RilleRock
hanpa skrev:
Jo det är just det där med inhägnad, normalt är det ju inte så vid entrédörrar eftersom det då inte går att komma dit för en besökare. Man får bara filma där allmänheten inte har tillträde, typ i sin trädgård om man inte riskerar att få med någon som går förbi tomten, eller inne i bostaden. Så enligt som jag uppfattar Peter2400 som filmar folk som knackar på dörren så är detta olagligt utan speciellt tillstånd, och det lär vara mycket svårt att få ett sådant tillstånd.
I just detta fallet har du fel.
Men allt synfält efter tomtgränsen skall maskas av.
 
RilleRock
Hade det tex vart ett strövområde som ett företag äger marken på men inte är inhägnat så de kan tänkas rasta hunden där är det inte ok.
Förutom om det är en värmekamera.
 
@DMOL: Nu såg jag att larmcentralen har en PGM-utgång på 50V/500mA, är det den du menar som man kan koppla in en kamera i?
Har du i såna fall tips på en kamera med för detta ändamål?
 
Corpes skrev:
@DMOL: Nu såg jag att larmcentralen har en PGM-utgång på 50V/500mA, är det den du menar som man kan koppla in en kamera i?
Har du i såna fall tips på en kamera med för detta ändamål?
Kan du välja att utgången endast aktiveras när du larmar i bortaläge, antar att du inte vill att den aktiveras ihop med skalskyddet.
Om jag tolkat det rätt så ska du filma inomhus när ingen är hemma?
 
Peter2400 skrev:
Kan du välja att utgången endast aktiveras när du larmar i bortaläge, antar att du inte vill att den aktiveras ihop med skalskyddet.
Om jag tolkat det rätt så ska du filma inomhus när ingen är hemma?
Rätt tolkat.

Jag vet inte vad denna utgång går att sätta till. Det står bara att det är en PGM- utgång DC50V/500mA.
 
D
Corpes skrev:
@DMOL: Nu såg jag att larmcentralen har en PGM-utgång på 50V/500mA, är det den du menar som man kan koppla in en kamera i?
Har du i såna fall tips på en kamera med för detta ändamål?
Tyvärr ingen aning. Du får gå igenom produktinformation för olika kameror.
Denna t.ex. står det bara 5W, vilket borde innebära att om det är DC 12V +-10% så kommer den hålla sig under 500mA och fungera enligt watt till ampere-kalkylator.
http://www.hikvision.com//uploadfile/image/9448_CUserslinsenDesktop2512F.pdf
 
D
@hanpa: Länsstyrelsen bryr sig om att tomten är avgränad, inte hur folk kommer till ytterdörren. I vissa fall har folk ytterdörren mot allmänheten som i detta fall, vilket gör att man får montera dem lite annorlunda. I fallet nedan har de inte heller staket. http://www.dt.se/blaljus/brott/efter-husdjursstolden-anmals-for-kameraovervakning
Sen om det blir rättsfall kommer naturligtvis staten försöka hävda att din tomt är nöjespark för alla andra än dig själv och straffa dig istället för inbrottstjuvarna.
 
Corpes skrev:
Rätt tolkat.

Jag vet inte vad denna utgång går att sätta till. Det står bara att det är en PGM- utgång DC50V/500mA.
Om det är ett Dsc larm du har, så ska det gå att använda PGM-utgången och sätta den att aktiveras vid tillkoppling av ett visst område.

Men, det blir rätt konstigt att kameran bara får ström om du har larmat i bortaläge.
För att konfigurera kameran eller kolla på inspelat material så måste du larma på och lämna huset, inte så smidigt.
 
D
Poängen med kameran var ju att få email med bild när kameran detekterar något och när man inte är hemma.
Då räcker det med att det blir nätspänning när pgm-utgången aktiveras vid tillkoppling.
Det är bara att koppla in 12V adapter eller tillfälligt aktivera pgm-utgången om man nu måste göra underhållsarbete.
Det är lite skitsamma med gripen-larmet ändå, då det räcker med att slå sönder manöverpanelen osv osv.
Ett annat alternativ är att låta en 12v nätverksswitch agera som relä via pgmutgången och innan routern men det fungerar mindre bra med trådlöst som sagt.
 
Redigerat:
DMOL skrev:
Det är lite skitsamma med gripen-larmet ändå, då det räcker med att slå sönder manöverpanelen osv osv.
Nu tänkte jag gömma centralen och bara ha en trådlös knappsats framme så att sannolikheten att dom ska hinna slå sönder centralen innan larm ser jag som liten.

Synd att jag har så dålig kunskap om detta men jag försöker förstå. Är denna pgm-utgång på DC50V/500mA inte standard, alltså ska man inte kunna styra denna utgång från centralen oavsett vilket larmfabrikat man har? Har dessa utgångar olika funktionalitet hos olika larmtillverkare?
 
Exakt funktionalitet kan såklart skilja mellan olika larmtillverkare, men generellt så kan PGM utgångar programmeras i larmet att aktiveras vid olika händelser. T.ex. när larmet är aktiverat, eller när larm löses ut.

Att det finns kameror med I/O plintar är ju bra, men på en kamera med PoE så är det ju jäkligt beige att behöva dra både en nätverkskabel och en kontroll-kabel för att aktivera kameran. Till och med på billiga DVR-system så sitter det ju en kontakt man kopplar PGM-utgången till som drar igång inspelningen. Det verkar inte finnas motsvarande centralapparat för IP-kameror som jag lyckats hitta iaf.

Jag menar det är piece-of-cake att implementera ett kommando över nätverket för att få kameran att börja spela in, så en liten "server" med en PGM-ingång som skickar detta kommando till kamerorna skulle lösa hela problemet.

Har googlat på men inte hittat något sådant system för IP-kameror alls. Konstigt!
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Om du använder en motion-server så går det ju att starta och stoppa den funktionen baserat på "PGM-ingång" eller andra kriterier. Alltså att man inte använder funktioner i nätverkskamerorna för att detektera rörelser och skicka sms etc. utan gör allt sådant på servern.

Det finns en hel del fördelar med att använda motion-server, bl.a. så har jag olika känslighet om det är mörkt eller ljust, baserat på när solen går upp och ner. Jag måste dra ner känsligheten dagtid för att minska risken för falsklarm men då det är mörkt ökar jag den.

Jag har dock valt att låta motionservern gå dygnet runt men agerar på att den detekterar rörelser och sparar bilder via egna script, för att kunna väga samman rörelser från flera kameror innan jag triggar larm från servern. I praktiken innebär detta att bilder/filmer lagras även om larmet inte går, är avstängt etc.
 
  • Gilla
RilleRock och 1 till
  • Laddar…
Intressant, det är något åt hållet jag tänkte men helst då som appliance, lat som jag är :)
 
Nu när jag fått lite mer kött på benen och kollat runt på nätet så verkar det mer och mer att det lutar åt ett Powermaster-10 larm, visst, dyrare än Gripen guard men det larmet har allt jag önskar.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.