara gamla hus.
 
kejsarnäs skrev:
Själv lutar jag mer åt Hasopor eller leka kulor äför att på så sätt isolera utan att förstöra tanken på hur man tänkte vid byggande av dessa ga hus. Även om detta har mindre/sämre isolerande verkan så finns det isolering ist för inget alls.
Känns inte riktigt rätt med PU vad gäller brandrisk, fukt etc. Ett hv att göra om något om man får fukt i golvplank.
Med tanke på att PU används som flytmaterial i bojar och flytvästar, behöver man nog inte oroa sig så mycket för fukten, och vad gäller brandrisken så är PU brandklassat och dessutom är ju isolering under golvet och endast i kant mot ytterväg det allra sista som börjar brinna. Det finns en väldans massan annan PU m.m. betydligt farligare material som har brunnit upp innan den PU'n i golvet tar fyr.
 
TF83
kejsarnäs skrev:
Själv lutar jag mer åt Hasopor eller leka kulor äför att på så sätt isolera utan att förstöra tanken på hur man tänkte vid byggande av dessa ga hus. Även om detta har mindre/sämre isolerande verkan så finns det isolering ist för inget alls.
Känns inte riktigt rätt med PU vad gäller brandrisk, fukt etc. Ett hv att göra om något om man får fukt i golvplank.
Sant det du skriver, vart mest bara nyfiken och tänkte om det kunde va något då jag bara hört det en gång tidigare, men inte gällande timmerhus, kanske är bra, kanske inte?.. vi försöker iaf hålla alla gamla detaljer kvar och vi tänkte först köra cellulosa isolering, dvs träfiberisolering i golvet, men efter att läst en massa om iskalla golv så har man blitt aningen osäker på om det räcker med bara 10-15cm cellull, enl många räcker det inte.. tofflor funkar såklart annars bra men med barn som gärna ligger/kryper på golvet hela dagarna så vill man kanske att det skall vara ljumna golv iaf.. men å andra sidan så har det ju funkat förut satt det funkar säkert igen.. trots att de flesta hävdar att man ska satsa på att isolera på rejält i just golv och tak i gamla hus och strunta i väggarna.. Och höja golvet förändrar ju en del det också både i jobb och framförallt utseende. Men som du säger hellre isolering en inget alls!
 
Redigerat:
Tommy_F skrev:
Sant det du skriver, vart mest bara nyfiken och tänkte om det kunde va något då jag bara hört det en gång tidigare, men inte gällande timmerhus, kanske är bra, kanske inte?.. vi försöker iaf hålla alla gamla detaljer kvar och vi tänkte först köra cellulosa isolering, dvs träfiberisolering i golvet, men efter att läst en massa om iskalla golv så har man blitt aningen osäker på om det räcker med bara 10-15cm cellull, enl många räcker det inte.. tofflor funkar såklart annars bra men med barn som gärna ligger/kryper på golvet hela dagarna så vill man kanske att det skall vara ljumna golv iaf.. men å andra sidan så har det ju funkat förut satt det funkar säkert igen.. trots att de flesta hävdar att man ska satsa på att isolera på rejält i just golv och tak i gamla hus och strunta i väggarna.. Och höja golvet förändrar ju en del det också både i jobb och framförallt utseende. Men som du säger hellre isolering en inget alls!
Som regel är det stora problemet att ytterväggen inte är vindtät utan släpper igenom vind in under golvplanken. Den kalla luften drar långt in under golven, och det är därför de känns så kalla. Även om de fylldes med sågspån när huset byggdes, så har spånet sjunkit ihop och lämnet en spalt på några cm mellan spån och golv. Där drar den kalla luften in. Lägger du glasull t.ex. så är den fortfarande inte vindtät, utan man behöver lösa det också i så fall.

När man sprutar PU under golvet gör man det som regel endast runt ytterväggarna, det räcker. PU'n stoppar effektivt den kalla luften från att dra in under golven, och de känns varma istället för kalla.

Man borrar ett 10mm hål nära ytterväggen i varje "fack" mellan golvbjählkarna för att injektera isoleringen. Detta hål pluggas sedan och syns i praktiken inte. Klart mycket enklare och mycket mer "bevarande" än att riva upp hela golvet.
 
thomasx skrev:
Liksom el och rinnande vatten inte heller hör hemma där, antar jag.

Att nyttja moderna tekniker och material är ett utmärkt sätt att bevara gamla hus.
Eftersom det inte finns nåt (verkligt) alternativ till el är det en helt annan sak. El är bara ett tillbehör och skadar inte huset. Fult kanske, men lätt att ta bort om man ångrar sig.
När det gäller isolering finns det alternativ och då kan/bör de användas.
 
haavard skrev:
Eftersom det inte finns nåt (verkligt) alternativ till el är det en helt annan sak. El är bara ett tillbehör och skadar inte huset. Fult kanske, men lätt att ta bort om man ångrar sig.
När det gäller isolering finns det alternativ och då kan/bör de användas.
PU är bara ett tillbehör och skadar inte huset!
En elinstallation gör klart mycket större ingrepp i huset än injektering av PU, som också går att ta bort. Det lär lämna mindre skada efter sig än vad man fick enbart av installationen av el. Och visst finns det alternativ till el, fast det var ju inte vilka alternativen var som det handlade om, utan om vad som hörde hemma där eller inte.

Och visst blir det fult med utanpåliggande installation av el, om man nu gör det så, och där är ännu en av fördelarna med PU, det syns inte, man behöver inte riva upp befintliga golv osv. Som jag nämnde - bästa sättet för den som faktiskt vill bevara det gamla.

Jag har full förståelse för de som vill bevara det gamla, det vill jag också. Och jag kan förstå de som vill bevara det gamla 100% genuint också. Och de som, liksom vi, väljer en kombination där nytt och gammalt förenas längs någon gränslinje i någon gråzon. Det jag inte köper är att man bara rakt av påstår att det ena eller det andra inte har där att göra, så länge man inte håller sig till det 100% genuina, då kan jag instämma att inget nytt har där att göra. Men väljer man kompromissen, då är det upp till var och en att avgöra vad som bevaras och inte.

Vi har installerat PU i ett 100+ år gammalt hus, och när jag fann PU var det en befrielse och en självklarhet. Inga andra material skulle klara av att bevara huset på samma sätt som PU, vi stod i praktiken inför tre val

1. Isolera som förr, lev modernt, och låt delar av huset ruttna bort en gång till. Ingen bra bevarandetanke för mig.
2. Använda traditionella material med modern kunskap och konstruera och bygg om huset så de gamla materialen kan fungera, med allt vad det innebär i förändringar i huset konstruktion samt interiöra och exteriöra utseende. Ingen bra bevarandetanke för mig.
3. Installera PU och låt huset i övrigt vara konstruerat och se ut som det alltid gjort, utan risk att det ruttnar bort igen inom kort.

Vårt hus hade varken el eller vattenburen värme när det byggdes, så att installera PU på ställen där ingen någonsin kommer att se den, i syfte att i övrigt kunna bevara det gamla i huset på lång sikt, kändes utan tvekan som den klart bästa lösningen. Att man därtill bidrar till miljön genomt kraftigt minskad energiförbrukning, är ett plus i kanten så klart.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.