I vårt hus från 1953 har vi en tidstypisk stor öppen spis som vi eldar i ibland.

Dock så är både eldstadsutrymmet och rökkanalen så stora, så att eldstaden drar med sig enorma mängder luft ut, varvid huset blir kallare om vi eldar än om vi inte gjort något alls :x

Jag funderade därför på att installera en spiskassett och även ordna tilluft till kassetten så man slipper det värsta kalldraget och får lite mer effektiv förbränning. Dock är den huvudsakliga användningen av eldstaden inte att värma huset, utan vi brukar grilla korv i den och myselda lite.

Således undrar jag om det öht går att grilla korv på glöden i en spiskassett? Jag har verkligen ingen aning om det går eller inte, så jag vädjar till alla klocka forummedlemmar för tips!

Är det något annat man bör tänka på? Jag tänkte försöka hitta en insats som har glas på tre sidor..
 
  • Gilla
Simon Björn och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Klart man kan grilla i en kamin :D
 
Mja, i min Keddy är det en balansgång varje gång man har luckan öppen. Måste tajma glöden, inte för mycke för då ryker det in, inte för lite för då kolar ilägget å det sotar som tusan. Jag har ett 120mm insatsrör som är sotat och tryck enl konstens regler.

Jag måste göra följande, Tryck utjämna FTXen, Strypa spjället, gärna öppna dörren. Går köksfläkten ä ytterdörren ett måste. Åså smyga upp lyckan och läggain ved.
 
  • Gilla
Anders243
  • Laddar…
,Nån effektivare förbränning med luft utifrån blir det inte. Möjligen tvärtom. Och kalldrag blir det heller inte om luckorna är stängda. Lite kan det bli just när du grillar men långtifrån som du har det idag. Det viktigaste är att den uppvärmda luften runt kaminen kan cirkulera ut i rummet och inte blir fastlåst inne i "grottan" Åtminstone 15 cm öppet ovanför kassetten annars får man bemöda sig med att sätta in ett galler en bit upp på kupan eller välja en insats med dubbla konvektionskanaler Vit kakelugn med öppen eldstad och brinnande ved i ett ljust rum med blå fåtölj och vit skrivbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kvinna sitter bredvid en öppen spis i ett snötäckt landskap med en hund som ligger bredvid, dricker varmt och reflekterar över luftcirkulation vid grillning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommer inte värmen ut i rummet fort nog är det bara röken som blir varmare.
 
Tack för svar allesammans!

Det låter ju bra att det går att grilla korv i en kamin eftersom det är vår huvudsakliga användning av den öppna spisen idag :)

Jag hittade följande text på Villaägarna om kaminer och blev osäker på om det ryker in eller liknande om man öppnade luckan under eldning:

Måste man ha luckan stängd hela tiden? Det är ju så mysigt med öppen eld, och kanske vill man grilla korv…
– Moderna kaminer med stora glasluckor ska eldas med stängd lucka för bästa förbränning och värme. Men en kamin med liten lucka kan eldas som en öppen spis och fungerar att grilla korv i.


Jag tänkte ev. köpa en kassett liknande denna, om man nu tror det fungerar med grillningen :)
Modern kamin med stängd glaslucka och synlig eld inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dock hittar jag inget om hur mycket luft den förbrukar per timme. Har ni någon idé?
Den nuvarande öppna spisen drar ut ca 600 m3 luft/timme enl sotaren, så vi behöver öppna fönster och tryckkompensera FTXen för att det ska brinna bra och inte ryka in.
 
Åsa Lund
Det är så himla varmt i brasan så man kan inte ha luckan öppen
Har en glipa öppen, räcker för att hålla en grillpinne in där
Liten glipa = ingen risk att det ryker in
 
  • Gilla
Anders243
  • Laddar…
HEJ!

Jag har en Keddy SK2002. Det är bara att glömma att köra med öppen lucka när det brinner. Dessa typer av insattskaminer eller fristående oavsett fabrikat är optimerade för att köras med stängd lucka. Försöker du köra med öppen havererar luftströmmarna inne i kaminen vilket gör att det riskerar att ryka in.
 
ca: 8-10 kbm/tim då luckorna är stängda
 
  • Gilla
Anders243
  • Laddar…
Jag har en KEDDY helt i gjutjärn, jag älskar den och jag grillar korv i den ibland, och jag lovar att jag ska bifoga en färsk bild som bevis.

Det går utmärkt att ha luckan öppen om man vill, möjligen kan det sprätta lite från brasan ibland beroende på vad man har för ved.

Om du ska sätta in en insatskamin i en befintlig öppen spis och gör en fackmannamässig installation så tror jag inte att det finns på kartan att det någonsin ryker in. Jag tror att att öppna spisar har rökkanaler som är mer än tillräckliga för insatskaminer.

Jag tror att om det inte ryker in när du eldar idag så kommer det inte att ryka in även om du sätter dit en insatskamin.
 
  • Gilla
Anders243
  • Laddar…
Aha!

Det är ju rätt mycket mindre än mina 600m3/timme nu. Då borde man kunna köra på inneluft istället för att dra in en ny kanal med friskluft.
 
med fördel.
 
Tack alla! Nu ska jag se ut en lämplig insats och planera projektet vidare. Dock så finns det mer brådskande saker kvar att göra i huset så vi får se när insatsen kan vara i bruk! :)

När jag vet mer kommer jag uppdatera tråden med mer frågor och funderingar, samt posta bilder på hur det blev :)
 
Svar ja (Keddy)
Kvinna tänder en vedeldad braskamin av märket Keddy, inomhusmiljö med synlig eld och ved.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anders243
  • Laddar…
Det är visserligen kassler men jag anser ändå att det är ett fullgott svar på ts fråga.
En skiva stekt kassler på en grå äggkartong med en kopp och en prydnadspumpa i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Hand håller en grillspett med en brinnande vedeldad spis i bakgrunden och en korv som grillas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Niclas1 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.