Det finns en del som säger att man får ett väldigt trögt reglersystem om man gjuter in golvvärmeslingorna sin betongplatta/betongbjälklag pga av den stora massan i betongen. Alternativet är att lägga slingorna i cellplastskivor direkt på bjälklaget. På så sätt blir golvet kallare/varmare snabbare vid plötsliga temperaturomslag (solinstrålning, släktbesök osv).
Nackdelen med cellplastskivorna ovanpå är förstås både ekonomisk och praktisk vid själva bygget.
Frågan är om det är värt nästan 300kr/m2 att ha snabbare reglersystem...?
Och hur mycket snabbare är det egentligen? Plattan är ju ändå uppvärmd även om den ligger under cellplasten (som är ganska tunn)...

Någon här med egna erfarenheter eller kunskap?
 
Håller precis på att gjuta in rören i en 50 mm överbetong som ligger på 50 mm cellplast. Under är pattan på 100 mm och under den 200 mm cellplast. Jag tror att det blir ett snabbt system vad gäller temperaturväxlingar.
Kallvattenrören ligger under cellplasten och varmvattenrören över. Den extra kostnaden består i att sockelelementen blev högre och att det blev lite jobbigare gjutning. Den gjordes efter att mellanväggarna var resta. Å andra sidan hade jag inte klart för mig hur alla rör skulle dras då vi gjorde plattan i höstas. Det fick jag tid att fundera över under vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.